میرلوحی: مخالفان هر روز یک گره بر FATF می‌زنند /حقیقت‌پور:قد ما برای رهنمود دادن به مجمع تشخیص کوتاه است

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید: با کمال تاسف برخی مسئله FATF را به یک پرونده سیاسی تبدیل کردند که هر روز گره بیشتری به آن زده می شود. اما آنکه ضرر می کند کشور و ملت ماست.

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با انتقاد از به تاخیر افتادن تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد: مجمع برای گره گشایی مسائل کشور تشکیل شد و بعدا هم در قانون اساسی تاکید شد که اگر اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس پیش آمد آن را حل کند. اما متاسفانه امروز مجمع تشخیص خود به مانع جدیدی تبدیل شده است و به جای اینکه راهگشایی کند، در همین مسئله به مرکز قانون گذاری جدیدی تبدیل شده است که لوایح FATF را به سرنوشت مبهمی مبتلا کرده است.

>>>در همین رابطه بیشتر بخوانید؛

نگاه مثبت و منفی به علنی شدن آراء مخالفان FATF در مجمع تشخیص

وی افزود: بحث این است که کشور ما سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار مبادله با کشورهای دیگر دارد و کشوری با چنین ظرفیت اقتصادی باید کنوانسیون های بین المللی را رعایت کند که مبادلات بانکی را تنظیم می کنند. نمی توان امروز در دنیا کار اقتصادی کرد الا اینکه وجه خرید و فروش خود را در بانکی قرار دهیم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با کمال تاسف برخی از این دوستان مسئله FATF را به یک پرونده سیاسی تبدیل کردند که هر روز گره بیشتری به آن زده می شود. اما آنکه ضرر می کند کشور و ملت ماست به خصوص اینکه در حال حاضر در شرایط تحریم قرار داریم و با این نوع تصمیم گیری ها خودمان هم به این شرایط دامن می زنیم.

میرلوحی در ادامه تاکید کرد: به هرحال پولشویی مسئله مهمی در اقتصاد امروز دنیا و کشور ماست و راه حل جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی همین لوایح است. اما کسانی که می گویند با تایید این لوایح نمی توان به نهضت های آزادی‌بخش منطقه کمک کرد فقط می خواهند موضوع را سیاسی کنند وگرنه این مسائل به یکدیگر مرتبط نیست. از سویی کسانی که زمان دولت احمدی نژاد این لوایح را امضا کرده بودند امروز از مخالفان آن هستند و این نشان می دهد موضوع کاملا سیاسی شده است.

وی با استقبال از پیشنهادِ «اعلام اسامی مخالفان و موافقان لوایح FATF»، گفت: باید منتشر شود تا مردم و افکار عمومی بدانند با تصمیم چه کسانی امروز هزینه خریدهای خارجی غذا و دارو را برای کشور گران می خریم و این هزینه ها از جیب مردم است.

اختلاف نظرها کارشناسی است

منصور حقیقت پور، نماینده اصولگرای مجلس نهم هم در رابطه با معطل ماندن FATF در مجمع تشخیص صلحت نظام معتقد است: به هرحال این مجمع، مجمع تشخیص مصلحت نظام است و قد ما کوتاه تر از آن است که بخواهیم به آنها رهنمودی دهیم.

وی که با خبرآنلاین گفتگو می کرد، افزود: هرچه آنها برای نظام مصلحت ببینند قانون است و ما تمکین می کنیم. از نظر من اختلاف نظر کارشناسی بین مخالفان و موافقان FATF وجود دارد که این اختلاف نظر اجازه جمع بندی مسئله را نمی دهد. به همین دلیل لازم است نظرات کارشناسان بیرون مجمع شامل استادان دانشگاه و در عین حال تجریه کشورهای خارجی دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: اینکه اسامی مخالفان و موافقان FATF به صورت علنی منتشر شود اهمیتی ندارد. ما موافقان و مخالفان را یارانِ انقلاب می دانیم و فقط تفاوت نظر کارشناسی بین آنها وجود دارد. به طور مثال آیا می توان گفت که حدود ۱۶۰ نفری که به برجام رای مثبت دادند خائن بودند یا آنها که نظر منفی داشتند خادم بودند؟ خیر. همگی خادم هستند و تفاوت نظر کارشناسی داشتند و هیچ ایرادی ندارد.

حقیقت پور در ادامه پیشنهاد داد: بهترین راهکار این است که نظرات افراد خارج از مجمع هم دریافت شود و با بررسی تجربه کشورهای دیگر در این رابطه، به یک جمع بندی منطقی برسند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =