خروج محمد الغنوشی نخست وزریر تونس اعتراضات را افزایش می‌دهد. استعفای محمد الغنوشی می‌تواند به عنوان خوشامد یک پیروزی بزرگ برای بسیاری از تونسی‌ها باشد کسانیکه این انقلاب را حمایت می‌کنند.

مجدی عبدالهادی:

خروج محمد الغنوشی نخست وزریر تونس اعتراضات را افزایش می‌دهد.  استعفای محمد الغنوشی می‌تواند به عنوان خوشامد یک پیروزی بزرگ برای بسیاری از تونسی‌ها باشد کسانیکه این انقلاب را حمایت می‌کنند.

 از زمانیکه آنها رئیس‌جمهور سابق، زین العابدین بن علی را مجبور به فرار از کشور کردند، بریک اصل اصرار داشتند و آن اینکه انقلابشان باید تا وقتی که همه سیاستمداران دوره دیکتاتور دفاتر خود را ترک نکرده‌اند ادامه داشته باشد.

غنوشی یکی از آخرین بازماندگان دولت بن علی بود، اوسمت نخست وزریری بن علی را سالهای زیادی به عهده داشته است. کاملاً روشن نیست چه چیزی او را به کنارگیری متقاعد کرده است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در تونس گفت نمی‌خواسته مرد سرکوب و تعدی باشد چرا که معتقد است تصمیماتش می‌توانسته منجر به مرگ ومیر می‌شود.
این می‌تواند آخرین اقدام الغنوشی برای پایان دادن به خشونت‌هایی باشد که برسر کنار رفتن او از قدرت در گرفت و باعث کشته شدن دو نفر شد.
غنوشی همچنین گفت هنوز تلاشهایی برای مصادره انقلاب وجود دارد اما بیشترین نفع تصمیم او برای کنار رفتن از قدرت برای تونس و انقلاب آن بوده است. این ادعای او در حالی است که انقلابیون در تونس آن را تلاش اعضای دولت سابق برای تضعیف دورنمای تغییرات تفسیر می‌کنند و معتقدند دقیقا روشن نیست که آقای غنوشی چه در سر دارد.

با این همه یک چیز مسلم است. تصمیم غنوشی، عزم معترضین تونس را که اصرار به پاک کردن گذشته دارند تقویت خواهد کرد. آنها بلافاصله پس از استعفای او خواستار تغییر همه سران گذشته شدند. این ممکن است خطر درگیری‌های بیشتر و تظاهرات خیابانی را افزایش دهد. علاوه بر این، استعفای غنوشی تظاهرکنندگان را در مبارزاتشان برای سرنگونی دولت موقت فعلی در قاهره تشویق خواهد کرد. آنها تمام وقت به نخست‌وزیری موقت احمد شفیق کمال و با چند وزیر کلیدی دیگر که به لکه انتصاب توسط رئیس‌جمهور مخلوع حسنی مبارک آلوده شده بودند، اصرار داشتند. 16146

بی بی‌سی/27 فوریه 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =