۱۷ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
شخصیت معلم‌ها را بیش از این خرد نکنید

هویت این گروه را بیش از این خرد نکنید!

چندی قبل خبری از قول رییس جمهور نقل شد که در مراسم بازگشایی مدارس گفته بودند: «حقوق معلمین به طور متوسط در سال ۹۲ یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان بوده است و امروز حقوق معلمان به طور متوسط ۴ میلیون و صدهزارتومان است، یعنی در طول ۶ سال  حقوق معملین تقریبا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.» امروز نیز خبری خواندم مبنی بر اینکه رییس جمهور روز ۱۶ آذر در دانشگاه فرهنگیان گفته است حقوق معلمان در این دولت حدود ۳.۵ برابر افزایش یافته است.

اگر مبلغی که برای حقوق معلمان ذکر شده درست باشد؛ با تقسیم کردن ۴ میلیون و صدهزار بر عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار، به نسبت ۳.۱۵ می رسیم؛ نه ۴ و یا حتی ۳.۵ برابر. اما از این موضوع می گذرم. به نرخ تورم هم کاری ندارم.
از مقایسه دلار ۳۶۰۰ تومنی در سال ۱۳۹۲ و حدودا ۱۳۸۰۰ تومنی در ۱۹ آذر ۱۳۹۸ هم می گذرم. به افزایش حدود ۴.۸ برابری قیمت سکه هم کاری ندارم. این مسایل و تحلیل آن با اقتصاددان ها و سیاسیون. من به این موضوع از موضع و زاویه تربیتی نگاه می کنم. آیا تا به حال کسی از رییس دولت شنیده است که بگوید:

حقوق پزشکان را دو برابر کردیم؛ حقوق بازرگانان را سه برابر کردیم؛ حقوق وکلا را دو و نیم برابر کردیم؛ حقوق وزرا و روسای بانک و دیپلمات ها را چهار برابر کردیم؟ حتی در مخیله شما هم چنین عبارت هایی نمی گنجد. چرا؟ چون پیش فرض (درست یا غلط) این است که این اصناف به خودی خود حقوق هایی می گیرند که کفاف زندگی شان را می دهد.

این معلم ها هستند که رؤسای دولت های گوناگون می توانند اینگونه ترحم برانگیز و رقت بار درباره حقوق و معیشتان در جلوی هشتاد میلیون جفت چشم صحبت کنند و کسی غیرتی نشود که چرا باید درباره این گروه تا این حد ترحم برانگیز صحبت شود.

چرا دانش آموزان باید از حقوق معلم هایشان با خبر باشند؟ اگر در زمانی که معلمان دست به اعتراض های صنفی می زنند؛ آنان را نصیحت می کنید که خوب نیست دانش آموزان را درگیر وضع معیشتی خود بکنید و مسائل  معیشتی و حقوق را داخل کلاس درس نبرید و این گونه موارد را از راههای قانونی دنبال کنید؛ پس چرا در موقع مقتضی می توانید با این اعداد و ارقام ناقص یا نادرست و یا حتی درست، کل وضعیت معیشتی معلم را بریزید روی میز و در معرض چشم دانش آموزانش قرار دهید؟

این حرف ها و نگاه ها هویت و شخصیت معلمان را خرد می کند و آدم بی هویت و بی شخصیت نمی تواند فرزندان شما را با شخصیت و با هویت تربیت کند. آن روز که از ۴ برابری حقوق معلمان دم می زنید؛ تصور کنید که شاید با این حرف شما نفوذ و تاثیر کلام معلم فرزندتان در کلاس درس به یک چهارم قبل برسد. اگر معلم در عمل احساس کند که سرعت ارتقای رفاه و آسایش و سطح زندگی اش اقلا مساوی با افزایش نرخ ها و هزینه ها بوده است؛ خودش بیش از آنچه شما بخواهید و بدانید برایتان دل ها را به دست می آورد. هویت این گروه را بیش از این خرد نکنید!

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده با عنوان «معلم: یاد گیرنده مادام‌العمر» . ۱۹ آدر ۱۳۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =