تخت‌روانچی: گزینه‌ای جز پاسخ به اقدام نظامی آمریکا نداریم

فارس نوشت: نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن تأکید بر اینکه ایران به دنبال جنگ نیست گفت اگر آمریکا هرگونه اقدام نظامی مرتکب شود، ایران گزینه‌ای جز پاسخگویی ندارد.

 «مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» تأکید کرد که تهران تنها در شرایطی حاضر به مذاکره با واشنگتن در خصوص برجام است که این کشور به توافق هسته‌ای بازگردد.

تخت روانچی در این مصاحبه تأکید کرد که ایران انتقام ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» را با حمله به پایگاههای نظامی آمریکا در عراق گرفت و در صورت عدم تهاجم آمریکا، به دنبال گام‌های نظامی جدید نیست.

وی در این خصوص توضیح داد: اقدام ما متناسب با ترور قاسم سلیمانی بود. اقدام ما کامل شده است. بنابراین اگر آمریکا علیه ایران اقدام نظامی انجام ندهد، تاجاییکه به ایران مربوط می‌شود، ما قصد نداریم اقدامی انجام دهیم».

بامداد روز گذشته (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص حملات تلافی‌جویانه روز چهارشنبه ایران به پایگاههای نظامی آمریکا در عراق گفت که تهران مطابق با ماده 51 منشور سازمان ملل و در راستای تحقق حق دفاع از خود، اقدام کرده است.

وی با اینحال به آمریکا هشدار داد: «اما اگر آنها (آمریکا) تصمیم به اقدام نظامی بگرند، ایران گزینه‌ای جز پاسخگویی ندارد».

بامداد روز گذشته (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد. 

آمریکا در موقعیتی نیست که خواسته‌هایش را به بقیه دیکته کند

تخت روانچی در بخشی از مصاحبه خود با تاس به بحث برجام اشاره کرد و گفت که تهران آمادگی دارد با ایالات متحده آمریکا در خصوص جنبه‌های برجام وارد مذاکره شود اما این تنها در شرایطی است که واشنگتن به این توافق هسته‌ای بازگردد.

این دیپلمات ایرانی در این خصوص توضیح داد: «برای آمریکا بهتر است که به برجام و به مذاکرات بازگردد. اگر بازگردند و برجام را کاملاً اجرا کنند، معتقدم که ما می‌توانیم در چارچوب گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان) مذاکراتی را انجام دهیم».

وی تصریح کرد: «آمریکا در جایگاهی نیست که اراده و خواسته‌های خود را به دیگران دیکته کند. آنها از یکسال و نیم پیش از برجام خارج شدند و در حال تنبیه آندسته از کشورهای عضو (برجام) است که قطعنامه 2231 را که بخشی از قانون بین‌الملل است، اجرا می‌کنند».

تخت روانچی سپس به واشنگتن توصیه کرد: «آمریکا باید موضع خود را تغییر دهد و به تعهداتش پایبند باشد».

اظهارات نماینده دائم ایران در سازمان ملل در حالی مطرح شده است که ترامپ روز گذشته در سخنان خود، با معیوب خواندن برجام خواستار توافق جدیدی با ایران شد.

وی اضافه کرد: «وقت آن رسیده تا پادشاهی متحده (انگلیس)، آلمان، فرانسه، روسیه و چین این واقعیت را درک کنند. آنها الان باید از بقایای توافق هسته‌ای یا برجام جدا شوند و همه ما باید با یکدیگر برای رسیدن به توافقی که دنیا را به مکانی امن‌تر و صلح‌آمیزتر حرکت می‌کند، همکاری کنیم.»

ترامپ اضافه کرد: «ما باید به توافقی دست پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به رونق و رفاه دست یافته و از قابلیت‌های عظیم و بکر خودش بهره‌مند شود. ایران می‌تواند به کشوری بزرگ تبدیل شود.»

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1340586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =