حقه‌ای برای کتابخوان کردن بچه‌ها

ایبنا نوشت: نویسنده مجموعه «مشاهیر خندان» می‌گوید: با استفاده از حقه ادبی برای جذب بچه‌ها از شخصیتی استفاده کردم که از کتاب بیزار است و می‌خواهد کتاب‌های زیادی بخواند تا ثابت کند کتاب خوب نیست. اما در عمل می‌بینیم که از کتاب خواندن بیزار نیست.

حمید عبداللهیان نویسنده کتاب «مشاهیر خندان» گفت: این مجموعه شامل ۱۰ جلد کتاب درباره مشاهیر بزرگ ایرانی است که تا به‌حال دو عنوان از آن به نام‌های «ابوعلی‌سینا» و «فردوسی» منتشر شده، جلد سوم به نام «ابوریحان بیرونی» در دست چاپ است. درحال حاضر هم مشغول تالیف جلد چهارم به نام «رازی» هستم. و در جلدهای بعدی به مولوی، شیخ بهایی، سعدی، ملاصدرا و خیام می‌پردازم.

این نویسنده و مدرس ادبیات فارسی در دانشگاه، درباره اینکه چه عاملی سبب شده برای تالیف این مجموعه اقدام کند، توضیح داد: وقتی پسرم ۱۰ ساله شد، می‌خواستم مشاهیر ایرانی را با زبان ساده به او معرفی کنم و به دنبال کتابی بودم که در این زمینه بتوانم از آن استفاده کنم اما هرچه گشتم نتوانستم کتابی بیابم که با زبان ساده و کودکانه ادیبان و بزرگان کشورمان را به بچه‌ها معرفی کند. اغلب کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد، دارای مطالبی سخت و سنگین است و برای کودکان قابل فهم نیست.
 
این نویسنده حوزه بزرگسال با بیان اینکه مجموعه «مشاهیر خندان» نخستین تجربه‌اش در حوزه کودک و نوجوان است و کتاب‌هایی که پیش از این نوشته در حوزه بزرگسالان بوده، گفت: با اینکه «مشاهیر خندان» نخستین تجربه‌ام در حوزه کودک و نوجوان است اما با استقبال قابل توجهی روبه‌رو ‌شد و بازخوردهای خوبی از آن گرفتم. هیچکدام از کتاب‌هایی که برای بزرگسالان نوشتم جایزه نبرده اما نخستین جلد این مجموعه یعنی کتاب «ابوعلی‌سینا» کاندیدای نهایی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال سبک زندگی و برنده ۴ لاک‌پشت پرنده شد و در طول یک‌سال به چاپ سوم رسید درحالی‌که هیچکدام از کتاب‌های من در حوزه بزرگسال، اینقدر موفقیت کسب نکرده است.
 
عبداللهیان درباره اینکه چرا در مقدمه کتاب، مرتب به بچه‌ها یادآوری می‌کند «کتاب خوب نیست» و «کتاب‌خواندن کار جذابی نیست» گفت: این یک حقه ادبی است؛ امروزه بچه‌ها رغبتی برای کتاب خواندن ندارند برای اینکه خودمان را با آن‌ها وفق دهیم و جذب‌شان کنیم، ما هم باید دو گام به سوی‌شان برداریم. براین اساس در این کتاب با استفاده از این حقه ادبی برای جذب بچه‌ها از شخصیتی استفاده کردم که از کتاب بیزار است و می‌خواهد کتاب‌های زیادی بخواند تا ثابت کند کتاب خوب نیست. اما در عمل می‌بینیم که از کتاب خواندن بیزار نیست و هرچه می‌گوید علاقه‌ای به کتاب خواندن ندارد اما کتاب می‌خواند.

وی در ادامه یادآوری کرد:‌ به نظر من نسل جدید هم این‌گونه‌اند یعنی در کتاب خواندن تنبل نیستند اما انگیزه‌ای برای‌شان ایجاد نشده است. با استفاده از این روش بچه‌ها به مطالعه جذب می‌شوند. مثلا راوی داستان، می‌گوید: «مدیر مدرسه ما مدام از مفاخر گذشته می‌گوید و هی آن‌ها را توی سرمان می‌زند؛ از ابوعلی‌سینا و فردوسی گرفته تا ابوریحان و رازی و هزارتای دیگر. از بس شنیدیم که ما باید از این بزرگان بیاموزیم و دچار بطالت نشویم، کلافه شدم و آستین‌ها را بالا زدم تا درباره زندگی مشاهیر خسته‌کننده چیزهایی پیدا کنم. کار خیلی سختی بود؛ چون این‌بار باید توی کتاب‌ها سرک می‌کشیدم؛ ولی چاره‌ای نبود. باید تکلیفم را با مفاخر این سرزمین روشن می‌کردم.»
 
۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =