اجرای سومین طرح جنگلانه در کهگیلویه و بویراحمد

گودرز باقری فرد معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این سومین طرح جنگلانه کهگیلویه و بویراحمد در دی ماه امسال است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از یاسوج، گودرز باقری فرد معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پروژه‌های طرح توسعه منابع طبیعی گفت: ۴ هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری با بذر و ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری با نهال در راستای توسعه جنگل و مرتع انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: در مناطق سردسیر گونه‌های بلوط، بنه، زالزالک و گلابی وحشی و در مناطق گرمسیر کنار، کهور و اکالیپتوس کاشت شده است.

باقری بیان کرد: در همین راستا ۳ هزار هکتار عملیات اجرایی در بخش مرتع انجام گرفته است  که عمدتا توسعه گیاهان دارویی و صنعتی از جمله باریجه و آنغوزه است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از گیاهان دارویی عنوان کرد: ۱۸ تن شیرابه آنغوزه توسط بهره‌برداران برداشت شد و درآمدی بالغ بر ۵ میلیارد تومان عاید آنها شد.

وی با اشاره به اجرای ۱۰۰ هزار متر مربع عملیات کنترل سیلاب گفت: با خرید پنل‌ها و آبگرمکن‌های خورشیدی از قطع درختان و جنگل‌ها توسط ساکنین و ذی‌نفعان در حوزه آبخیز جلوگیری کردیم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در طرح جنگلانه منطقه شلالدون باشت گفت: سالیانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از جنگل های استان با مشارکت تشکل های زیست محیطی احیا می شود.

گودرز باقری فرد افزود: این سومین طرح جنگلانه کهگیلویه و بویراحمد در دی ماه امسال است.

باقری فرد گفت: کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهمترین گونه‌های گیاهی و جنگلی این شهرستان است.

وی بیان کرد: پیش از این طرح جنگلانه در هفت هکتار از جنگل های منطقه پشکان در شهرستان گچساران و پارک جنگلی یاسوج با مشارکت تشکل های زیست محیطی انجام شد.

وی گفت: کاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی،جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت های ناشی از سیلاب از حداقل کارکردهای جنگل هاست که این مزایای ضرورت همکاری مردم و دستگاه های اجرایی متولی را بیشتر کرده است.

در ادامه خدابخش جنگلی معاون آبخیزداری منابع طبیعی بیان کرد: با لطف و عنایت مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبارات از صندوق توسعه ملی در سال ۹۷، ۱۰۰ هزار متر مکعب عملیات سازه‌ای در راستای حفاظت از خاک، پوشش گیاهی و منابع آب و خاک انجام شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته  ۵۷ هکتار عملیات سازه‌ای انجام پذیرفت و سال جاری ۶۸ هزار مترمربع عملیات سازه‌ای مصوب شد که ۴۸ هزار متر مربع انجام شد.

وی با اشاره به اجرای ۱۰۰ هزار متر مربع عملیات کنترل سیلاب گفت: با خرید پنل‌ها و آبگرمکن‌های خورشیدی از قطع درختان و جنگل‌ها توسط ساکنین و ذی‌نفعان در حوزه آبخیز جلوگیری کردیم.

جنگلی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون ۷۲۰ دستگاه پنل و آبگرمکن خورشیدی خریداری شد و در آستانه خرید ۳۰۰ دستگاه دیگر هستیم.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی ۶۰ درصد از قطع درختان جلوگیری شد چرا که یکی از عوامل قطع درختان توسط مردم برای پخت و پز و برای استفاده در آبگرمکن بود که با خرید آبگرمکن خورشیدی جلوی قطع درختان گرفته شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =