تخلیه جو روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در بازارها آغاز شد

از پس گذشت نزدیک به هفت روز از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین آزاد به سه هزار تومان، تخلیه جو روانی حاصل از این اتفاق در بازار آغاز شده است.

 به گزارش خبرآنلاین، تصمیم دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین ، در بیست و چهارمین روز از آبان ماه، با اعتراضاتی در برخی شهرها همراه شد و دلالان نیز با سوار شدن بر موج اعتراضات و استناد به افزایش قیمت بنزین، تحرکاتی را برای بهره گیری از این وضعیت در دستور کار قرار دادند . بازار ارز و سکه اولین مقصد دلالان برای تنش آفرینی بود به طوری که درست در اولین ساعات افزایش قیمت بنزین، در حالی که هنوز بازار ایران در تعطیلی به سر می برد، برخی اعدادی واهی را برای قیمت دلار و سکه اعلام می کردند . دلار ۱۳ هزار تومانی و سکه چهار و نیم میلیون تومانی .

 بازگشایی بازار در روز شنبه با تصمیم مهم بازارساز برای بالا بردن قیمت دلار و یورو و سایر ارزها در صرافی‌های بانکی همراه بود . از پس چند ماه برابری نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی، فاصله‌ای قابل توجه در این بازار شکل گرفت و دلار در صرافی‌های بانکی تا مرز ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان پیشروی کرد تا برخی دلالان قیمت دلار در بازار آزاد را به قیمت ۱۳ هزار تومان اعلام کنند.

از روز دوشنبه،با رشد روز به روز قیمت ارز، کم کم شمار خریداران در بازار روندی افزایشی را تجربه کرد تا سرمایه گذاران خرد بار دیگر با این انگیزه که ممکن است دلار گران شوند، سرمایه هایشان را به ارز تبدیل کنند.

 همتی اما هشدار داد که مردم مراقب سرمایه‌هایشان باشند و در دام دلالان نیفتند . دلار از روز سه شنبه با کاهش قیمت روبرو شد و در آخرین روز هفته متوسط قیمت در صرافی‌ های بانکی به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید .

برخی صرافان می‌گویند قیمت‌ها هنوز برای کاهش جا دارند و جو روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در حال تخلیه در بازار ارز است .

 سکه عقب  رفت  

 قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز در بازار روندی کاهشی را از روز سه شنبه طی کرده است . سکه که مدتها در کانال سه میلیون تومان قرار داشت ، با رشد قیمت ارز بار دیگر روندی افزایشی را طی کرد و تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز پیشروی کرد اما با معکوس شدن روند در بازار ارز ، وضعیت بازار سکه نیز تغییر کرد تا قیمت ها در این بازار نیز با کاهش روبرو شود. سکه در آخرین روز هفته با کاهش قابل توجه قیمت روبرو شد و کف کانال ۴ میلیون تومان به استقبال تعطیلات رفت.

بازار خودرو

 این بازار هنوز عطش دارد

 در حالی که قیمت‌ها بازار ارز و سکه در حال عقب نشینی هستند، بازار خودرو تحت تاثیر رشد قیمت بنزین همچنان وضعیتی نامتعارف را داراست. فعالان بازار می‌گویند قیمت‌ها در این بازار هر چند افزایش یافته است اما با این حال مشتری چندانی در بازار نیست.

 بازاری‌ها از اصطلاح گیجی بازار برای توصیف وضعیت بهره می‌برند. پراید از محدوده ۵۰ میلیون تومان حالا به ۵۴ میلیون تومان پا گذاشته است و وانت نیز رشد قیمت قابل توجهی را در بازار شاهد است. سایر خودروها نیز به فراخور با رشد دو تا سه میلیونی قیمت روبرو شده‌اند . فعالان بازار اما می‌گویند هنوز معلوم نیست تعدیل قیمت‌ها در بازار چه زمانی آغاز شود اما آنچه مسلم است اینکه رشد قیمت‌ها بازار را بیش از پیش در رکود فروبرده است .

 مسکن در چه حالی است؟

 درست در روزهایی که قیمت طلا و سکه و ارز روندی افزایشی را تجربه می کرد برخی از بالا رفتن قیمت مسکن نیز سخن می گفتند، بالا رفتن قیمت در بازاری که مدتهای طولانی است با رکود مواجه است ، خرق عادت تلقی می‌شود.با این حال قیمت‌ها در بازار مسکن تغییر چندانی را تجربه نکرده است. بازار مسکن حالا حتی تجت تاثیر شایعات نیز نیست. این بازار  در سال ۱۳۹۷ با  رشد شدید قیمت مواجه شد و همین امر بازار مسکن را با رکود مواجه کرد و در نتیجه قیمت‌ها از اوایل سال جاری عقب نشینی در بازار را آغاز کرد. به این ترتیب بازارها از پس افزایش قیمت بنزین در حال بازیابی خود هستند.

17۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    91 42
    باوشه
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    86 5
    بازار خوراکی و کالای مصرفی هنوز درگیر جوه
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    36 1
    اینترنت وصل کنید باباااااا
  • رحیم IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    19 0
    مطمئن باشید افزایش قیمت مسکن ناشی از تغییر قیمت بنزین تاثیر خود را نشان خواهد داد.امیدوارم که صحیح نباشد ولی اقتصاد کاری به امید من نداره