روایت حامد کرزی از دخالت بیگانان در انتخابات افغانستان

تسنیم نوشت: رئیس جمهور سابق افغانستان گفت که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سه دوره اخیر در کنترل افغان‌ها نبوده و معاملات خارجی‌ها نتیجه آن را تعیین می‌کند.

 کرزی اظهار داشت که در سه دوره اخیر، انتخابات افغانستان در کنترل مردم این کشور نبوده و آمریکا و دیگر کشورها بشدت در آن دخیل بودند.

رئیس جمهور سابق افغانستان به «صدای آمریکا» گفت: در سال 2009 زمانی که من نامزد بودم هم انتخابات در دست ما نبود و انتخابات 2014  و انتخابات امسال نیز به همین شکل بود.

وی درباره مداخله کشورهای خارجی در روند انتخابات افغانستان نیز گفت: نه تنها آمریکا، بلکه کشورهای دیگر نیز به همراه آمریکا به دلیل منافع‌شان در انتخابات افغانستان به شدت دخیل هستند.

کرزی بدون اظهارنظر درباره نتایج ابتدایی انتخابات گفت: انتخابات زمانی از آن افغان‌ها خواهد بود که کنترل و وسایل انتخابات از خود افغان‌ها بوده و در کشور نیز صلح تامین شده باشد.

وی در ادامه نیز گفت که طرفدار حکومت موقت نیست اما از هر اقدامی که منجر به برقراری صلح در افغانستان شود حمایت خواهد کرد.

این چهره با نفوذ سیاسی تصریح کرد که آمریکایی‌ها و یا دولت افغانستان نباید به بهانه آتش‌بس مذاکرات صلح را به تعویق انداخته و یا این روند را تخریب کنند.

کرزی پیش از این نیز گفته بود که اگر آمریکا خواستار برقراری صلح با طالبان است بطور یک طرفه با این گروه آتش‌بس کند.

وی در دیدار اخیرش با مذاکره کننده ارشد آمریکا، سفیر این کشور در کابل و نیز فرماندهان نظامی آمریکا نیز گفته بود که اگر واشنگتن خواستار آتش‌بس است پس باید بمباران را متوقف کند.

2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1335509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیراسته فر IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    0 0
    بااین اطمینانی که کرزی می گوید،معلوم میشود خودایشان هم امریکا«گزینه امریکا»بوده