رسوایی اروپایی در صادرات شیرخشک تقلبی به آفریقا

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس24 نوشت: صادرات شیر خشک تقلبی حاوی روغن پالم از اروپا به کشورهای غرب آفریقا جنجال برانگیز شده است

صادرات شیر خشک تقلبی حاوی روغن پالم از اروپا به کشورهای غرب آفریقا جنجال برانگیز شده است.

مردم آفریقا شیرهای تقلبی مصرف می کنند که از اروپا وارد می شود. صنایع لبنی اروپایی شیر خشک تقلبی حاوی روغن پالم (به آفریقا) صادر می کنند. پنج سازمان مردم نهاد اروپایی و تولیدکنندگان (شیر) در غرب آفریقا با راه انداختن کمپین « مشکلات خود را صادر نکنیم» صادرات این شیر خشک های تقلبی را محکوم کردند.
صنایع لبنی اروپا چربی شیر را گرفته و از آن کره تهیه می کنند که به قیمتی بالا فروخته می شود. به این ترتیب مقدار زیادی شیر بدون چربی می ماند که برای ذخیره سازی به پودر تبدیل می شود.
اما چگونه این شیر بدون چربی را می فروشند؟ آنها به این پودر به جای چربی حیوانی، روغن پالم اضافه می کنند که یک دوازدهم کره قیمت دارد. سپس این شیر تقلبی به غرب آفریقا صادر می شود و در آنجا تا 30درصد ارزانتر از شیر محلی به فروش می رسد.
فرانس24 افزود: در قفسه های فروشگاه به سختی می توان این شیرهای تقلبی را از شیرهای سالمی که صد درصد از شیر گاو تهیه می شود، تشخیص داد. در کشور سنگال این شیرهای تقلبی را در همه جا، حتی در محصولاتی که انتظار نمی رود، می توان یافت. کریستین کورنیو، کارشناس شیر در این باره می گوید: بیشتر در مورد شیر خشک حرف زده می شود اما در ماست، شیر مایع، پنیر و شیر غلیظ شده هم وجود دارد در واقع امروز در بیشتر محصولات لبنی که در غرب آفریقا به فروش می رسد و بر پایه این پودر شیر تهیه می شود، وجود دارد».
حال این پرسش وجود دارد که چرا محصولی که نه طعم خوبی دارد نه ارزش غذایی شیر گاو را دارد، فروخته می شود؟
شرکت نستله که پودر شیر خشک «گلوریا»​را می فروشد فروش این محصول را چنین توجیه کرده است: «گلوریا با جایگزین کردن چربی گران شیر با روغن گیاهی، محصولات لبنی را برای افراد کم درآمد قابل دسترس می کند».
طی هشت سال، صادرات این محصول بیش از دو برابر شده و از 123 هزار و 407 تن در سال 2010 به 276 هزار و 892 تن در سال 2018 رسیده است. تولید کنندگان محلی غرب آفریقا ماه ژوئن در سمپوزیوم شیر در داکار خشم خود را از این کار ابراز کردند.مصطفی دیا، تولید کننده شیر در سنگال گفت: « امروز اروپا (می گوید) به آفریقا کمک می کند تا از ناامنی غذایی خارج شود اما در واقع با صادر کردن این پودرهای شیر خشک در حال ایجاد ناامنی در آفریقا است تا آنجا که ما تولید کنندگان شیر نمی توانیم ارزش تولید خود را ارزیابی کنیم».
کمیسیون اروپا ابتدا این اتهامات را رد کرد. در ماه ژوئن، زمانی که کمپین «مشکلات خود را صادر نکنیم» به راه افتاد، فیل هوگان PHIL HOGAN، کمیسر کشاورزی و توسعه روستایی وقت اتحادیه اروپا، به سرزنش آن پرداخت و گفت: «اینها اخبار جعلی هستند، اطلاعات نادرستی به نفع یک سیاست قحطی».
در نهایت ابتدای اکتبر در کنفرانس «شیر منصفانه محلی» در بلژیک دو تصمیم اعلام شد:
- کمیسیون اروپا از اول ژانویه سال 2020 برای پودرهای شیر خشک حاوی روغن گیاهی یک خط تعرفه ویژه ایجاد می کند که امکان داشتن آماری رسمی در باره تجارت این شیرها را فراهم می کند.
- کمیسیون اروپا گفتگو با سازمان های غیردولتی و تولید کنندگان شیر را با صنایع لبنی اروپا تسهیل می کند.
تولید کنندگان محلی آفریقا هم در حالی که منتظر عمل به این وعده ها هستند، برای نجات تولیدات خود با الهام از تولید کنندگان بلژیکی بسیج شده اند. آنها می خواهند برندی برای ارزش گذاری شیر محلی ایجاد کنند و در بازار بیشتر دیده شوند.
23231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =