محمدهاشمی: اصلاح طلبان و اصولگرایان،هرکدام شان بیشتر از 20 تا 25 درصد رای ندارند

محمدهاشمی رفسنجانی به روزنامه ایران گفت: هنوز نمی‎دانیم ترکیب نیروهایی که برای انتخابات اسفندماه ثبت نام کردند و از فیلتر شورای نگهبان عبور می‎کنند و در معرض رأی مردم قرار می‎گیرند، چگونه است. اما این را می‎دانیم که اگر بخواهیم مشارکت را بالا ببینیم، باید توجه ویژه‎ای به احراز صلاحیت‎ها داشته باشیم.

وی افزود:اگر این مسأله حل شود، هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد که میزان مشارکت مردم چقدر خواهد بود. اما اگر صحنه رقابتی نباشد، مردم نسبت به اینکه شرکت بکنیم یا نکنیم، یا فلان فرد یا گروه برنده انتخابات بشود یا نشود، بی‎تفاوت خواهند بود. حق هم دارند، می‎گویند چرا به خود زحمت بدهیم.
محمدهاشمی در باره ادعای اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات مجلس گفت: طبق تجارب گذشته ضریب نفوذ جناح‎ها در کشور تفاوت زیادی با هم ندارد. مثلاً اصولگرایان حدود 20 تا 25 درصد حامی دارند و برای اصلاح‎طلبان هم چیزی فراتر از این نیست. حالا اگر اعتدالیون با اصلاح‎طلبان ائتلاف کنند، ضریب نفوذشان بالاتر می‎رود. اما هر دو جریان به تنهایی ضریب نفوذ مساوی دارند. اگر حامیان جناح اعتدال و اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت نکنند، باز هم 25 درصد افراد واجد شرکت در انتخابات که حامی اصولگرایان هستند، جناح مقابل را برنده انتخابات خواهند کرد. بنابراین شرکت مردم در انتخابات بسته به نوع رقابت یعنی همان رقابت مساوی است.

وی ادامه داد:  تندروها فکر می‎کنند که عملکرد دولت روحانی، برگ برنده آنان است و از همین رو در جهت ناکارآمد نشان دادن دولت کار می‎کنند. اما اظهارات آنها نه واقعیت دارد و نه به صلاح کشور است. طرحی که یک عده دارند که می‏‌خواهند دولت را ساقط کنند و یا پیشنهاد استعفا به رئیس جمهور را می‎دهند، همان پروژه‎ای است که در عراق، لبنان و سوریه و از طرف اسرائیل و عربستان و امریکا دنبال شد. آنها هم پروژه برکناری دولت‎ در این کشورها را داشته‌‏اند و موفق هم شدند. آنان در مورد ایران هم این نظر را دارند که تا حال به نتیجه نرسیده است. کسانی که این مسأله را دنبال می‎کنند در پی اجرایی کردن خواست دشمن هستند. اما آنها غافل از این هستند که در شرایطی که ما داریم ثبات دولت می‎تواند در رفع کاستی‏‌ها کمک کند نه اینکه به فکر برانداختن آن باشیم.
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =