اورژانس‌های آذربایجان شرقی با کاهش شیوع آنفلوآنزا خلوت‌ شده‌اند

ایسنا نوشت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کاهش شیوع آنفلوآنزا در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با کاهش شیوع این بیماری اورژانس‌ها و مطب پزشکان، خلوت‌تر شده و موارد شدید و تعداد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در استان ما کمتر شده‌اند.

دکتر عباسعلی درستی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که آنفلوانزا در آن شایع‌تر است، گفت: تاکنون آمار فوتی‌های تایید شده از سوی آزمایشگاه مرجع که بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در استان ما فوت شده‌اند، ۱۱ نفر و این آمار مربوط به ۴ روز گذشته است.

وی اظهار کرد: علت عدم ارائه آمار دقیق از سوی مراجع استان این است که فوتی‌های ناشی از  آنفلوآنزا باید به تایید آزمایشگاه مرجع کشور برسند.

وی اضافه کرد:‌ تمامی نمونه‌هایی گرفته شده از سراسر کشور به آزمایشگاه مرجع ارسال شده و پس از تایید، مشخص می‌شود که فرد مبتلا به آنفلوآنزا بوده یا نه. 

درستی متذکر شد: با توجه به نیاز به انجام نمونه‌گیری مجدد و در برخی موارد زمان‌بر بودن مشخص شدن نتایج نمونه‌ها، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد و آمار دقیق فوتی‌ها و مبتلایان باید از سوی مرکز مدیریت شبکه در تهران اعلام شود و دلیلی برای پنهان کردن آمار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه داروی آنفلوآنزا در تمامی بیمارستان‌های استان توزیع شده است، افزود: تمامی پزشکان، متخصص داخلی، عفونی و کودکان ضمن آشنایی با دوره درمان این بیماری، آموزش نیز دیده‌اند و تمامی کادر درمان طبق دستورالعمل معاونت بهداشتی عمل کرده و روند کارها با نظر شخصی پیش نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تمامی بیماران مشکوک در بیمارستان‌ها بستری بوده و بیمارستان سینا، بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان کودکان تبریز برای ارجاع بیماران بدحال و مشکوک تعیین شده‌اند، اما امکان بستری شدن و درمان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در سایر مراکز درمانی استان نیز وجود دارد.

درستی، از توزیع داروی بیماری آنفلوآنزا به برخی داروخانه‌های شخصی در سطح استان نیز خبر داد و گفت: داروی آنفلوآنزا در استان ما نیز مانند سایر استان‌های کشور موجود بوده و دو روز قبل، حدود ۱۹ هزار داروی آنفلوآنزا برای درمان بیماران سرپایی توصیه شده است و جای هیچ نگرانی نیست.

وی با اشاره به برخی حواشی و شایعه‌ها بیان کرد: روز گذشته گزارشی مبنی بر افزایش تعداد مراجعان ناشی از ابتلا به آنفولانزا در بیمارستان محلاتی تبریز به دست ما رسیده بود که پس از مراجعه و بررسی، مشخص شد که این ازدحام و شلوغی به دلیل مراجعه یک بیمار تشنجی بوده است نه بیمار مبتلا به آنفلوآنزا.

 وی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر ممنوع الملاقات بودن تعدادی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در برخی بیمارستان‌ها در سطح شهر اظهار کرد: به طور کلی بیمار مبتلا به آنفلوآنزا باید ممنوع‌الملاقات باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداده است و تمامی توصیه‌ها بهداشتی برای بهبودی هرچه سریع‌تر بیمار ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: توصیه‌های بهداشتی فقط مختص بیماری آنفلوآنزا نبوده و در تمامی بیماری‌های مسری مانند سل به حداقل رسیدن ملاقات و نگهداری فاصله از بیمار به اندازه یک تا دو متر و زدن ماسک توسط همراهان بیمار توصیه می‌شود.

 وی در خاتمه با ارائه توصیه‌هایی به همراهان بیماران متذکر شد: همراهان بیماران، مرتب دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کرده و فاصله یک الی دو متری را از بیمار را رعایت کنند؛ با رعایت بهداشت فردی، هیچ جای هیچ نگرانی نیست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =