برند هسته‌ای ایران در مراکز علمی آمریکا و روسیه جای خود را باز کرده است

ایرنانوشت: دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: برند هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در سطح مراکز علمی تحقیقاتی آمریکا و روسیه با اقتدار جای خود را باز کرده است.

علی اصغر زارعان روز یکشنبه در بازدید از پنجاهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد،  افزود: صادرات یکی از رویکردها در سازمان انرژی اتمی است.
وی اظهار داشت: برای رسیدن به هدف صادراتی باید تولید علم تبدیل به فناوری شده و در این فناوری ضمن استفاده کشور، از سرریز دانش مان صادرات نیز داشته باشیم.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی  گفت: از جمله صادرات فناوری های این سازمان آب سنگین است که توانستیم حدود ۳۰ تن آن را در قالب یک پارت به آمریکایی هایی که می گفتند ایران بلوف می زند، فروختیم و ۴۰ تن از این محصول را نیز روس ها خریداری کردند.
زارعان افزود: برای آب سنگین تولید جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه به آمریکا و روسیه فروخته شده، کشورهای اروپایی نیز درخواست هایی داشته اند که به بعضی از آن ها فروخته شده و درخواست بعضی از کمپانی ها نیز در دست بررسی است.
وی به انحصار شکنی جمهوری اسلامی ایران در ورود به کنسرسیومی که در خارج از کشور تشکیل شده و پنج کشور عضو آن هستند،‌اشاره کرد و تصریح کرد: ایران با صادرات آب سنگین و حتی مواد اورانیوم توانست این انحصار را بشکند.
زارعان ادامه داد: این اتفاق نشان داد که در عرصه هسته ای نیز تجاری سازی صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران در  بازارهای بین المللی پس از برجام، ‌ورود کرده است.
وی بیان داشت: نزدیک به ۴۰۰ تن کیک زرد را بعد از برجام و در طول مذاکرات وارد کردیم و به ازای آن ۸.۵ تن اورنیوم غنی شده را تحویل دادیم.

انحصارشکنی باشگاه هسته ای با اقتدار و روحیه بسیجی ایرانی 
زارعان اضافه کرد: انحصار باشگاه هسته ای که پیش تر در اختیار پنج کشور جهان بود با صادرات اورانیوم، آب سنگین و دریافت مواد اولیه از سوی جمهوری اسلامی ایران  شکسته شده است.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران در باشگاه هسته ای ورود کرده و آن انحصار را شکسته و پرچم جمهوری اسلامی اکنون علاوه بر عرصه هسته ای در سایر صنایع نیز برافراشته شده است.
وی افزود: توفیق این انحصار شکنی با اقتدار، غرور، تلاش مضاعف، کار جهادی و روحیه بسیجی، خودباوری، عدم اعتماد به بیگانه و وجود روحیه استکبار ستیزی به دست آمده است.
 زارعان  اضافه کرد: این موفقیت با کار شبانه روزی هدایت شده، برنامه ریزی شده و با هدفگذاری مشخص در صنعت هسته ای به عنوان یک صنعت اقتدارآفرین و با فناوری بالا رخ داده و از سرریز این دانش هم ما در بقیه صنایع اثرگذار بودیم.
دستیار ویژه رییس جمهوری با بیان اینکه ماشین سانتریفیوژ در انرژی اتمی فقط برای غنی سازی به کار نمی رود، اظهار داشت: از این ماشین در حوزه های دیگر مثل سلامت و صنعت نیز به کار می رود.
وی گفت: در پی نیازمندی فولاد مبارکه اصفهان به جوش های لیزری برای تولید و پیوست نوعی از ورق های فولادی به شرطی که تاثیری از نظر مقاومت و کشش این ورقه ها نداشته باشد، انرژی اتمی توانست این دستاورد را تولید کند.
زارعان افزود: همچنین صنعت نفت نیازمند نوعی سانتریفیوژ با عنوان سنگ مخزن بود که تصور ساخت آن را از طریق ما نداشتند ولی چون قبل از آن برای انستیتوپاستور انجام داده بودیم با آن ها نیز عقد قرارداد کردیم. 
وی ادامه داد: سازمان انتقال خون کشور  نیز برای فرآوری خون نیاز به سانتریفیوژ داشت که قرار بود  آن را از آلمان خریداری کنند ولی با عملی نشدن این قرارداد، سازمان انتقال خون بر این باور شد که این توانمندی در سازمان انرژی اتمی کشور  وجود دارد .

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:  در پیتفاهم نامه منعقد شده  اکنون در حال کارهای اجرایی آن هستیم که در روز ۲۰ فروردین ماه سال ۹۹ امیدواریم رونمایی شود.
وی با اشاره به رونمایی از شاید بیش از ۵۰ دستاورد صنعت هسته ای در روز ۲۰ فروردین ماه سال ۹۹، اضافه کرد: دستاوردهای سال ۹۹ نسبت به سال های ۹۶ تا ۹۸ با اهمیت تر و باارزش تر و از نظر کیفی و تعداد هم قابل قیاس نیست.
پنجاهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور از روز ۱۶ آذرماه به مدت یک هفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برپا شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =