همه چیز درباره بورسیه تحصیلی (صفر تا صد بورسیه)

در متن حاضر قرار است تمام جزئیات مربوط به بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی را از سیر تا پیاز به طور اجمالی بررسی کنیم تا شما دانشجویان عزیز بتوانید با اطلاعات کافی و مناسبی اقدام به دریافت انواع کمک هزینه ها و موارد مختلف بورسیه تحصیلی نمایید.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی و یا کمک هزینه تحصیلی کمک هزینه های مالی هستند که بر اساس معیارها و فاکتورهای مختلفی به دانشجویان و دانش آموزان از طرف نهادهای خصوصی و دولتی اعطا می گردد. انواع بسیار مختلف و زیادی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان و دانش آموزان تعریف می شود که هر کدام بسته به شایستگی ها و نیازهای مختلف آنها برای آنها در نظر گرفته می شود.

 البته در برخی مواقع تفاوت هایی هم بین بورسیه تحصیلی و کمک هزینه مالی تحصیلی قائل می شوند. این تفاوت بیشتر به دلیل پرداخت این کمک هزینه ها به دانش آموزان بستگی دارد. اصطلاح بورسیه تحصیلی بیشتر زمانی به کار گرفته می شود که دانش آموزان بر اساس شایستگی، استعداد و توانایی خاصی که دارند به دریافت آن نائل می شوند و کمک هزینه مالی تحصیلی زمانی به وجود می آید که دلایلی مانند نیاز مالی، بیماری های مختلف و خاص، عدم امکان داشتن شغل، سنگین بودن هزینه های زندگی و از این قبیل دلایل در میان باشد.

هرچند در حال حاضر در بسیاری از کشورها و مناطق مختلف جهان هم، مرز مشخصی بین بورسیه تحصیلی و سایر کمک های مالی تحصیلی وجود ندارد و مراکز مختلفی مانند دانشگاه های معتبر جهان، ارگان های دولتی مانند متصدی آموزش و پرورش کشورها، مراکز علمی و پژوهشی، سازمان های خیریه و ... در طرح ها و برنامه های مختلف اقدام به اعطای این کمک های مالی به دانش‌آموزان می نمایند. بورسیه تحصیلی می تواند صفر تا صد زندگی و تحصیل شما را از روز اول تا آخر در یک دانشگاه را شامل شود و یا اینکه به بخشی از نیازهای شما برای تحصیل مانند سکونت، تهیه منابع علمی و یا شهریه دانشگاهی اختصاص یابد که هر کدام از این موارد بسته به نوع مرکزی که آن را اعطا می نماید از قبل مشخص شده و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. بیشترین تعریفی که اکثریت مردم با آن درباره بورسیه تحصیلی آشنا هستند، بورسیه های دولتی هستند که دانش‌آموزان نخبه را شامل می شود. دولت های مختلف هزینه های تحصیلی شهروندان خود را در بهترین دانشگاه های جهان به عهده می گیرند و در عوض از آنها انتظار ارائه مطالب مفید علمی و کاربردی را در آینده دارند که این می تواند حتی به عنوان یک رزومه خوب برای این افراد در نظر گرفته شود.

شرایط اخذ بورسیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا

برای اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاه های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شما گزینه های زیادی را در اختیار دارید. در واقع این کشورها بیشترین میزان کمک هزینه های مالی و بیشترین تعداد ارگان های مختلف کمک کننده و اعطای بورسیه تحصیلی به دانش آموزان را در اختیار دارند. تنوع اعطای بورسیه در این کشورها به قدری زیاد است که شما می توانید با تمرکز یکی از بهترین نوع آن را برای ادامه تحصیل خود در این کشورها انتخاب نمایید.

البته بورسیه های تحصیلی برای همه این کشورها یکسان نیست. برخی از سازمان ها وجود دارند که در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعال هستند و به دانشجویان تمام این کشورهابورسیه تحصیلی با عناوین مختلف ارائه می نمایند. این سازمان ها معیارهای مختلفی را نیز پیش پای شما قرار می‌دهند تا بتوانید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

شرایط اخذ بورسیه در استرالیا

استرالیا کشوری زیبا و پهناور است که آب و هوای بسیار خوبی نیز دارد و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی اقدام به اخذ پذیرش در دانشگاه های این کشور می نمایند. با توجه به تعداد زیاد دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی موجود در این کشور، فرصت های زیادی برای ادامه تحصیل در استرالیا وجود دارد که شما می توانید برای تحصیل در خارج از آنها استفاده نمایید.

اگر تعدا زیادی از انواع بورسیه تحصیلی وجود دارد، تعداد و تنوع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بومی و بین المللی در کشور استرالیا از این تعداد نیز بیشتر است. نهادهای دولتی اولین ارگان هایی هستند که بر اساس شایستگی و توانایی و سایر ویژگی های دانشجویان بین المللی اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی به آنها می نمایند.

تحصیل در ترکیه نیز از دیگر مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی به شمار می رود. همچنین اعزام دانشجو به ترکیه جزو اصلی ترین جریان های جستجوی ایرانی ها به شمار می رود.

شرایط اخذ بورسیه کانادا

کشور پهناور کانادا یکی از پر دانشگاه ترین کشورهای جهان به شمار می رود که دانشگاه های این کشور در رتبه های بسیار بالایی در رده بندی های موسسه های مختلف معتبر قرار دارند. اما نکته بسیار مهمی که درباره دانشگاه های کشور کانادا و بورسیه های تحصیلی در این کشور وجود دارد، تعداد بالای موسسات دولتی و غیر دولتی است که این امکانات را برای دانشجویان فراهم می آورند. انواع و اقسام بورسیه های تحصیلی مختلف در دانشگاه های کشور کانادا ارائه می شود که دانشجویان بسته به شرایط خود می توانند از این بورسیه های تحصیلی استفاده نمایند.

انواع بورسیه

انواع بسیار زیادی از بورسیه تحصیلی وجود دارد که شاید بتوان ادعا نمود که به تعداد دانشگاه های مختلفی که در جهان وجود دارد، بورسیه تحصیلی های مختلفی نیز وجود دارد که در اختیار دانشجویان و دانش آموزان قرار می گیرد. البته بسیاری از این بورسیه های تحصیلی ساختار کلی مشابهی دارند اما بر طبق برنامه های مختلف در دانشگاه های مختلف جهان ارائه می شوند. شرایط اخذ این بورسیه های تحصیلی نکته تعیین کننده ای است که در نام گذاری و تقسیم بندی این بورسیه ها مهم تلقی می شود.

شما برای ادامه تحصیل در یک رشته در یک دانشگاه با انواع بورسیه های مختلفی روبرو خواهید بود که می توانید بسته به شرایط خود یکی از آنها را انتخاب نمایید. بورسیه ها بر پایه ملیت ها، شرایط فیزیکی، شرایط تحصیلی، استعدادها و بسیاری از موارد مختلف دیگر از تنوع بورسیه تحصیلی در دانشگاه های مختلف جهان هستند. اما بورسیه های تحصیلی معمول و رایجی وجود دارند که معمولا در اکثر کشورها و دانشگاه ها از آنها استفاده می گردد.

بورسیه فول فاند

بورسیه تحصیلی فول فاند نوعی از بورسیه تحصیلی است که دانشگاه های معتبر و معروف جهان برای پیدا کردن استعدادهای شگرف در زمینه ها و رشته های مختلف در اختیار دانشجویان مستعد قرار می دهد. ویژگی های ممتازی که در بورسیه تحصیلی برای دانشجویان فراهم خواهد بود، استفاده از امکانات کامل رفاهی و زندگی در کشور مقصد خواهد بود.

 در این نوع از بورسیه تحصیلی دانشجویان به طور کامل از پرداخت شهریه دانشگاهی معاف خواهند بود. امکانات سکونتی رایگان در اختیار دانشجویانی که از این نوع بورسیه تحصیلی استفاده می‌نمایند قرار می گیرد. حقوق ماهانه برای این نوع از بورسیه تحصیلی به دانشجویان پرداخت می شود. دانشگاه ها حتی در این نوع از بورسیه تحصیلی شغل بعد از اتمام دوره تحصیلی را نیز برای دانشجویان مستعد تضمین می نمایند و امکانات لازم برای تحقیقات و آزمایشات مختلف نیز در اختیار آنها قرار می گیرد.

بورسیه پوریتال فاند

بورسیه تحصیلی پوریتال فاند  نیز نوعی از بورسیه های تحصیلی رایج در سراسر کشورهای جهان و دانشگاه های معتبر بزرگ جهانی به شمار می رود که این بورسیه تحصیلی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه مند و با پشتکار فراوان ارائه می دهند.  در هر کشوری موسسات خیریه ای وجود دارد که برای کمک به آموزش و پرورش نوجوانان و ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان که در دوره دبیرستان از امکانات مالی خوبی برخوردار نبوده اند و توانایی تامین هزینه های خود را در زمان حضور در کالج ها و دانشگاه های مختلف را ندارند،   هزینه های تحصیلی و سکونتی این دانش آموزان را به عهده می گیرند.

کار دانشجویی بورسیه ها

کار دانشجویی در هنگام تحصیل در کشورها و قاره های مختلف قوانین بسیار مختلفی دارد که شما بر حسب انتخابی که دارید باید از قبل با این قوانین آشنا باشید و  طبق آن ها عمل نمایید.   کسانی که از بورسیه تحصیلی استفاده می نمایند و شرایط دریافت یکی از انواع بورسیه های تحصیلی را در دانشگاه مقصد خود دارند نیز می توانند در هنگام تحصیل در دانشگاه‌ های مورد علاقه خود از حقوق ماهیانه کار دانشجویی در هنگام تحصیل استفاده نمایند.   اما نکته مهم و اساسی برای دریافت کار دانشجویی برای دانشجویان و دانش آموزان در کشور های مختلف،   مربوط به قانون اساسی این کشور ها درباره آنها خواهد بود.  

 بسیاری از کشورهای جهان به دانشجویان خارجی و بین‌ المللی خود این اجازه را می‌ دهند که در هنگام تحصیل ساعات مشخصی را در طول هفته مشغول به کار های مختلف شوند و حقوق ماهیانه متناسبی را نیز دریافت نمایند.   البته این اجازه فقط مختص به کشورهای در حال توسعه نیست و کشورهای فوق‌العاده پیشرفته مانند فرانسه و آمریکا و آلمان نیز به دانشجویان بین المللی خود این اجازه را صادر می نمایند که همراه با ادامه تحصیل خود در دانشگاه‌های معتبر این کشورها به کار دانشجویی در طول هفته بپردازند.  

مدارک مورد نیاز برای درخواست بورسیه

مدارک مورد نیاز برای دریافت انواع بورسیه تحصیلی  در هنگام ادامه تحصیل در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان،   بسته به نوع بورسیه تحصیلی است که شما اقدام به ثبت‌ نام برای دریافت آن می نمایید. با توجه به اینکه موسسات و مراکز مختلف ارائه دهنده انواع کمک هزینه های مالی و بورسیه تحصیلی، مراکزی کاملا مجزا از دانشگاه ها و مراکز علمی هستند، مدارک ارسال شده برای دریافت این کمک هزینه‌های مالی و بورسیه های تحصیلی با مدارک ارسال شده برای اخذ پذیرش در دانشگاه های مختلف کاملا جدا از هم بوده و شما برای دریافت یک نوع بورسیه تحصیلی باید به صورت مجزا در موسسه و سازمانی که آن بورسیه تحصیلی را ارائه می‌ دهد ثبت نام نمایید و مدارک مورد نیاز به دریافت بورسیه تحصیلی را به آن مرکز ارائه دهید. البته مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی در سازمان ها و مراکز مختلف، مدارک بسیار پیچیده ای نیست و مدارک معمولی است که همه موسسات و دانشگاه ها معمولا آنها را در هنگام ثبت نام برای دریافت بورسیه تحصیلی دریافت می نمایند.

رزومه علمی و شغلی اولین مدرکی است که همه موسسات ارائه دهنده بورسیه تحصیلی آن را برای دریافت این فاندها و کمک هزینه های مالی خواستار هستند. پاسپورت و مدارک نشان دهنده مشخصات فردی و ملیت افراد نیز یکی دیگر از مدارکی است که شما برای اخذ بورسیه تحصیلی باید آن را به مراکز ارائه دهنده این بورسیه تحصیلی در هنگام ثبت نام ارائه دهید. در دانشگاه‌های معتبر موجود در قاره اروپا و آمریکا تحصیل در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی و یا آلمانی و یا سایر زبان های زنده دیگر دنیا صورت می پذیرد، دانشجویان برای دریافت انواع بورسیه تحصیلی علاوه بر مدارک بیان شده باید یک مدرک زبان بین المللی  مانند تافل و یا آیلتس را نیز به این موسسات ارائه دهند. توصیه نامه های مختلف علمی  نیز یکی دیگر از مدارکی است که شما در هنگام ثبت نام برای دریافت بورسیه تحصیلی باید آن را به مسئولین این موسسات ارائه دهید.

تعداد محدودی موسسه مجاز اعزام دانشجو در کشور وجود دارند که برند Go۲TR توانسته است با نزدیک به نیم میلیون دنبال کننده یکی از اصلی ترین موسسات اعزام دانشجو و مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور باشد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1326441