کاهش انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی

ایسنا نوشت: معاون بهداشت وزارت بهداشت از طراحی مپینگی جهت شناسایی پاتوق‌های معتادان در سطح کشور خبر داد و گفت: این مپینگ کمک می‌کند به صورت هدفمند به سراغ افرادی که در معرض خطر هستند برویم و آنها را شناسایی و درمان کنیم.

 علیرضا رییسی در مراسم افتتاح مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم بحث مواد مخدر یک پکیج است و در حوزه کاهش آسیب با یکدیگر اتفاق می‌افتد. با تصمیم‌گیری‌های خوبی که در سطح کشور انجام شد طی دهه گذشته شاهدیم که درصد معتادان تزریقی کاهش یافت. به همین نسبت انتقال اچ ای وی به افراد از بیش از ۹۰ درصد از انتقال تزریقی به کمتر از ۶۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: بپذیریم که سرنگ در اختیار افراد قرار دهیم؛ چراکه باعث شد هم اچ ای وی در حوزه اعتیاد تزریقی و هم هپاتیت سی کاهش باید. اگر این کار را نمی‌کردیم همچنان این وضعیت ادامه داشت.

رییسی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهایی که باید انجام شود بحث آموزش است. آموزش یکی از ارکان اساسی در حوزه کاهش آسیب است و در این راستا اقدامی که انجام شد از سال ۹۳، یکهزار و ۸۰۰ کارشناس سلامت روان در شبکه افتخارآمیزی که در کشور ماست به کار گرفته شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ما در سراسر نقاط کشور شبکه‌ای داریم که بسیار قوی عمل می‌کند و در تمام نقاط کشور نماینده ای از حوزه بهداشت وجود دارد که در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب می‌توان براساس آن اقدامات خوبی انجام داد.

وی گفت: در حوزه درمان ۹ هزار مرکز کاهش آسیب داریم که ۷ هزار مورد از آنها با مشارکت بخش خصوصی است. همچنین برای اولین بار در سطح منطقه امرو، مراکز کاهش آسیب را در نظام شبکه بهداشت و درمان خود ادغام می‌کنیم که به صورت پایلوت آغاز شده است و در سیستان و بلوچستان ۳۱ مرکز راه اندازی شده که این مراکز کاهش آسیب و مراکز ترک اعتیاد در حوزه شبکه با نظام کیسی ما ادغام شده است.

رییسی تاکید کرد: همچنین بیش از ۱۴۰ مرکز گذری درمان اعتیاد داریم که خدمات رسانی می‌کنند. یکی از اقدامات فوق العاده که به زودی رونمایی می‌شود، مپینگی است تا همه پاتوق‌های معتادان در سطح کشور شناسایی شوند. این مپینگ کمک می‌کند به صورت هدفمند به سراغ افرادی که در معرض خطر هستند برویم و آنها را شناسایی و درمان کنیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار ۱۳۰ تیم سیار را به مراکز کیسی خود لینک کردیم که به صورت سیار در پاتوق‌های پر خطر حضور یابند.

وی ادامه داد: به نظر با اقداماتی که در حوزه کاهش آسیب و ترک اعتیاد انجام می‌شود، آینده خوبی در پیش رو داریم؛ البته مشکلاتی هم پیش‌ رو داریم.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =