اعلام نامزدهای اولیه جایزه قلم آمریکا

ایبنا نوشت: نامزدهای اولیه جایزه قلم آمریکایِ سال ۲۰۲۰ در بخش‌های مختلف معرفی شدند. اولگا توگارچوگ، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ با کتاب «استخوان‌های مرده را شخم بزن» در میان نامزدهای اولیه جایزه پِن در بخش ترجمه قرار گرفته است.

هیئت داوران جایزه قلم آمریکا فهرست بلند این جایزه برای سال ۲۰۲۰ را اعلام کردند؛ جایزه‌ای که هر ساله به معرفی نویسندگان بااستعداد و باتجربه معاصر از جمله نویسندگان کتاب اولی و آنانی که تأثیر ماندگاری بر ادبیات آمریکا داشتند، می‌پردازد.
 
۱۰ کتاب به عنوان نامزد اولیه جایزه پن در بخش کتاب‌اولی‌ها، که به نام نویسنده آمریکایی رابرت وورث بنگهان خوانده می‌شود، انتخاب شدند. جایزه کتاب اولی جایزه قلم به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که اولین رمان و مجموعه داستان کوتاهش را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده باشد. «آواز عاشقانه عنکبوت» نوشته نانسی آئو، «آوری کولت مار، دزد، و دروغگو است» نوشته ران آستن، «موزه جنگ تروا» نوشته پاپاتیا بوکاک، «سابرینا و کورینا» نوشته کالی فاجاردو، «هنوز نمرده است» نوشته هادلی مور، «درمان‌های خانگی» نوشته ژوآن وانگ، «نام خانوادگی‌اش» نوشته میمی لاک، «کارکنان نان» نوشته بث پیاتوت، «فهرست هیجان» نوشته مولی وانگ، «زیاد» نوشته برایان واشنگتن ده اثری هستند که در فهرست اولیه بخش کتاب‌اولی‌ها حضور دارند.
 
 در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست، که آثارشان را در سال ۲۰۱۹ در آمریکا منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود ده نویسنده حضور دارند. «چهل و چهارم جولای» نوشته جازویندر بولینا، «دوره من در میان سفیدها» نوشته ریچارد چیم، «برای خودت قایقی بساز» نوشته کامون فلیکس، «رکورددار باش» نوشته کارمن اسمیت، «گفت‌وگوی خوب» نوشته میرا جیکوب، «پادشاه لذت» نوشته ریچارد چیم، «اِررو» نوشته مایا فیلیپز، «وقتی آن‌ها می‌خوابند» نوشته راکل ریورا، «ما سایه‌ای طرح‌ریزی کردیم»، «قبر روی دیوار» نوشته براندون شیمادا نامزدهای اولیه بخش آزاد هستند.
 
در بخش ترجمه نیز جایزه قلم به نویسندگانی اهدا می‌شود که آثاری را از کشورهای مختلف به زبان انگلیسی ترجمه کرده باشند. ده اثر در این بخش به عنوان نامزد اولیه معرفی شده‌اند. ترجمه آثار ایتالیایی و کره‌ای هر کدام با دو کتاب بیشترین حضور را در این فهرست دارند و آثاری از دانمارک، روسیه، لهستان، ژاپن، فرانسه، و لهستان دیگر نامزدهای این بخش را تشکیل می‌دهند. شناخته‌شده‌ترین نویسنده حاضر در این بخش اولگا توگارچوک، برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ با داستان «استخوان‌های مرده را شخم بزن» است.
 
جایزه ۱۰ هزار دلاری دیامونشتاین –اشپیلفوگل نیز به نویسندگانی اهدا می‌شود که هنر مقاله‌نویسی را به عنوان بخشی از ادبیات به همگان یادآوری می‌کنند. مجموعه مقالات مختلفی از انتشاراتی چون رندوم هاوس، اِکو، گرِی‌وولف، کنت، و بروان لیتل در این فهرست قرار گرفته‌اند.
 
نامزدهای بخش ۵ هزار دلاری زندگینامه‌نویسی، که به نام بوگارد وِلد خوانده می‌شود، زندگینامه شخصیت‌های معروف  اجتماعی و رهبر انقلاب مائو را پوشش می‌دهند.
 
جایزه قلم آمریکا نامزدهای خود را در بخش‌های دیگری چون آثار علمی، غیرداستانی و ورزشی، و شعر نیز اعلام کرده است. برندگان هر بخش از این جایزه شناخته‌شده در دوم مارس (دوازدهم اسفند) در دانشگاه نیویورک اعلام می‌شوند.
 
هیئت داوران جایزه قلم آمریکا متشکل از نویسندگان برنده جایزه‌های مهم، فروشندگان کتاب، و منتقدین است. پیش از این افرادی چون جورج ساندرز، آدا لیمون، و هیلتون آلس جزء هیئت داوران این جایزه بوده‌اند.
 
جایزه قلم آمریکا ۵۰ سال است که تلاش می‌کند استعدادهای ادبی کشور آمریکا را به دنیا معرفی کند. مدیران مؤسسه قلم معتقدند با در نظر گرفتن آثار ترجمه و آثار نویسندگان رنگین‌پوست نه تنها آثار ادبی را ارج می‌نهند بلکه از آزادی بیان در ایالات متحده دفاع می‌کنند.
۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =