چند راز مهم برای داشتن یک ازدواج موفق/ بهترین زمان برای مشاوره ازدواج کدام است؟

اقتصادآنلاین نوشت: اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های لازم برای داشتن یک ازدواج موفق هستید با ما در این مطلب همراه شوید.

تصور عده‌ای از ازدواج برگزاری یک مراسم مجلل و شاد با پوشیدن لباس عروس، خرید طلا و سرویس‌های آنچنانی و در نهایت یک زندگی ایده‌آل و سراسر خوشی که با همسرشان بیرون می‌روند و بدون اختلاف و درگیری زندگی می‌کنند.

از طرف دیگر گروهی ازدواج را یک هندوانه دربسته معرفی کرده که تا 2 نفر با هم زیر یک سقف زندگی نکنند، نمی‌توانند به شناخت درستی از یکدیگر برسند.

خیلی از افراد به دلیل غالب شدن هیجان‌هایی در زمان آشنایی، قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و بسیاری از خطا و ایرادهایی را که وجود دارد و بعد در زندگی زناشویی مشکل‌ساز شود را نمی‌بینند و تمایل دارند از فرد موردعلاقه خود ایده‌آل‌سازی کنند

متخصصین و مشاوران هر دو نگاه را نگاه کامل و درستی نمی‌دانند؛ آن‌ها معتقدند گروه اول تنها به فراهم کردن مقدمات عروسی فکر کرده و خود را برای عروسی آماده می‌کنند تا ازدواج. نگاه آرمان‌گرایانه به زندگی مشترک موجب می‌شود فرد در مواجهه با کوچک‌ترین مشکل و درگیری قید ادامه زندگی مشترک را زده و تداومی در زندگی نداشته باشد. از طرف دیگر باور به عدم شناخت فرد مقابل تا زمان رفتن زیر سقف، موجب می‌شود افراد چشم‌بسته تن به ازدواج داده که این امر نتیجه‌ای جز پشیمانی به همراه نخواهد داشت.

برای ازدواج آموزش و مشاوره را جدی بگیرید
طاهره همیز مشاوره خانواده در رابطه با مهارت‌های لازم برای زندگی می‌گوید: «پیش از ازدواج دو موضوع مهم مطرح است؛ یکی آموزش و دیگری مشاوره. آموزش پیش از ازدواج بسته آموزشی است که در پی آن مهارت‌هایی قبل از ورود به زندگی به طرفین داده می‌شود. در این آموزش‌ها فرد مهارت گفتگو، حل مسئله، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت مدیریت ارتباط خانواده‌ها را شامل می‌شود. آموزش پیش از ازدواج در بعد از ازدواج نیز قابل ارائه است، ولی مشاوره قبل ازدواج و اطلاعاتی که در تناسب‌های لازم برای تشکیل زندگی به افراد داده می‌شود، حتماً باید قبل از ازدواج انجام شود.»

بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند نگاه واقع‌بینانه و صحیحی را در امر ازدواج پیش روی یک جوان بگذارد مشاوره قبل از ازدواج است. آمارها نشان می‌دهند، افرادی که پیش از ازدواج در کلاس‌های مهارت‌آموزی و جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کرده‌اند حدود 30 درصد از خطر جدایی و طلاق در امان بوده و زندگی آن‌ها شادتر است.

ناهید دهقان، روان‌شناس و مشاور خانواده در رابطه با ضرورت مشاوره قبل از ازدواج می‌گوید: «خیلی از افراد به دلیل غالب شدن هیجان‌هایی در زمان آشنایی، قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و بسیاری از خطا و ایرادهایی را که وجود دارد و بعد در زندگی زناشویی مشکل‌ساز شود را نمی‌بینند و تمایل دارند از فرد موردعلاقه خود ایده‌آل‌سازی کنند. کمک گرفتن از یک مشاور پیش از ازدواج این خاصیت را دارد که مواردی را که ممکن است در زندگی آن دو نفر باعث ایجاد بحران کند شناسایی کند.»
بررسی میزان آمادگی افراد برای ازدواج نکته مهمی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج موردبررسی قرار می‌گیرد

تعداد جلسات مشاوره ازدواج
در حقیقت مشاوره قبل از ازدواج واکسنی است که احتمال طلاق را در زندگی آینده کم می‌کند. روند معمول جلسات مشاوره پیش از ازدواج از پنج تا ده جلسه بسته به نوع ویژگی‌های شخصیتی طرفینی که مراجعه می‌کنند و مسائل و مشکلاتی که در بین آن‌ها وجود دارد، متغیر است.

در مشاوره ازدواج چه مسائلی مطرح می‌شود؟

سنجش آمادگی طرفین برای ازدواج

میزان آمادگی افراد برای تشکیل زندگی و ازدواج نکته بسیار مهمی است که عواملی، چون سن، آمادگی روحی و جسمی و... در آن تأثیرگذار است. از طرفی افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از رشد کاملی برخوردار باشد در حالی که فرد دیگری در سن 35 سالگی این آمادگی را ندارد؛ بنابراین بررسی میزان آمادگی افراد برای ازدواج نکته مهمی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شناخت خود و طرف مقابل

این نکته غیرقابل‌انکار است که هر فردی در خانواده خود با افکار، فرهنگ، علایق و نکات تربیتی متفاوتی بزرگ شده و همین تفاوت‌ها موجب می‌شود خواه ناخواه بسیاری از معیارها و علایق زندگی‌اش با دیگران متفاوت باشد. مشاورین با آزمون‌های شخصیت‌شناسی و نمودارهای خانوادگی شناخت نسبی نسبت به دو طرف پیداکرده و چکیده اطلاعات را در اختیار طرفین قرار می‌دهد.

لیلا بهنام روانشناس در رابطه باکم و کیف شناخت در مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌گوید: «یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بسیار مورد تاکید است تطابق ویژگی‌های خلقی و شخصیتی دو طرف است، این که این دو فرد تا چه میزان از نظر خلقی و شخصیتی با یکدیگر همسان هستند، چرا که تفاوت‌ها در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می‌شود، اما تفاوت‌های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی‌شود. یکی از کارهایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می‌شود این است که به افراد گفته می‌شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیتی دیگر می‌تواند ازدواج کند، چرا که نادیده گرفتن این مسئله آسیب‌های غیرقابل جبرانی برجای می‌گذارد که به‌سختی قابل بازگشت است.»

بیشترین ارزیابی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بر اساس مصاحبه و مشاوره‌های چند جلسه‌ای است که انجام می‌گیرد و این آزمون‌ها نقاط ابهام به جای مانده را برای مشاور روشن می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشد

به این ترتیب طرفین می‌توانند اطلاعات کافی، دقیق و تا حدودی تخصصی درباره طرف مقابل کسب کنند. همچنین مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه قدر از شناختی که کسب کرده‌اید درست و چقدر از آن نیازمند اصلاح است.

دهقان در رابطه با آزمون‌ها و تست‌های قبل از ازدواج ادامه می‌دهد: «معمولاً آزمون‌هایی که در این جلسات استفاده می‌شود، آزمون‌های ارزیابی شخصیت و احتمال ابتلا به اختلال‌های روانی است که بیشتر مبنای تکمیلی دارد. بیشترین ارزیابی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بر اساس مصاحبه و مشاوره‌های چند جلسه‌ای است که انجام می‌گیرد و این آزمون‌ها نقاط ابهام به جای مانده را برای مشاور روشن می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشد.»

مهارت‌آموزی
مشاور ازدواج، تنها یک فرد باتجربه و عالم نیست. او کسی است که می‌تواند به طرفین یادآور شود که روی چه مهارت‌هایی کار کنند تا بتوانند زوج بهتری باشند. مشاور ازدواج می‌تواند عیب و ایرادهای کار افراد را به آن‌ها گفته تا آن‌ها بدانند برای وارد شدن به یک زندگی مشترک به چه ویژگی‌هایی نیازمند هستند.

آگاهی دادن
فراموش نکنید که مشاور ازدواج هیچ‌وقت به شما نمی‌گوید ازدواج کنید یا نه، بلکه می‌گوید در صورتی که این ازدواج سر بگیرد با چه دشواری‌ها یا چه نقاط قوتی مواجه خواهید شد و چقدر شانس و احتمال خوشبخت شدن دارید تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید.

نکته قابل‌توجه اینکه احتمال به معنی قطعیت نیست. برای داشتن یک ازدواج موفق شما به سعی و تلاش بسیار و دائمی نیاز دارید. مانند این است که شما برای انتخاب رشته دانشگاهی خود نزد مشاور تحصیلی بروید و او رشته مناسب را به شما پیشنهاد کند و بعد از آن شما بدون درس خواندن و سعی و تلاش برای موفقیت انتظار موفقیت داشته باشید.
بررسی ملاک‌های ازدواج سالم
یکی از نکات مهم دیگری که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج بررسی می‌شود، ملاک‌های افراد برای ازدواج است تا با راهنمایی لازم و درست اولویت‌های طرفین برای انتخاب همسر و داشتن یک زندگی سالم روشن شود.

بهترین زمان برای مشاوره ازدواج
انتخاب زمان مناسب در انجام مشاوره ازدواج بسیار مهم است. مشاوره قبل از ازدواج زمانی موثر بوده و مفهوم پیدا می‌کند که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری جدی برای ازدواج انجام شود.

بلافاصله پس از آشنایی و شروع صحبت و همچنین گذشت زمان زیاد از آشنایی و ایجاد رابطه عاطفی بین طرفین، موقعیت مناسبی برای رفتن پیش مشاور نیست. همچنین مراجعه به مشاور یک هفته قبل از مراسم عقد یا بعد از مشخص کردن تاریخ عقد بی‌فایده است.

معمولاً بهترین زمان انجام مشاوره در صورت خواستگاری بعد از 8 الی 10 ساعت گفتگو و در صورت آشنایی پس از دو یا سه ملاقات است.

انتخاب مراکز معتبر
برای این کار مراکز معتبر را انتخاب کرده و از مهارت و تجربه فرد مشاور مطمئن شوید. در این زمینه روان‌شناس بالینی که تخصص مشاوره دارد در اولویت است. روان‌شناسان بهتر می‌توانند مشکلات شخصیتی افراد و اختلال‌های روانی افراد را تشخیص بدهند.

صداقت داشته باشید
از آنجا که خصوصیت رفتن به مشاوره قبل از ازدواج این است که مشاور با اطلاعات و آگاهی‌هایی که از طرفین پیدا می‌کند به آن‌ها کمک کند، بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می‌کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان گذاشته و تسلیم او باشند.

تست به تنهایی کارایی ندارد
برخی از مراکز مدعی هستند که با انجام یکسری تست‌های روانشناسی می‌توانند در انتخاب شما برای ازدواج کمک کنند، اما به این نکته توجه داشته باشید که انجام این تست‌ها اگرچه خوب هستند، ولی به تنهایی نمی‌توانند کمکی به شما کنند. در واقع تست‌ها در کنار مشاوره آن هم مشاوره فردی معنادار می‌شوند.

کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند می‌توانند با مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی از طریق پلیس 110 از خدمات مشاوره نیروی انتظامی و یا با شماره‌گیری 1480 از مشاوره رایگان سازمان بهزیستی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند

ترجیح مشاوره خصوصی بر مشاوره گروهی
مشاوره پیش از ازدواج بهتر است به شکل خصوصی انجام شود تا مشاور بتواند وقت بیشتری را برای شما و طرف مقابلتان صرف کرده و تخصصی‌تر عمل کند.

از هزینه نترسید
گاهی اوقات زوج‌ها هزینه زیاد را دلیل عدم مراجعه به مشاوره قبل ازدواج می‌دانند. در این رابطه می‌توان با مراجعه به مراکز دولتی، مثل خانه‌های سلامت که در پارک‌ها وجود دارند و یا سراهای محله با هزینه بسیار پایین‌تری خدمات خوبی دریافت کرد.

کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند می‌توانند با مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی از طریق پلیس 110 از خدمات مشاوره نیروی انتظامی و یا با شماره‌گیری 1480 از مشاوره رایگان سازمان بهزیستی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

این نکته را هم توجه داشته باشید هر چه برای شناخت طرف مقابل در امر ازدواج خرج کنید، در حقیقت شما سرمایه‌گذاری ارزشمندی انجام داده‌اید که بعداً یک عمر می‌توانید در سایه آن در آرامش و نشاط زندگی کرده و از انتخابتان لذت ببرید.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =