رسانه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مطالبه‌گر باشند

معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری مهم‌ترین نقش و مسئولیت رسانه ها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، اولین نشست آموزشی مطالبه گری از اصحاب رسانه با محوریت آسیب‌های اجتماعی در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان کردستان با محوریت آسیب‌شناسی اجتماعی، راههای شناخت خود و تقویت خود آگاهی، مسئولیت پذیری در جوانان و معرفی معیارها و ملاک‌های صحیح در انتخاب همسر با حضور احمد امانی دانشیار دانشگاه کردستان، هادی نقدی روان‌درمانگر خانواده و مدرس دانشگاه، گلاویژ فتاحی معاونت  فرهنگی و  امور جوانان اداره کل  ورزش و جوانان کردستان و جمعی از صاحبنظران این حوزه و فعالان رسانه‌ای استان در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان کردستان برگزار شد.

معاون فرهنگی و  امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار سپهبد" قاسم سلیمانی" فرمانده دلاور سپاه اسلام و همرزمان وی که در حراست از امنیت و آرامش منطقه در میدان‌های مبارزه با شیاطین  و پس از سالها آرزوی شهادت به لقاء پروردگار نائل آمد ، اظهار داشت: شهادت سردار سلیمانی پرچمدار مقاومت، فقدان بزرگ و غم انبوهی را موجب شد.

گلاویژ فتاحی در ادامه این مراسم بیان کرد: در راستای اجرایی نمودن برنامه بکارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در زمینه تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی همسو با  سیاست‌های کلی خانواده  ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری صادر شده و با استناد به ماده ۱۰۲ قانون ششم توسعه مبنی بر آموزش‌های مستمر،  مداوم و  مسئولانه، جوانان و نوجوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، بعد و حین ازدواج، معاونت فرهنگی و امور جوانان و در راس آن اداره کل ورزش و جوانان به عنوان دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان بر نامه‌هایی را به عنوان سلسله نشست‌های آموزشی، مطالبه‌گری از حوزه هنر و رسانه و گروه‌های مرجع تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه رسانه یکی از مهمترین و موثرترین کانالی است که پیام‌ها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به مخاطبان  انتقال می‌دهد افزود: رسانه نقش چشمگیری در شکل‌دهی به باورها و فرهنگ یک جامعه بخصوص جوانان ایفا می‌کند.

معاون فرهنگی و  امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان عنوان کرد: تنوع‌بی‌نظیر برنامه‌های رسانه‌ای در نوع عرضه پیام و محتوایی که دارد موجب جذب حداکثری مخاطب‌ها می‌شود لذا اصحاب رسانه نقش حائز اهمیتی در حوزه تولید محتوا، انتقال پیام به جامعه دارد به همین دلیل برآنیم تا با آموزش و آگاه‌سازی و نشست‌های هم اندیشی مطالبه گری از اصحاب رسانه ، سردبیران، خبرنگاران ، تهیه‌کنندگان و کارگردانان و به نوعی صاحبان تریبون زمینه تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی در استان را فراهم و ارتقا بخشیم.

فتاحی تصریح کرد: آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری مهم‌ترین نقش و مسئولیت رسانه ها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است‌.

در ادامه این نشست، هادی نقدی روان درمانگر، مدرس دانشگاه و مدیر مرکز مشاوره روژانو در سنندج اظهار کرد: بی‌گمان جایگاه اصحاب رسانه در شکل‌دهی به رفتار، افکار و خاسته‌های مردم  مشخص و نقش بسزایی دارد.

 وی با بیان اینکه خبرنگاران پیام‌آوران آگاهی هستند، ادامه داد: رسانه با آگاهی‌بخشی به جامعه هم می‌تواند مشکل‌ساز و هم راه‌حلی برای مشکلات باشد در نتیجه چگونه اطلاع‌رسانی مهم است.

به گفته این مدرس دانشگاهی در به وجود آمدن آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی نمی‌توان فقط یک فاکتور خاص را در نظر گرفت بلکه همه جوانب دخیل در ان باید سنجیده شود.

نقدی با ذکر اینکه برخی از آسیب‌های اجتماعی نیازمند اصلاحات ساختاری هستند تاکید کرد: جامعه ما  طی چند سال اخیر دچار رشد غیر منتظره آسیب‌های اجتماعی و  پیامدهای ان موجب احساس ناامنی در جامعه شده است لذا باید تدابیری برای کاهش آن اندیشیده شود.

وی تصریح کرد:  امروزه افزایش برخی از  آسیب‌های اجتماعی به دلیل ایجاد فاصله و دو نگرش متفاوت  میان نظام ساختارهای رسمی( آموزشی،  اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی...) و ساختارهای غیر رسمی مانند خانواده به وجود آمده است.

مدیرمرکز مشاوره روژانو گفت: اکنون ما در عصری هستیم که مهمترین مولفه‌آن تغییرات سریع است بنابراین هنگامی که نمی‌توانیم بازسازی مجدد ساختاری را انجام دهیم جوانان و چه بسا جامعه دچار آسیب می‌شوند.

نقدی با اشاره به اهمیت  اشتراک افراد در فاکتورهای مهم زندگی برای تشکیل خانواده، یادآور شد: در امر ازدواج اگر از منظر روابط موضوعی به قضیه بنگریم اگر زوجین در سه زیر مجموعه سیستم نا هوشیاری، سیستم مرکزی فرد و سیستم عمومی با هم اشتراکاتی داشته باشند شاخص زندگی بهتر فراهم شده و  کمتر دچارمشکل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید ساختارهای اجتماعی در بحث ازدواج را نادیده گرفت، افزود: طلاق و همسرگیری نادرست پیامد و  قسمتی از ان فاکتورهای ناکارامد اجتماعی است.

مدیرمرکز مشاوره روژانو تسهیل‌گری در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی را از رسالت خطیر روانشناسان، مدیران و مسئولان مرتبط عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با بازسازی ساختارها و  فراهم کردن مسیر رشد طبیعی،  زندگی اجتماعی و عادی افراد محقق می‌شود .

نقدی با بیان اینکه برجسته کردن آسیب‌های اجتماعی وظیفه روانشناسان است عنوان کرد: انتقال مشکلات و بروز آسیب‌های مختلف از طریق رسانه‌ها به مسئولین میسر می‌شود.

احمد امانی دانشیار دانشگاه کردستان و مدیر مرکز مشاوره بامداد نو در سنندج با اشاره به اهمیت سلامت روان اظهار کرد: سرعت، تغییر و اطلاعات سه مولفه مهم دنیای امروز هستند.

وی با بیان اینکه هر دورانی از زندگی ویژگی‌ها، تفاوت‌ها، شباهت‌ها و شاخص‌های خاص خود را دارا است خطاب به اصحاب رسانه گفت:  در راستای مولفه‌های لازمه ازدواج برای نسل جوان کنونی قلم زنید چراکه ما نیازمند بیان این مطالب و جریان  در فرایند رشد خودآگاهی اجتماعی با اضافه کردن فاکتور سرعت و تغییرات به آن هستیم.

به گفته دانشیار دانشگاه کردستان، امروزه لایه‌های شناختی افراد بیش از ظرفیت خود در حال تحریک است لذا می‌طلبد به زبان امروزی و با ویژگی‌های اسطوره‌ای، روانی، زیستی و معنوی قلم‌ها بچرخد چراکه در این ابعاد می‌توان جوان امروز را تبیین کرد.

امانی افزود: در دنیای امروزی سرعت، اطلاعات و تغییر از جمله مواردی است که بر ای جوانان توازان ایجاد می‌کند تا بتوانند بهترین کنش و واکنش را از خود نشان دهند و این مهارت نیازمند سواد است که با دوربین و قلم خبرنگاران باید به آن مسیر داد.

وی بااشاره به اینکه دنیا، دنیای تفاوت‌ها است، با طرح این سوال که  سلامت روان جامعه ما در چه سطحی قرار دارد، افزود: در دنیای کنونی جوانان ما سردرگم هستند و  باید مهارت متفاوت بودن را بیاموزند.

مدیر مرکز مشاکره بامداد نو در ادامه این نشست خطاب به عکاسان و خبرنگاران بیان کرد: نشان دادن و منعکس کردن این مهم که  در  لایه‌های عاطفی جوانان ما در عصر جریان سرعت و تغییر چه می‌گذرد رسالت دیگر شما است.

امانی  با بیان اینکه افزایش سواد سلامت روان الزامی است به تاثیرگذاری رسانه‌ها در اشاعه این امر گریزی زد و گفت: اگر نمی‌توان  در دانشگاه‌ها سواد آکادمیک را به سواد اجتماعی  ترجمه کرد، قطعا قلم‌ها و دوربین‌ها می‌توانند این لینک و پیوند را ایجاد کنند.

 وی  با اشاره به لزوم  افزایش فرهنگ مطالبات ،  رسالت خبرنگاران را مولتی فاکتور نام برد و گفت: همبستگی و دلبستگی اجتماعی، افزایش سواد سلامت اجتماعی و امنیت روانی، خودتنظیمی هیجانی  با افزایش فرهنگ مطالبه و پرسشگری در قالب مصاحبه و گزارش  باید  از جمله سوژه‌ها و  دغدغه های اصحاب رسانه برای حل مشکلات و آسیب‌ها باشد. 

امانی تصریح کرد: نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن در چارچوبی خاص امری طبیعی و نیازمند مدیریت برای رسیدن به مقصد مشخص است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1340252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =