۳۰۰۰هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان از ۲ ماه پیش برای شناسایی آفت ملخ آغاز شده و تاکنون سه هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های گچساران،باشت و بهمئی در برابر این آفت با مشارکت کارشناسان و نیروهای داوطلب پایش شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج ،حسین لایقی مطلق  با بیان اینکه به دلیل شرایط طبیعی و اقلیمی این سه شهرستان در بیشترین معرض آفت ملخ در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند اظهار داشت: بی بی حکیمه،لیشتر، امامزاده جعفر،سرابننیز و پشتکوه از مهمترین مناطق پایش شده پاییز امسال در استان هستند.

وی تاکید کرد: هنوز موردی از آفت ملخ در مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در پاییز سال جاری مشاهده نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اولویت ردیابی و پایش در مراتع و مزارعی است که دوره پایش پیش در بهار و تابستان امسال آفت ملخ مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ورود آفت ملخ به برخی استان های کشور تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات نسبت حمله آفت ملخ به مزارع و مراتع استان اخطار داده و ضروری است که بهره برداران در صورت مشاهده این آفت به نزدیکترین مدیریت جهاد کشاورزی محل زندگی خود گزارش دهند.

لایقی مطلق ابراز داشت: دستگاه های سم پاشی و سم مورد نیاز برای مبارزه در استان تامین شده است.

تاکید کرد: تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته برای  فراگیری آموزش های آفت ملخ به استان بوشهر اعزام شده اند.
وی بیان کرد: تامین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار و مشارکت دستگاه های اجرایی استان برای امکاناتی نظیر خودرو برای تکمیل عملیات پایش و ردیابی ضروری است.

لایقی مطلق گفت: عملیات سم پاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در ۱۱هزارو ۵۰۰ هکتار از مراتع، اراضی و باغ های این استان با موفقیت انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی در هشت شهرستان استان در پاییز امسال تشکیل شده است.

لایقی مطلق ابراز داشت: در سال گذشته کار پایش ملخ های صحرایی در  ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع مناطق مختلف استان انجام شد.

ملخ‌های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

 تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =