چند دلیل برای رد ادعای آمریکایی ها درباره سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک

تسنیم نوشت:توضیحات یک کارشناس نظامی و دفاعی ایران درباره ادعای آمریکایی ها مبنی برسقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک موشک نشان می دهد چرا این ادعا به لحاظ فنی بسیار مضحک است.

در پی ادعای مقامات امریکایی مبنی بر اینکه هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک موشک پدافندی ایران به اشتباه ساقط شده است، یک کارشناس نظامی و دفاعی ایران توضیحاتی را ارائه کرد که نشان می دهد چرا ادعای امریکاییها به لحاظ فنی بسیار مضحک است و این ادعاهای امریکایی ها صرفاً با انگیزه های سیاسی و برای نجات از تحقیر انها در ماجرای عین الاسد مطرح می شود.

پدافند هوایی شامل زیرسامانه هایی است که باید همه با یکدیگر به صورت زنجیره وار کار کنند تا بتوان یک هدف را مورد اصابت قرار داد:

اول: رادار جستجو که می بایست با عملکرد مطلوب اهداف را جستجو کند در این مرحله همه اجسام موجود در ارتفاع مشخصی از آسمان کشف می شوند وحتی نوع جسم پرنده نیز مشخص می شود که مثلا هواپیما، هلیکوپتر، جنگنده یا موشک هستند.

این اهداف با توجه به سرعت و نوع مانور آنها و سطح مقطع راداری آنها تشخیص داده می شوند.

در ادامه اهداف شناسایی شده به رادار ردگیر واگذار می شوند و رادار ردگیر روی هدف قفل می شود و البته نوع هدف نیز مشخص می شود و در ادامه به موشکها فرمان شلیک داده می شوند.

حال این موضوع بسیار مهم است که سرعت و ابعاد هواپیمای مسافربری یا جنگنده یا موشک یکی نیست و سرعت متوسط موشک و جنگنده چند برابر بیشتر از هواپیمای مسافربری در فاز شروع پرواز است. و  هواپیمای اوکراینی هم در فاز اولیه پرواز بوده است.

ضمن اینکه سطح مقطع(RCS) هواپیمای مسافربری نیز حداقل 10 برابر جنگنده و ده ها برابر موشک است. 

همچنین تمام سامانه های پدافندی دارای سامانه ی IFF هستند که سامانه تشخیص دوست از دشمن است. و هواپیما نیز در فاز اول تمام سیستم مخابراتی و برقش روشن بوده و سامانه می توانسته آن را تشخیص دهد.

نکته بعدی نیز که بسیار حائز اهمیت است این است که موشک پدافندی وقتی از نوع برخورد مستقیم باشد پس از برخورد با هدف با توجه به سرجنگی آن منفجر می شود و هدف در هوا به گونه ای منفجر می شود که لاشه های هدف در اثر انفجار به تکه های بسیار زیاد و پراکنده در «سطح بسیار وسیع» تبدیل می شوند به نحوی که باید ساعات و حتی روزهای زیادی برای جمع کردن کامل قطعات آن وقت صرف شود. 

اگر موشک پدافندی از نوع مجاورتی باشد نیز حتی اگر موشک از کنار هدف عبور کند فیوز مجاورتی فعال شده و هدف را منفجر میکند و مجددا اتفاقی که گفته شد(لاشه های ریز ‌و پراکنده در سطح وسیع) تکرار می شود.

انفجار هواپیما در چنین حالتی آنی بوده و ممکن است تکه های هدف در سطحی به وسیعت کیلومترها متر مربع پراکنده شوند.  انفجار و انهدام در این صورت در مسری از ثانیه اتفاق می افتد نه به صورت تدریجی و با شعله ور شدن آتش از یک ناحیه هواپیما.

232727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1340852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =