اسنپ‌تریپ و نقش آن بر اشتغال‌زایی زنان

اسنپ‌تریپ سامانه‌ای برای‌ رزرو آنلاین هتل و بلیت هواپیما و اتوبوس است. این سامانه با گسترش فرهنگ سفر آسان، به رونق گردشگری کمک می‌کند و از این راه، به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر رشد اشتغال، خصوصا اشتغال زنان تاثیر می‌گذارد.

گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع امروزیست که پس از نفت و خودروسازی، سومین صنعت پر درآمد در جهان به شمار می‌رود.

 امروزه توریسم تنها معطوف به گردشگری تجاری یا فرهنگی و بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی یک شهر یا کشور نیست. در سال‌های اخیر، افراد با عناوین مختلفی به سفر می‌پردازند. گردشگری غذایی، اکوتوریسم، کوله‌گردی (Backpacking) و گردشگری سلامت نمونه‌های جدیدی از گردشگری هستند که می‌توانند به بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی مردم یک منطقه کمک کنند و در نگاه کلی‌تر، بر اقتصاد یک کشور تاثیر چشمگیری بگذارند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها در تمامی کشورهای جهان، ایجاد اشتغال برای جوانان است. با توجه به آمار بالای جوانان دانش‌آموخته‌ی دانشگاهی در کشورهای مختلف خصوصا در ایران، این دغدغه پررنگ‌تر به نظر می‌رسد. اشتغال، نیروی محرکه‌ی موتور اقتصاد یک کشور است و گردشگری می‌تواند با ایجاد مشاغل مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم، سرعت رشد آن را بیشتر کند.

طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کارکنان صنعت توریسم در سراسر جهان را زنان تشکیل می‌دهند. در ایران نیز زنان در بخش‌های مختلف گردشگری از خدمات مسافرتی و هتل‌داری گرفته تا تولید و عرضه صنایع‌دستی به فعالیت مشغول هستند. بر اساس آمارهای رسمی، تعداد فعالین زن در بخش گردشگری در ایران حدود ۵۰ درصد است.

نقش اسنپ‌تریپ بر رشد اشتغال زنان

با توجه به آنلاین شدن خدمات مختلف در سال‌های اخیر، آژانس‌های مسافرتی آنلاین (OTA ها) توانستند نقش مهمی در آسان شدن مسیر سفر  مردم ایفا کنند. اسنپ‌تریپ هم یکی از این ابزارهاست که با سرعت بخشیدن به برنامه‌ریزی سفر، کمک می‌کند تا گردشگران بیشتری مسافرت در ایران را تجربه کنند. امکان رزرو آنلاین هتل و خرید بلیت هواپیما و اتوبوس و همچنین معرفی مکان‌های دیدنی شهرها و روستاهای مختلف توسط سرویس اسنپ‌تریپ، سفر به مناطق دور و نزدیک ایران را برای مردم بسیار راحت‌تر کرده‌است.

اسنپ‌تریپ بیش از هزار هتل، هتل آپارتمان و خانه بوم‌گردی را در سراسر ایران پوشش می‌دهد. با جست‌وجوی اسم شهر یا استان موردنظرتان می‌توانید به فهرست کامل هتل‌های آن منطقه دسترسی داشته باشید. امکان فیلتر کردن فهرست هتل‌های پیشنهادی بر اساس پربازدیدترین، بالاترین تخفیف، پرفروش‌ترین، بیشترین و کمترین قیمت، باعث شده کاربران بتوانند هتل مناسب خود را به راحتی انتخاب و رزرو کنند. امکان خرید آنلاین بلیت هواپیما و اتوبوس از همه خطوط هوایی و پایانه‌های اتوبوس‌رانی از جمله سرویس‌های دیگر این وب‌سایت هستند.   بلاگ سفری اسنپ‌تریپ هم اطلاعات کاملی از مناطق دیدنی، آثار باستانی و طبیعی، کافه‌ها، رستوران‌ها و تفرجگاه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد تا ‌بتوانید با مطالعه مطالب آن، سفرتان را با دید و آگاهی بهتری شروع کنید.

اسنپ‌تریپ و وب‌سایت‌های مشابه تلاش می‌کنند تا تمرکز گردشگران برای سفر تنها روی چند منطقه خاص نباشد. در سال‌های گذشته، عمده‌ی مقصد افراد برای مسافرت استان‌های اصفهان، شیراز، مشهد یا شهرهای شمالی ایران بود؛ اما امروزه با وجود دسترسی آنلاین به اطلاعات گردشگری تمام استان‌ها، ورود گردشگران به آن مناطق بسیار بیشتر شده است. رشد دو برابری ورود مسافر به استان بوشهر و رشد ۲۰ درصدی آن به استان سیستان و بلوچستان در نوروز ۱۳۹۸ تاییدی بر این موضوع است.

ورود گردشگر به هر منطقه باعث رونق اقتصادی آن ناحیه می‌شود. بنابراین می‌توان گفت OTA هایی نظیر اسنپ‌تریپ به شکل غیرمستقیم بر رشد اشتغال تاثیرگذارند. به طور مثال در سال‌های اخیر، زنان در جنوب کشور توانسته‌اند با تولید صنایع‌دستی و فروش آن به گردشگران داخلی و خارجی، در قدم اول به بهبود جایگاه خود در اجتماع و پس از آن به اقتصاد خانواده، شهر و کشور خود کمک کنند. توانمندسازی زنان در تمام مناطق شهری و روستایی ایران می‌تواند با توسعه صنعت گردشگری، رشد بیشتری داشته باشد؛ خصوصا در روستاهایی که کشاورزی تک محصولی دارند و ساکنان آن در نیمی از سال، شغل درآمدزایی برای انجام دادن نخواهند داشت.

از سوی دیگر، اسنپ‌تریپ توانسته به طور مستقیم نیز برای بیش از ۲۵۰ نفر شغل ایجاد کند. حدود ۵۵ درصد کارمندان و مدیران اسنپ‌تریپ را زنان تشکیل می‌دهند. این زنان با تکیه بر دانش، توانایی و مهارت‌های خود توانسته‌اند سهم بزرگی در رشد صنعت گردشگری ایران داشته باشند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =