ایرنا نوشت: مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برخی تصور می‌کنند اتباع خارجی مشاغل ایرانی‌ها را اشغال کرده‌اند که درست نیست، زیرا عدم حضور آنها موجب افزایش هزینه تولید و خدمات می‌شود.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) گزارشی از خروج شهروندان افغانستان از ایران را ارائه کرد که براساس آن در سال ۲۰۱۷ تعداد ۴۶۲ هزار و سال ۲۰۱۸ حدود ۷۷۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی، ایران را به مقصد کشورهای ترکیه و اتحادیه اروپا ترک کرده‌اند.

«محسن ابراهیمی»  در این باره، گفت: بیشتر مهاجران را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند که خود به چند دسته تقسیم می‌شوند، برای نمونه امسال ۸۰۰ هزار نفر از آنها را پناهندگان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: برای امسال ۲۰۷ هزار پروانه کار برای پناهندگان صادر شده که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد ریزش داشته که تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی اضافه کرد: ۴۰۷ هزار نفر از اتباع افغانستانی به صورت غیرمجاز در کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته وی با توجه به اینکه آخرین پیمایش‌ها در خصوص اتباع خارجی در ۳۰ آبان ماه انجام شده و نتایج آن هنوز استخراج نشده، آمار دقیقی از خروج اتباع خارجی وجود ندارد.

ابراهیمی اظهار داشت: مشاهدات میدانی حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد اتباع افغانستانی فعال در صنعت ساختمان از کشور خارج شده اند.

وی تاکید کرد: خروج این افراد به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی نیست، چرا که فرهنگ کار در سال های اخیر تغییر کرده و جوانان کشور تمایل به اشتغال در برخی بخش ها (کشاورزی، دامپروری، دامداری، ساختمان، تولید چرم و غیره) ندارند.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی درباره مشکلات اتباع خارجی در کشور گفت: مهمترین مساله این افراد، عدم آگاهی از قوانین کار کشور است به طوری که بدون اطلاع، اقدام به اخذ گواهینامه اشتغال کرده اند و بنابراین در هنگام بروز سوانح نتوانسته اند از مزایای قانون کار بهره‌مند شوند.

وی درباره حضور نیروهای کار خارجی در کشور، گفت: مساله مهم درباره حضور این افراد، انتقال مهارت و نیاز صنایع و مشاغل است که تلاش می‌کنیم شرایطی فراهم شود تا انتقال مهارت به نیروی کار جوان به خصوص تحصیل‌کرده انجام شود.

ابراهیمی تصریح کرد: برخی از مسوولین و افراد معتقدند اتباع خارجی مشاغل ایرانی‌ها را اشغال کرده اند، در حالیکه این رویکرد درست نیست و عدم حضور آنها مشاغل را دچار مشکل می‌کند.

وی توضیح داد: بسیاری از افراد حاضر نیستند در برخی رشته‌ها با توجه به سختی کار و دستمزد پایین کار کنند و در نتیجه کمبود نیرو خواهیم داشت و با افزایش دستمزدها هزینه تولید افزایش می‌یابد.

جدیدترین آمار از وضعیت فعالیت اتباع بیگانه، اشتغال غیرمجاز و کارفرمایان متخلف نشان می دهد، در سال گذشته ۸۸ هزار و ۷۲۰ بازرسی در این حوزه انجام شده که در نتیجه آن ۴۸ هزار و ۲۴۱ تبعه شاغل غیرمجاز شناسایی شده است.

همچنین سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۱۷ کارفرمای متخلف بدلیل بکارگیری تبعه غیرمجاز جریمه شده و  ۸ هزار و ۹۱۳ کارفرمای متخلف بدلیل سنگین بودن نوع تخلف، به مراجع قضایی معرفی شدند.  

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =