طبق گزارشات انجام شده بهترین سن کودکان برای انجام ارتودنسی از ۱۱ سالگی است

.

براساس تحقیقات صورت گرفته در بین تعدادی از متخصصان ارتودنسی، مشخص شده است که بهترین سن برای انجام ارتودنسی، از اوایل ۱۱ سالگی است. بر طبق نظر برخی از کارشناسان ِ جامعه‌ی دندانپزشکی، دندان‌های شیری کودکان در اواخر سن ۱۰ سالگی به طور کامل می‌افتد. بعد از این دندان‌های دائمی می‌رویند. از آنجا که تمامی مشکلات مربوط به ناهنجاری‌های فک و دندان در همین سن مشخص می‌شود، والدین باید از اوایل سن ۱۱ سالگی برای ارتودنسی فرزند خود اقدام کنند.

طبق گفته‌ی برخی از متخصصان دندانپزشکی، با افزایش سن، درمان ناهنجاری‌های فک و دندان سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر مدت زمان و هزینه‌های درمان نیز افزایش می‌یابد. براساس نظرسنجی که در بین برخی از بیماران و مراجعین به کلینیک‌های دندانپزشکی صورت گرفت، بسیاری از آنان، از اقدام دیرهنگام خود برای ارتودنسی ابراز پشیمانی کرده‌اند.

آیا حضور کودکان در کلینیک‌های دندانپزشکی ضرورت دارد؟

تعدادی از دندانپزشکان اطفال معتقدند که والدین تنها در شرایط ضروری به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. این در حالیست که از زمانی که دندان‌های شیری کودکان کامل می‌شود، به معاینات دندانپزشکی نیاز پیدا می‌کنند. عموماً دندان‌های شیری کودک در سن ۳ سالگی کامل می‌شود. براساس آمارهای گزارش شده در چند سال اخیر، بسیاری از بیماری‌های مربوط به دندان و لثه در دندان‌های دائمی، به مشکلاتی مربوط می‌شود که در دندان‌های شیری وجود داشته است.

یک متخصص دندانپزشکی اطفال نیز تاکید کرد که عدم‌رسیدگی به موقع برای درمان بیماری‌های مربوط به دهان و دندان کودک، زمینه‌ساز ایجاد مشکل در دندان‌های دائمی خواهد بود. در موارد نادری نیز دیده شده است که دندان شیری کودک حتی در سنین نوجوانی با او باقی می‌ماند. اما به دلیل سهل‌انگاری و کم‌توجهی، بعد از مدتی دندان پوسیده شده و می‌افتد. این فرآیند زمانی رخ می‌دهد که سن فرد برای رویش دندان دائمی از حد نرمال گذشته است. در نتیجه با دیر افتادن دندان شیری، دندان دائمی به جای آن نمی‌روید.

دلایل نیاز به ارتودنسی در کودکان مطابق با نظر متخصصان دندانپزشکی

متخصصان دندانپزشکی که تاکید زیادی بر روی معاینات دندانپزشکی برای کودکان دارند، به همان میزان نیز به ارتودنسی کودکان معتقدند. از نظر جامعه‌ی دندانپزشکی، هر چه سریع‌تر برای ارتودنسی اقدام شود، نتیجه‌ی آن مطلوب‌تر خواهد بود. از سوی دیگر آسیب‌ها و عوارض ناشی از ارتودنسی نیز به حداقل می‌رسد. کودکان نیز در این سن به دندان‌های سالم نیاز دارند. از سوی دیگر با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، انجام معاینات لازم و سپس ارتودنسی برای کودکان، از بروز هرگونه پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره دندانپزشکی لطفا به سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر سالاری و دکتر لوح مراجعه فرمایید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329083