ریاست جمهوری مجدد ترامپ چقدر برای عربستان مهم است؟

نامه نیوز نوشت: دموکرات‌ها در ایالات متحده حمله قدرتمندی را علیه عربستان سعودی رهبری می‌کنند و خواستار تحریم آن به دلیل ترور خاشقچی و جنگ ویرانگر یمن هستند.

به نقل از الخلیج آنلاین، در ادامه این مطلب آمده است: آینده روابط بین واشنگتن و ریاض، در رأس مسائلی است که نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا، به آن می‌پردازند و اهمیت این مساله از زمانی افزایش یافت که دموکراتها، حمله سختی را علیه بن سلمان و سیاست‌های او در منطقه به راه انداختند.

نامزدهای دموکرات، نظر دوستانه‌ای به سیاست‌های عربستان ندارند و همین نکته، باعث طرح این سوال می‌شود: سعودی‌ها تا چه اندازه باید از پیروزی یکی از نامزدهای دموکرات، به جای ترامپ، نگران باشند؟

عربستان، دولت منفور

در ۲۴ نوامبر جاری، نشریه آمریکایی «هیل» در گزارشی، به تغییر روند روابط آمریکا و عربستان، در صورت پیروزی یک نامزد دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، پرداخت.

طبق این گزارش، تعدادی از نامزدهای دموکرات طی مناظره‌ای که انجام دادند، خواستار بازنگری در طبیعت روابط آمریکا و عربستان شده و صحبت جو بایدن در مورد تعامل با عربستان، بعنوان یک دولت منفور و مطرود را یادآور شدند.

در ادامه این گزارش، اندرو میلر، معاون مدیر «طرح دموکراسی در خاورمیانه»، تاکید کرد که در صورت روی کار آمدن هر دولت دیگری به جای دولت ترامپ، روابط آمریکا و عربستان تغییر خواهد کرد و سعودی‌ها با دشواری‌های زیادی در روابط خود با ایالات متحده مواجه می‌شوند.

در همین رابطه، اسامه ابو رشید، تحلیلگر سیاسی مسائل آمریکا، معتقد است که اظهارات نامزدهای دموکرات «جدی» است؛ به این دلیل که آن‌ها از سیاست‌های مملکت سعودی و بویژه رفتار بن سلمان، ناراضی هستند. وی تاکید کرد که اغلب جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا، از سیاست‌های عربستان در منطقه رضایت نداشته و معتقدند که عربستان از بسیاری از خطوط قرمز خود، در مورد محاصره قطر، جنگ در یمن و ترور خاشقچی، عبور کرده است.

ابو رشید در گفتگو با الخلیج انلاین گفت: در صورت پیروزی یکی از نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، نزدیکی بین ترامپ و بن سلمان، هزینه و پیامدهایی برای روابط بین عربستان و آمریکا خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این پیامدها ضرورتا ریشه‌ای نبوده و می‌تواند به لغو ائتلاف استراتژیک بین دو دولت منجر نشود؛ اما قطعا تعریف تازه‌ای از رابطه بین ان‌ها ارائه خواهد شد.

این تحلیلگر سیاسی بر این عقیده است که چه دموکرات‌ها در آمریکا روی کار بیایند و چه جمهوری خواهان، ولی عهد سعودی منبع تنش زایی در رابطه با ایالات متحده است. ابو رشید در گفتگو با الخلیج انلاین تصریح کرد: با روی کار آمدن یک نامزد دموکرات در آمریکا، احتمالا اولین تصمیم او، مربوط به قطع روند واردات سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به عربستان خواهد بود.

2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =