اینترنت ملی می‌تواند کشور را در برابر حملات سایبری مصون کند

یک کارشناس اقتصادی می گوید استفاده از شبکه ملی اینترنت یا اینترانت می تواند کشور را از حملات سایبری مصون کند ولی نمی تواند نیاز کشور را به ارتباطات و مراوده در شبکه جهانی اینترنت تامین کند.

محمد تقی فیاضی، کارشناس امور اقتصادی در رابطه با بحث اینترنت ملی به خبرآنلاین گفت: اینترنت ملی آن طور که توسط مقامات وزارت ارتباطات معرفی شده یک شبکه داخلی است. این شبکه داخلی عمدتا برای کمک به نهادهای مختلف کشور در شرایط اضطراری و یا حملات سایبری کارکرد فراوانی دارد و زیرساخت‌های کشور را از حملات مختلف مصون می کند.

او ادامه داد: در جهان امروز یک بدافزار می تواند صنایع یک کشور را نابود کند سدها و نیروگاه‌ها را از بین ببرد به همین دلیل مباحث مربوط به امنیت شبکه از ضروریات عصر ماست. این مساله سبب شده تا شبکه داخلی اینترنت یا اینترانت در خیلی از کشورهای جهان طراحی و اجرا شود.

فیاضی افزود: با این همه نباید فراموش کنیم بحث اینترنت ملی مانند علم ملی یا ریاضیات ملی مفهومی ناقص و متناقض است. اینترنت علمی و ابزاری است که برای اشتراک جهانی علم رشد و گسترش یافت و محدود کردن آن به مرزهای ملی به معنای چشم‌پوشی از حجم فراوان تولید علم در جهان است. اینترنت ابزاری بود که شعار دهکده جهانی را محقق کرد و محدود کردن این ابزار به معنای کنار گذاشتن آن است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در سوی دیگر مراودات تجاری و مالی هم در شبکه جهانی اینترنت صورت می گیرد. دانشگاه‌های جهان شدیدا نیازمند ارتباط با یکدیگر هستند و این در بستر جهانی اینترنت عملی است. با این همه باز هم ضرورت داشتن یک مرکز داده ملی کنار نمی رود. 

۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1336449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =