۲ واحد تحقیقاتی و پژوهشی در موسسه تحقیقات دیم کشور راه‌اندازی شد

ایرنا نوشت: رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از ایجاد و راه‌اندازی ۲ واحد جدید تحقیقاتی و پژوهشی در این موسسه خبرداد.

صابر گلکاری افزود: در راستای توسعه پژوهشی، واحد به‌نژادی سریع و واحد پایش و ارزیابی بیماری های حبوبات در این موسسه راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: واحد پایش و ارزیابی بیماری های حبوبات با هدف پایش و رصد عوامل بیماری زا در حبوبات و نیز ارزیابی ارقام و لاین های زراعی از نظر مقاومت به بیماری ها راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: این واحد برای اولین بار در بخش حبوبات در سطح کشور با تجهیز و بهینه سازی زیرساخت های موجود و با صرف حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ایجاد شده است.
وی همچنین از ایجاد واحد به‌نژادی سریع در این موسسه خبرداد و گفت: این واحد برای اولین بار در کشور در این موسسه راه اندازی شده است.
وی افزود: در این واحد، فرآیند اصلاح و معرفی ارقام جدید با بهره گیری از روش های نوین به میزان ۲ تا ۳ سال کوتاهتر می شود که تحولی مهم در زمینه تسریع در معرفی ارقام جدید به شمار می رود.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال ۱۳۷۱ شروع کرده و هرساله نزدیک به ۲۰۰ طرح تحقیقاتی را در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف کشور اجرا می کند.
افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله)، حبوبات (نخود و عدس)، دانه های روغنی (کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =