۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
«لبنان گیت» هم در راه است؟

ایرنا نوشت: تارنمای خبری بیزنس اینسایدر نوشت: موضوع مرموز پرداخت کمک ۱۰۵ میلیون دلاری به لبنان از سوی دونالد ترامپ ماجرای اوکراین گیت را یادآوری می کند و این در حالی است که این کمک ها پیش از این توسط شخص ترامپ تعلیق شده بود.

جان هالتوانگر از خبرنگاران بخش سیاسی این بیزنس اینسایدر در نوشتاری با عنوان "ترامپ در میان انتقادهای گسترده از ماجرای اوکراین گیت، حالا تعلیق کمک های نظامی به لبنان را به شیوه ای اسرارآمیز برداشته است" افزود: "دونالد ترامپ" در میان انتقادها و نگرانی های زیاد قانونگذاران و مقامات کنونی و پیشین آمریکا، بی سر و صدا ۱۰۵ میلیون دلار کمک نظامی به لبنان را آزاد کرد. این در حالی است که کمک های نظامی ماه ها بدون هیچ توضیحی و به دلایل نامشخص تعلیق شده بود.

روز گذشته، دو تن از کارکنان کنگره و یک مقام در دولت آمریکا که خواستند نامشان ذکر نشود، گفتند که کمک ۱۰۵ میلیون دلاری به ارتش لبنان هفته گذشته بی سر و صدا تحویل بیروت شده است.

واشنگتن چندی پیش و به عبارت بهتر دو روز  پس از استعفای "سعد حریری" از نخست وزیری لبنان، از تعلیق کمک لجستیکی ۱۰۵ میلیون دلاری به ارتش این کشور خبر داد.

"کریس مورفی" سناتور دموکرات که در کمیته روابط خارجی سنا حضور دارد و به تازگی به لبنان سفر کرده، در این خصوص گفت: "هیچ دلیل منطقی امنیتی برای جلوگیری از تامین اعتبار وجود نداشت".

در عین حال لبنان ناآرامی های گسترده ای را تجربه می کند و نیروهای مسلح این کشور به عنوان تنها کسانی دیده می شوند که می تواند به حفظ صلح و محافظت از تظاهرات کنندگان کمک کند.

برخی منابع در کنگره و دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند: این کمک نظامی ۱۰۵ میلیون دلاری درست پیش از جشن شکرگزاری در روزهای اخیر به لبنان داده شده و قانونگذاران آمریکایی روز دوشنبه از این موضوع مطلع شدند.

یک مقام ارشد دولت هم در گفت و گو با بیزنس اینسایدر تایید کرد که ایالات متحده "۱۰۵ میلیون دلار بودجه نظامی خارجی برای نیروهای مسلح لبنان تامین می کند".

بودجه ۱۰۵ میلیون دلاری ارتش خارجی برای نیروهای مسلح لبنان (LAF) توسط کنگره تصویب شده و از حمایت جدی پنتاگون، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی برخوردار بود، اما برای ماه ها پرداخت نمی شد.

در واقع موضوع تعلیق مرموز کمکهای نظامی در شهادت های شاهدان استیضاح ترامپ هم  مطرح شد. "دیوید هیل" یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه، که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به عنوان سفیر ایالات متحده در لبنان خدمت کرده بود، در شهادت بازرسان استیضاح مجلس اعلام کرد که تصمیم به تعلیق کمک نظامی به لبنان به اواخر ژوئن (خرداد) بازگردد.

هیل افزود: این برهه، زمانی بود که او "برای نخستین بار می شنید یک مشکل وجود دارد و آن اینکه  حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین که توسط دولت ترامپ در تابستان متوقف شده بود در تاریخ ۱۱ سپتامبر (شهریور) ماه آزاد شد.

هیل ادامه داد: "من از یکی از کارمندانم شنیدم و به این موضوع باور هم دارم که تعلیق کمک های نظامی به لبنان همان رویه اوکراین را دارد. بنابراین، مردم شروع به سؤال کردند: مشکل چیست؟"

هیل، سومین مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه ایالات متحده، به بازرسان مجلس گفت که "وی هیچ توجیهی در خصوص تعلیق کمک های نظامی به لبنان دریافت نکرده است".

لبنان ناآرامی های سیاسی را تجربه می کند که در نتیجه نارضایتی گسترده از نظام و اقتصاد سیاسی این کشور ایجاد شده و نیروهای مسلح لبنان به عنوان یکی از تنها نهادهایی دیده می شود که قادر به جلوگیری از بروز هرج و مرج بیشتر در شرایط موجود است. نیروهای مسلح همچنین به عنوان یک حائل مهم در برابر حزب الله دیده می شوند، حزب اللهی که از سوی ایالات متحده یک گروه تروریستی در نظر گرفته می شود.

در همین زمینه، "جفری فلتمن" سفیر پیشین دیگر ایالات متحده در لبنان، در شهادت کمیته امور خارجه مجلس در ماه گذشته هشدار داد که تعلیق کمک های نظامی ایالات متحده به لبنان، مزایای احتمالی برای ایران و روسیه در پی دارد.

سناتور کریس مورفی هم  در بیانیه ای که روز گذشته به اینسایدر ارائه شده بود، گفت: "سفر من به لبنان تایید کرد که ما باید همچنان سرمایه گذاری بر روی نیروهای مسلح لبنان را افزایش دهیم و خوشحالم که بگویم گزارش ها نشان می دهد این کمک های در حال آزادسازی است".

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =