تحلیل عباس عبدی از اعتراضات به افزایش قیمت بنزین:رهبری ورود نمی‌کردند، کشور نابود می‌شد/خمپاره و موشک به سوی این طرح روانه شد

فارس نوشت: فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت گفت: اگر رهبری به ماجرا ورود نمی‌کرد هیچ چیزی از کشور باقی نمی‌ماند.

عباس عبدی، پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عصر امروز (چهارشنبه ۶ آذر) در نشست شورش حاشیه بر متن که با موضوع خوانش جامعه‌شناختی وقایع اخیر و از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «حوادث اخیر از لحاظ تحولات کیفی بر جامعه بسیار مهم است و قابل قیاس با حوادث ۹۶ و ۸۸ نیست.»

او شکاف در ساخت قدرت و عدم توان برای اتخاذ تصمیم ملی را مهمترین عامل حوادث اخیر دانست و گفت: «پیامی که به جامعه داده شد این بود که مردم کار خودشان را بکنند. با این سخن که اجرای این طرح غلط بود صددرصد موافق هستم، اما این تصمیم غلط موردی نبود بلکه ساختاری بود.»

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، رقابت‌های مخرب سیاسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: «شاهد بودیم که در نخستین دقایق اجرای طرح، خمپاره و موشک به سوی این طرح روانه شد.»

عبدی، شکاف در ساخت قدرت را به سایر ابعاد از جمله سیاست خارجی تسری داد و گفت: «در چنین شرایطی، دولت نمی‌تواند تصمیم بگیرد و از طرفی، ادامه وضعیت فعلی نیز مقدور نیست و منجر به فاجعه اقتصادی می‌شود. در چنین شرایطی چنانچه رهبری در روز یکشنبه به ماجرا ورود نمی‌کرد هیچ چیز باقی نمی‌ماند.»

او درباره رویکرد امنیتی به حوادث اخیر گفت: «اگر این وقایع را توطئه بدانیم پس اعتراف به شکست دستگاه‌های اطلاعاتی ماست، چرا که تمرکز بیش از حد آن‌ها به نیروهای مدنی را نشان می‌دهد. آنقدر بر روی یک روزنامه‌نگار زوم می‌شود که از دیدن سایر ارتباطات در جامعه، غفلت می‌شود. یک احتمال دیگر این است که بگوییم توطئه خارجی نبوده و مردم از یک تصمیم ناراحت شده‌اند و آمده‌اند کاری کرده‌اند. این هم شکست نیروهای امنیتی است. چون نیروی امنیتی باید به موقع نبض جامعه را بگیرد.»

عبدی با بیان اینکه قائل به رویکرد دوم است، گفت: «به‌نظرم توطئه پیچیده خارجی در کار نبوده. البته عامل خارجی وجود داشته، اما اصل ماجرا وابسته به عامل دیگری است.»

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بنیاد اصلی حوادث اخیر را بی‌اعتمادی و نداشتن امید به آینده دانست و گفت: «هم امید فردی کم شده هم امید اجتماعی.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =