هشدار صریح آیت‌الله جوادی آملی به ائمه جمعه: گرایش‌های سیاسی‌تان را در حد اشاره هم ابراز نکنید که موجب تفرقه و انشقاق است

شفقنا نوشت: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند.

مرجع تقلید شیعیان در دیدار حجت ‌الاسلام ‌و المسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشتند: یکی از میوه‌های طیب و طاهری که به برکت خون پاک شهدا در این کشور به ثمر نشست، نماز جمعه است.

ایشان ادامه دادند: نماز جمعه سوای از دیگر نمازها، یک صبغه سیاسی نیز دارد و یک عمل سیاسی ـ عبادی محسوب می‌شود و در اینجا چون سیاست که امری دنیوی است در کنار نماز قرار گرفته، اگر لحظه‌ای در خصوص اهمیت نماز جمعه غفلت شود، خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت.

آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: نزاهت اخلاقی و دیانت باید در حد اعلای آن در ائمه نماز جمعه وجود داشته باشد و در مسائل دینی جای هیچ‌گونه سهل انگاری برای ائمه جمعه وجود ندارد.

ایشان تاکید داشتند: نماز، عمود دین است، اگر برای این عمود مشکلی پیش بیاید، کل دین آسیب می‌بیند در نتیجه ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند.

مرجع تقلید شیعیان ابراز داشتند: در موارد خطیر، احتیاط از استحباب می‌گذرد و واجب می‌شود، معنای احتیاط طبق بیان حضرت امیر که به کمیل فرمودند این است که، دور دینت یک دیوار محافظ بکش تا دینت از هر خطری مصون و محفوظ بماند، این نکته باید جزء سبک زندگی ائمه جمعه باشد.

ایشان اذعان داشتند: وقتی خیمه‌ای باشد که عمود محکم و سالمی داشته باشد، ناگزیر همه مردم برای پناه بردن از آسیب‌های مختلف به آنجا پناه خواهند برد و حول این عمود و زیر آن خیمه جمع خواهند شد، چرا که می‌بینند هر کس به این خیمه آمد جز خیر چیزی ندید.

آیت الله جوادی آملی در توصیه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشتند: از وجود ائمه جمعه‌ای که به دلیل کهولت سن، جای خود را به جوانان می دهند، باید استفاده شود، آنها وارد عرصه بازرسی شوند، به مناطق مختلف سرکشی کنند، با ائمه جمعه جوان دیدار کنند و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند و در بین ائمه جمعه همدلی ایجاد کنند.

ایشان ادامه دادند: نکته دیگر این است که گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است، اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند! ابراز این نوع گرایشات سیاسی از سوی ائمه جمعه حتی در حد اشاره، باعث عدم حضور طرفداران جریان مقابل در نماز جمعه می‌شود و در جامعه، ایجاد شقاق و تفرقه می‌نماید لذا باید ائمه جمعه در این خصوص هوشیار باشند.

۲۱۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =