در روزهای هوای آلوده چه غذاهایی بخوریم؟

مهر نوشت: در روزهای سرد سال، علاوه بر افزایش موج بیماری آنفلوانزا در کشور، چند سالی است آلودگی هوا نیز محدودیت‌هایی را برای افراد و گروه‌های مختلف ایجاد کرده که باعث اختلال در روند طبیعی زندگی شده است.

 دکتر نفیسه حسینی یکتا، نائب رئیس انجمن طب سنتی ایران و معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در خصوص دستورات طب سنتی برای مقابله با بیماری آنفلوانزا و کاهش آسیب آلودگی هوا بر بدن در روزهای سرد سال صحبت کرد.

یک دمنوش عالی برای پیشگیری و درمان بیماری آنفلوانزا

وی گفت: برای پیشگیری از آنفلوانزا رعایت بهداشت شخصی و شستشوی مرتب دست ها بسیار مهم است و عدم تماس نزدیک با فرد مبتلا باید رعایت شود.

او ضمن بیان اینکه مصرف مایعات زیاد در این ایام توصیه می شود، اضافه کرد: برای افراد مبتلا به آنفلوانزا مصرف میوه هایی که سیستم ایمنی را تقویت می کند و اثر مثبت در پیشگیری و درمان دارد مثل شلغم و سیب را توصیه می کنیم.

دکتر حسینی یکتا افزود: دم کرده ی آویشن همراه عسل برای افرادی که آنفلوانزا دارند می تواند کمک کننده باشد و غرغره کردن آب و نمک رقیق هم روزی دوبار بسیار مؤثر است.

اگر هوا آلوده نبود گاهی پنجره ها را باز کنید!

این متخصص طب سنتی گفت:  در صورت عدم آلودگی هوا و ساعت هایی که هوا خوب است مثلا قبل از اذان ظهر، پنجره های خانه را باز کنید تا هوای تازه وارد منزل شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به بیماری آنفلوانزا مبتلا هستند خصوصا در روزهای آلوده از مصرف غذاهای حجیم و سنگین چون لازانیا و کله پاچه پرهیز کنند.

نائب رئیس انجمن طب سنتی ایران گفت:  به کسانی که در گروه های سنی پر خطر هستند مانند سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و ریوی اکیدا توصیه می کنیم که تا حد امکان از حضور در اماکن شلوغ در ایام شیوع بیماری آنفلوانزا و آلودگی هوا خودداری کنند.

شربت های شفابخش برای روزهای آلوده و سرد

حسینی یکتا ضمن تأکید بر اینکه افراد آسیب پذیر و گروه های پرخطر در روزهای آلوده حتما از ماسک های مؤثر استفاده کنند، بیان داشت: در روزهایی که هوا آلوده است، مصرف شربت آبلیمو، شربت آب نارنج، شربت تخم بالنگو بسیار مفید و اثربخش است.

او گفت: مصرف غذاهایی مثل ماکارونی، لازانیا، کله پاچه، بادمجان، گوشت گاو و انواع فست فودها در ایام آلودگی هوا بسیار مضر است و نباید مصرف شود خصوصا کسانی که مجبورند ساعات زیادی را بیرون منزل باشند.

چه غذاهایی در روزهای آلوده بخوریم؟/ اسپری کردن گلاب در محیط خانه

وی مصرف غذاهای سبک مانند سوپ سبزیجات  و تخم مرغ عسلی را در روزهای آلوده مفید دانست و اظهار داشت: مصرف نوشیدنی هایی چون آب سیب و آب هویچ را در روزهای آلوده به همه ی افراد پیشنهاد می دهیم.

معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در آخر گفت: برای ضد عفونی کردن هوای منزل در روزهای آلوده دود کردن "اسپند، کندر و برگ مورد" کمک کننده است. همچنین اسپری کردن گلاب در محیط خانه در روزهای آلوده هم بسیار مؤثر است البته باید مراقب حساسیت های تنفسی در افرادی که سابقه ی آلرژی دارند هم باشیم.

۲۳۵۲۳۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =