اسرائیل:ضربات بی نظیری خواهید خورد/سیستانی:پاسخ تجاوزشان را بدهید

حمله شب گذشته آمریکا به پایگاه های حشدالشعبی بازتاب گسترده ای در میان سیاستمداران و بازیگران منطقه ای داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکشنبه شب نیروهای امریکایی به مواضع حشدالشعبی و حزب الله عراق در سوریه و عراق حمله کردند، اقدامی که به شدت باعث عصبانیت دولت و گروه های داخل عراق شده است. تا کنون تنها بحرین و اسراییل خوشحالی خود را از این اقدامات غیرقانونی امریکا اعلام کرده اند. گفته می شود که امریکا به دنبال انتقام گیری است  و می خواهد حملاتی که به مقر نیروهای امریکایی شده را جبران کند. آنها ایران و نیروهای نزدیک به کشورمان را متهم می کنند که در این حملات نقش داشته اند اما تاکنون سند و مدرکی بابت این ادعا ارائه نکرده اند. تهران این اتهامات را رد کرده است. بر اساس بیانیه پنتاگون، مجموعا پنج هدف، شامل سه موضع گردان‌های حزب‌الله در عراق و دو موضع در سوریه مورد حمله قرار گرفته است. واشنگتن همچنین گردان‌های حزب‌الله را به داشتن ارتباط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران و دریافت پشتیبانی از تهران متهم کرده است. در این بیانیه همچنین ادعا شده است که آمریکا به حق حاکمیت عراق احترام می‌گذارد، اما «از حق خود برای دفاع» نمی‌گذرد.

همچنین ستاد نیروهای مشترک عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در سه حمله آمریکا به مقر تیپ 45 حشد الشعبی واقع در مناطق غابه سلوم و الحرش در نزدیکی مرز عراق با سوریه ، حداقل 4 تن شهید  و 30 تن دیگر زخمی شدند. مقر المزرعة در جنگ با داعش مقر اصلی هدایت جنگ با تروریست‌ها است.  شبکه تلویزیونی الحدث وابسته به عربستان سعودی نیز اعلام کرد  پس از کشته شدن یک آمریکایی در عراق، هواپیماهای ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا پنج پایگاه نیروهای حزب الله عراق را در استان الانبارهدف قرار دادند.

در ادامه بخشی از واکنش ها به این حمله را می خوانیم:

بیانیه امریکایی ها و خوشحالی صهیونیست ها

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای مدعی شد به حاکمیت ارضی عراق احترام می‌گذارد اما از "حقش" برای دفاع از خود بازنمی‌نشیند. پنتاگون تاکید کرد: مواضع «گردان‌های حزب‌الله» از زیرمجموعه‌های اصلی «الحشد الشعبی» عراق را هدف حمله قرار داده است. همچنین در بیانیه آمده: این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است.

 وزیر خارجه آمریکا نیز در اینباره مدعی شد: ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیاندازد. 

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: ما اقدامات بیشتری را در صورت لزوم اتخاذ خواهیم کرد تا مطمئن شویم که در دفاع از خود اقدام خواهیم کرد و از رفتارهای بد گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد.

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه شب از حمله ارتش آمریکا استقبال کرد و آن را اقدامی در تقابل با ایران توصیف کرد. کاتص در توییتر نوشت: «بیانیه پنتاگون مبنی بر اینکه نیروهای ایالات متحده در پاسخ به حمله به نیروهای ائتلاف، به ۵ مرکز سازمان حزب‌الله در عراق و سوریه حمله کرده‌اند، یک نقطه عطف در برابر عملکرد نیروهای مورد حمایت ایران است.» وی افزود: «اگر ایرانی‌ها در فهم ماهیت و قدرت ایالات متحده خطا کنند، ضرباتی خواهند خورد که هرگز نظیر آن را نخورده‌اند.»

بحرین اولین کشوری بود که از اتفاقات افتاده ابراز خرسندی کرد  در بیانیه ای اعلام کرد: "ما از نقش استراتژیک مهمی که آمریکا در مقابله با "گروه‌های تروریستی" در منطقه ایفا می‌کند قدردانی و همواره از تمامی تلاش‌های آمریکا برای تضمین امنیت و صلح در منطقه و جهان حمایت می‌کنیم."

واکنش تند عراقی ها به اقدام آمریکا

دفتر آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق در بیانیه‌ای از مسئولان و دولت عراق خواست تا پاسخ حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار را داده و اقدامات لازم برای عدم تکرار آن را اتخاذ کنند.

معاون حشد الشعبی هشدار داد که آمریکایی‌ها پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.  ابومهدی المهندس تاکید کرد که خون شهدا و مجروحین هدر نخواهد رفت و نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.

رئیس جمهور عراق هم که در گیر و دار یک استعفا و عبور دادن عراق از بحران است؛ اعلام کرد که این بمباران‌ بر خلاف توافقات دو کشور و غیر قابل قبول است.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در پیامی به وزیر دفاع آمریکا پیام داده که با حمله به مواضع الحشد الشعبی شدیدا مخالف بوده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک هادی العامری در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در ائتلاف الفتح این تجاوز آشکار به حاکمیت ملی را محکوم می‌کنیم و از تمامی گروه‌های ملی و فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان می‌خواهیم تصمیم جدی و فوری را برای اخراج تمامی نیروهای خارجی از خاک عراق اتخاذ کنند؛ نیروهایی که مصداق واقعی خنجر از پشت در وطن ما هستند.

حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق تأکید کرد که تکرار حمله آمریکا به حشد شعبی طرحی روشمند برای تضعیف این گروه‌هاست.

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق در بیانیه ای اعلام کرد: این حمله بی شک نقض حاکمیت ملی عراق بوده و از نظر ما محکوم است.

عصائب اهل الحق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ادامه نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا، مقابله جسورانه در مقابل این برخوردهای وحشیانه آمریکا را که هدف آن برهم زدن ثبات در کشورهای امن است، می‌طلبد.  این تجاوزات آشکار ادامه تجاوزات قبلی اسرائیل به مقرهای حشد شعبی است و نشان می‌دهد که دشمن در یک جبهه واحد است ما از گروه‌های سیاسی می‌خواهیم در مقابل این تجاوز بزدلانه متحد شوند و اختلافات را کنار بگذارند.

ائتلاف النصر عراق نیز تجاوز آمریکا به حاکمیت عراق را محکوم کرد. فراکسیون سائرون وابسته به جریان صدر نیز تأکید کرد که تجاوز وحشیانه به مقرهای حشد شعبی نقض آشکار حاکمیت عراق است.

همچنین سازمان بدر عراق تأکید کرد: ما حق داریم به این حملات پاسخ بدهیم. این حزب تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم عراق به میدان تسویه‌حساب با ایران تبدیل شود.

حزب الدعوه به رهبری نوری مالکی هم تأکید کرد که حمله آمریکا به مقرهای حشد شعبی نقض حاکمیت عراق است.

همچنین مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نسبت به خطر کشیده شدن این کشور به آنچه "میدان جنگ ایران و آمریکا" نامیده هشدار داد و توئیت کرد: ما نمی‌خواهیم عراق به میدان درگیری بین ایران و آمریکا تبدیل شود. ما به اقدام جدی از سوی مسئولان برای دور کردن عراق از این وضعیت نیاز داریم. اگر عراقی‌ها متحد و جدی نباشند این درگیری پایانی برای عراق خواهد بود. ما به صلح و بازسازی نیاز داریم.

گروه های مقاومت

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز علام کرد، زمان آن رسیده که همه گروه‌ها و احزاب ملی عراق تلاش‌های خود را برای مقابله با خطر قریب الوقوعی که کشورشان را تهدید می‌کند، یکپارچه کنند.

حزب الله لبنان هم تجاوز تازه آمریکا را محکوم کرد و این اقدام را همسویی و تقویت نیروهای داعش دانست.

واکنش وزارت خارجه ایران

وزیر امور خارجه کشورمان که به روسیه و چین سفر کرده است در کنفراس خبری با همتای روسی خود گفت: برخلاف دیگران که به ناامنی و جنگ افروزی دامن می زنند ایران و روسیه بدنبال ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستند و هر دو کشور دارای ابتکارات منطقه ای مشابه و همسو هستند.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه کشومان اظهار داشت::«آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی توجهی به استقلال و حاکمیت کشورها نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد. آمریکا باید به حضور اشغالگرانه خود پایان بدهد.»

"سدریک لیتون" (Cedric Leighton) روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه سی ان ان در پاسخ به این پرسش که حملات شب گذشته آمریکا تا چه اندازه می تواند خطر آفرین باشد و آیا باید در انتظار انتقامجویی از سوی ایران باشیم؟ گفت: قطعا انتظار اقدام تلافی جویانه از سوی ایران وجود دارد.

 312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1336802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مومیایی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 2
    خدای ناکرده اگه جنگی در خاورمیانه زخمی ولی هنوز تشنه ی خون اتفاق بیفته خیلی ضرر می کنیم و متاسفانه حرکت ها به سمت افزایش خشونت است
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    4 0
    دوسه سال پیش درخبر آنلاین قسمت حوادث خواندم فردی که تازه فرزندش بدنیا آمده بود ازپنجره اتاقش به لات بی سر وپایی که درخیابان اربده میکشیده وباعث مزاحمت خانواده اش شده بود اعتراض میکند لات هم باخصلت لات گیریش می گوید اگر راست میگویی بیا پایین جوابد رابدهم انفرد هم کار احمقانه ای انجام میدهد می آید پایین جوابش رابدهد ازلات چاقو می خورد وکشته میشود وبیشتر باعث رنجش خانواده ویتیم شدن فرزند خود میشود این درباره یک خانواده کوچک بود درباره خانواده بزرگ مسئولین باید راه عقل رادرپیش بگیرند خصوصا وقتی خانواده خود خیلی هم ازوضیت موجود راضی نباشد .
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    1 2
    امریکا به عراق حمله کرده چرا باید ایران تلافی کنه؟مگه عراق دولت و ارتش نداره؟یا اینکه ایران به غیر از سوریه وکیل وصی عراقیها هم شده؟! ان هم عراقی که هر روز بر علیه کشورمان تظاهرات میکنن و به خون ایرانیها تشنه شدن.از بس سیاست خارجی ما پر اشتباه و ضد منافع ملی عمل کرده که در دانشگاههای دنیا به عنوان یک نمونه بد و عجیب باید تدریس بشه.هم برای عربها خون دادیم هم پول دادیم هم ابرو دادیم ولی عوضش نفرت و فحش و کینه دیدیم و عجبا که هنوز سرمان به سنگ نخورده!!!
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 2
    بهترین کار این است که ظرف سه ماه آینده همه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق تعطیل بشود و همه نیروهای آمریکایی از عراق اخراج بشوند..
  • نمری IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 2
    باشلوارخیس نتانیاهو ضربه بینظیر معلومه یعنی چه وجودکثیفتون رفتنیه دیروزود داره ولی سوخت وسوز نداره به قول عارفی بیست وپنج سال بیشتراز عمرمنحوستون نمونده
  • محمد مهدی توانا IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    2 0
    دوصد گفته چو نیم کردار نیست دفعه بعد مطمئن باشید بسیار شدیدتر میزنه
  • سوداگر IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 2
    این کشور شماست که ۱۸ سال قبل مورد تجاوز امریکا و ۳ سال پیش داعش قرار گرفته و مردم شما توسط اشغالگران کشته شده میشوند.اگر راصی هستید به ایران ربطی ندارد که مقتدایتان چیست و ارباب وکدخدای تان کیست
  • Mohammad ali IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    1 0
    به نظر میرسه که امریکایی‌ها خنجر رو از رو بسته و اقداماتی برای به آتش کشیدن منطقه و فروش سلاح های بیشتر به اعراب بدوی رو سر لوحه کار قرار دادن اینجاست که مسئولان نظامی کشور بایستی با تدبیر بیشتر و برای جلوگیری از به ثمر رسیدن نقشه عمو سام اقدام کنند
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 1
    در برابر هر شهید حشدالشعبی و یا هر شهید دیگری از جبهه مقاومت در منطقه، بایستی لااقل ۱۰ نیروی آمریکائی و یا اسرائیلی به درک واصل شوند. تا درس عبرت بشود و گورشان را از منطقه گم کنند.