واکنش عراقچی به تصمیم ژاپن برای حضور در خاورمیانه

ایرنا نوشت:سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو سفر کرده است با طرح ژاپن برای اعزام نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه به منظور کمک به تضمین ایمنی کشتیرانی برای شناورهای تجاری مخالفت کرد.

«سید عباس عراقچی» در گفت و گو با «ان. اچ. کی» تلویزیون دولتی ژاپن که امروز چهارشنبه منتشر شد، گفت: ایران منتظر تصمیم نهایی ژاپن است اما اعتقاد ندارد که هرگونه حضور نیروهای خارجی در منطقه به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک خواهد کرد.

عراقچی یادآور شد که در ملاقاتی با " آبه شینزو "  نخست وزیر ژاپن موضع ایران را به او ابلاغ کرده است.

 معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با آبه، مواضع جمهوری اسلامی ایران در برجام را تشریح و اعلام کرد در صورت برداشته شدن تحریم ها، ایران آمادگی دارد به اجرای کامل برجام بازگردد.

عراقچی با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد گفت: ایران به منظور حفظ امنیت و صلح و  ثبات در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به حمایت از ائتلاف امید یعنی" ابتکار صلح هرمز" دعوت می‌کند.

او از سفر آبه به ایران به عنوان یک نقطه عطف در روابط دو کشور یاد کرد و گفت: در این رابطه با توجه به نقش منحصر بفردی که ژاپن دارد ما آماده همکاری و رایزنی های بیشتر با توکیو در این زمینه هستیم.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار تاکید کرد ژاپن کماکان از برجام حمایت می کند و برای حل مشکلات این قرارداد بین المللی به نقش دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

عراقچی در ادامه گفت و گو با تلویزیون ژاپن افزود سیاست های ایالات متحده آمریکا ریشه تشدید تنش در خاورمیانه است.

او ایالات متحده آمریکا را به دلیل اعمال حداکثر فشار بر ایران و خروج از توافقنامه هسته ای ۲۰۱۵ مورد انتقاد قرار داد.

عراقچی در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است ۱۵ آذرماه در سطح معاونان وزرای خارجه در وین برگزار شود، برای گفت وگو با مقامات چینی و ژاپنی به پکن و توکیو سفر کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =