شیرهای نادر آفریقایی در قفس مرغ و خروس/ سازمان محیط‌زیست: برخورد می‌کنیم

«من هم این تصویر را دیدم و از همکارها خواستم این موضوع را پیگیری کنند، قرار نیست این گونه شیرها در همسایگی مرغ و خروس زندگی کنند. اگر این تصاویر صحت داشته باشد قطعا با مرکز نگه‌دارنده این شیرها برخورد می‌شود. اگر قرار باشد در نگه‌داری این گونه از همان اول ضوابط رعایت نشود قطعا با یک چالش روبرو می‌شویم. از طریق این مرکز پیگیر می کنیم.»

نیو صدر: دیروز برای اولین بار در تاریخ دو توله شیر از آفریقا به ایران وارد شدند؛ اتفاقی که باعث خوشحالی بسیاری از دوست‌داران محیط‌زیست شد، خوشحالی زودگذر که با انتشار تصاویری از شرایط عجیب محل نگهداری این حیوانات، به سرعت به نگرانی تبدیل شد.

تصویری از این توله شیرهای سفید منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها در قفسی در کنار چند مرغ و خروس قرار دارند، همین موضوع با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبرو شد و افراد انتقادات زیادی از باغ وحش میزبان انجام دادند.

در همین رابطه کاربری در توییتر نوشته است: « این دو توله شیر سفید نرو ماده  بعد از طی کردن روند اداری و اخذ مجوزهای لازم از کشور آفریقای جنوبی به صورت هوایی وارد کشور  ایران شدند. این حیوان محبور به زندگی با مرگ تدریجی است.»

از آفریقا تا ایران؛ ماجرای سفر طول شیرها

به طور کلی باغ‌وحش‌ها در سرتاسر دنیا برای افزایش جذابیت حیات‌وحششان، اقدام به جذب گونه‌های مختلف و خاص می‌کنند، به همین منظور در چند وقت اخیر هم باغ‌وحش‌های صفادشت در استان اصفهان و چمران در استان کرج برای جذب توله‌ شیرهای سفید درخواست داده بودند.

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط‌زیست، در همین رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «این شیرها تحت نظر کنوانسیون CITE وارد می‌شوند و بین کشورهای عضو توافقاتی انجام می‌شود. این گونه‌ها پس از طی یک روند طولانی و بر مبنا استانداردهای مربوط به بخش فضاسازی و مجوزها از نظر بهداشتی و سیستم دامپزشکی صادر شدند، وارد ایران شدند.»

در نتیجه همین توافقات روز گذشته دو جفت توله شیر سفید وارد کشور و باغ‌وحش‌های چمران و صفادشت شدند، اتفاقی که گفته می‌شود برای اولین بار در ایران رخ داده است.

بخش سفید ماجرا؛ حضور گونه‌ای بسیار نادر در ایران

ورود این گونه‌ها به ایران برای بسیاری خبری خوشحال کننده بود، چراکه شیر سفید گونه‌ای نادر در کره‌زمین است که تنها ۱۳ قلاده آن در طبیعت و ۳۰۰ قلاده‌اش در طبیعت قرار دارند و حالا بسیاری در ایران می‌توانند این گونه را از نزدیک مشاهده کنند.

در واقع مثل انسان‌های زال، این نوع شیرها هم در پوستشان رنگ‌دانه ندارند و همین موضوع آن‌ها را متفاوت می‌کند، رنگ پوست این حیوانات هنگام تولد کاملا سفید است و آرام آرام رنگ عوض می‌کنند. بیشترین جمعیت از این حیوانات در غرب منطقه تیمباواتی در آفریقای‌ جنوبی حضور دارند.

منتظمی در این باره توضیح می‌دهد: «اینها شیر هستند، نژاد خاصی نیستند و بخاطر رنگ دانه های پوستی متفاوت هستند.»

بخش سیاه ماجرا؛ شیر در قفس مرغ و خروس

اما تصویر منتشر شده از توله شیرها در قفس مرغ و خروس، باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی درباره آینده این گونه نادر شد و درباره استانداردهای محافظت از این حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران سوالات زیادی مطرح کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط‌زیست، در همین رابطه می‌گوید: «من هم این تصویر را دیدم و از همکارها خواستم این موضوع را پیگیری کنند، قرار نیست این گونه شیر در همسایگی مرغ و خروس زندگی کنند. اگر این تصاویر صحت داشته باشد قطعا با مرکز نگه‌دارنده این شیرها برخورد می‌شود. اگر قرار باشد در نگه‌داری این گونه از همان اول ضوابط رعایت نشود قطعا با یک چالش روبرو می‌شویم. از طریق این مرکز پیگیر می کنیم.»

به گفته مسئولان سازمان از محیط زیست، آن‌ها در حال پیگیری هستند تا باغ‌وحش مقصر را شناسایی کرده و پس از اطمینان از صحت خبر به آن‌ها اخطار بدهند.

سابقه ترسناک باغ‌وحش‌ها ایران

پیش از این هم اتفاقات عجیبی در باغ‌وحش‌های ایران رخ داده است که بسیاری را درباره صلاحیت آن‌ها نسبت به حفاظت از گونه‌های نادر بدبین کرده است.

برای مثال خرداد ماه امسال هفت توله ببر تازه به دنیا آمده در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد تلف شدند. در آن زمان مسئولان محلی اعلام کردند که این اتفاق به ویژگی بچه‌کشی ببرها مرتبط است و مسئولان باغ‌وحش باید زودتر این توله را مادر خود جدا می‌کردند.

اما در همان زمان بسیاری ساختار این باغ‌ وحش را مقصر اصلی این اتفاق اعلام کردند. محسن طیرانی، یکی از مدیران سابق باغ‌وحش وکیل‌آباد که برای ۲۰ سال در آنجا فعالیت می‌کرد معتقد بود که وقوع این اتفاق  دو علت مختلف داشت «اختلافات سهامداران» و «جمعیت حیوانات». او در این باره به خبرآنلاین توضیح داد: «باردار بودن ببر به معنای یک آماده‌باش برای باغ‌وحش است و باید به نوعی جلوی این اتفاق گرفته شود. در گذشته هم با همه این شرایط تلفات وجود داشت اما نه به این شدت. در باغ وحش کشوری مثل ترکیه در ۴ سال اخیر هیچ تلفاتی نداشته است.»

در سال‌های قبل در بسیاری دیگر از باغ‌وحش‌های دیگر ایران هم اتفاقاتی مشابه رخ داده بود؛ از مرگ گوزن زرد باردار در باغ‌وحش خرم‌آباد تا مرگ ببرهای باغ وحش ارم در سال ۸۹ و ... اتفاقاتی که به نظر می‌رسد خبر حضور گونه‌ای خاص در یک باغ‌وحش را به خبری نگران کننده تبدیل کرده است.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    58 0
    اینجا ایران است و این یک امری طبیعی و عادی است ، مردمش مشکل دارند چه برسه به مسوولینی که حقوقش را سر ماه میگیره و هیچ شاخص مدیریتی از عملکردش برای ایشان در هیچکجای ایران ثبت نمی شود والا چرا؟ چرا هزینه بیت المال میشود و دستورالعمل کار اجرا نمی شود آیا چوب نظارت بالای سر هر کاری باید باشد؟ تا اتفاقی می افتد میگوییم نظارت کجاست ؟ بله باید باشد ، ولی بنظر میرسد کم خرج ترین نظارت برای دولت اگر حرف گوش کن و دلسوز باشد نظارت مردمی را می آورد ولی گفتم اینجا ایرانست حالا حالا جا داره تاوان بدهیم
    • UA ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      6 0
      محل نگه داری اش مرکز حیات وحش پارک شهید چمران کرج است. اطلاع رسانی دقیق کنید که این جنایت ها کجا صورت میگیره
  • DE ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    1 0
    عجب
  • ... IN ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    56 1
    من جای اینا میرم باغ وحش این طفل معصومارو برگردونید سرجاشون. ما دیگه از بین رفتیم تو این مملکت ولی اینارو آزاد کنید.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    48 0
    چقدر او دو تا توله شیر بدبخت و بد شانس بودند مادر مرده ها
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      7 0
      واقعا
  • AT ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    2 0
    طفلی ها
  • آرمین IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    25 0
    وقتی شرایط و توان نگهداری ندارید چرا با عمر یک گونه نادر بازی میکنید، تجربه ببر سیبری که مرگشان را انداختی گردن مشمشه بس نبود، حالا هم مرغ و خروس و آنفلوآنزای مرغی!؟ البته آن موجودات زیبا خالق دارند و قطعا محافظت از جایی دیگر خواهند شد، ولی شما مسعولان سازمان محیط زیست که باغ وحش ها زیر مجموعه شما هستند لطف بفرمایید قبل از وارد کردن یک حیوان نادر ، محل مناسب برای نگهداریش را فراهم آوردید، هیچ کس اول روکش صندلی ماشین را نمی‌خرد تا بعدا ماشین بخرد، همه کس و همه جا اول ماشین میخرند بعد روکش صندلی
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    38 1
    وقتی جون آدم ارزش نداره چه انتظاری داری
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      3 0
      متاسفانه همین طوره
  • عباس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    28 0
    سلام، وسعت فضای زندگی شیرها در طبیعت دوهزاروپانصدکیلومتر مربع است یعنی وسعتی به ابعاد پنجاه درپنجاه کیلومتر مربع وزندانی کردن این حیوان باهوش در وسعت یک اتاق سه درچهار مترمربع ظلم وجنایت در حق این حیوان با گستره زیست وسیع است.سازمان محیط زیست بایدحوزه ای بعنوان حوزه مراقبت ونظارت بر محیط زیست حیوانات وپرندگان دربندتاسیس کند که بر نحوه زندگی ومحیط زیست حیوانات وپرندگان دربند نظارت کند.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      6 0
      وسعت زندگی ما آدمها هم زمانی کیلومترها بود، الان تو خونه 65متری زندگی می‌کنیم. نسل بشر به خودش هم رحم نکرده
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    2 3
    چه مرغ و خروس های خوشگلی
  • رضا SG ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    5 0
    اینجا ایران است
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    5 0
    زندگی درقفس طیور یکطرف ،نگهداریشون طوی اون جعبه کوچک عجیبه
  • خاکستری IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    3 0
    یعنی واقعا بی انصافیه گناه داره بمیره اونی که اینارو اینجا اسیر کرده
  • مهدی US ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    6 0
    این همه هزینه میکنید مجوز و فلان دوندگی . آخرشم حیوونا رو با بی مدیریتی تمام تلف میکنید
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 1
    گزارش خوبی بود
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    2 0
    تاسف
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    1 0
    متاسفم