مجلس نمایندگان عراق قانون انتخابات کشور را تصویب کرد

تسنیم نوشت: مجلس نمایندگان عراق امروز قانون جدید انتخابات این کشور مشتمل بر ۵۰ ماده قانونی را تصویب کرد.

به نقل از سوریه نیوز یک منبع پارلمانی عراق گفت، پارلمان در جلسه ای به ریاست حسن الکعبی معاون رییس پارلمان عراق این قانون را تصویب کرد.

به گفته این منبع، قانون انتخابات شامل ۵۰ ماده است که به صورت انفرادی با رعایت تسلسل به آن رای داده شد. وی خاطرنشان کرد برخی بندها در جریان رای گیری لغو شدند.

تصویب قانون جدید انتخابات عراق/ تغییر سازوکار از لیستی به فردی

 به نقل از رسانه های عراقی، مجلس نمایندگان عراق در جلسه امروز خود 36 ماده از مجموع 50 ماده قانون جدید انتخابات را تصویب کرد. 14 ماده این قانون در جلسه گذشته این مجلس تصویب شده بود.

این قانون مشتمل بر 9 فصل است که در فصل اول به تعاریف و اهداف، فصل دوم به حق انتخاب، فصل سوم حق کاندید شدن، فصل چهارم حوزه های انتخابیه، فصل پنجم نظام انتخاباتی، فصل ششم ثبت نام رای دهندگان، فصل هفتم تبلیغات انتخاباتی، فصل هشتم احکام قضایی و فصل نهم به احکام عمومی و پایانی پرداخته شده است.

یکی از تغییرات عمده در قانون جدید انتخابات عراق تغییر سازوکار انتخابات از شیوه لیستی به شیوه فردی است. این بدان معنا است که واجدین شرایط رای دادن از این پس به جای رای دادن به لیست های حزبی، به طور فردی به هریک از نامزدها رای خواهند داد.

براین اساس، هر فرد مایل به کاندید شدن در انتخابات به صورت فردی کاندید می شود و پیروزی از آن کسی است که بالاترین میزان آرا را کسب کرده باشد.

قانون جدید انتخابات عراق را به چندین حوزه انتخابیه تقسیم کرده است.

در اولین واکنش مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق تصویب این قانون "یک پیروزی" برای مردم این کشور توصیف کرد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =