نامزدهای نهایی جایزه نوفه معرفی شدند

نامزدهای نهایی بخش «رمان گمانه‌زن» دومین دوره جایزه نوفه معرفی شدند و به این ترتیب پنج نویسنده به مرحله نهایی این رقابت راه یافتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داوری بخش رمان گمانه‌زن جایزه نوفه بر عهده‌ آکادمی‌ ۷۵ نفره‌ای متشکل از مترجمان آثار ژانری، نویسندگان، طراحان کمیک، کارشناسان سینمای ژانری، پژوهشگران، هواداران و خبرنگاران است و بنا بر رأی اولیه‌ این آکادمی کتاب‌های «باران‌زاد» نوشته‌ ضحی کاظمی از نشر تندیس، «مه‌آلود» نوشته‌ الیستا آقایی از نشر باژ، «خون خورده» نوشته‌ مهدی یزدانی‌خرم از نشر چشمه، «ساعت باران» نوشته‌ هادی معیری‌نژاد  از نشر نیماژ و «یفرن۲» نوشته‌ فرهاد آذرنوا نشر پیدایش، پنج اثر هستند که در بخش نهایی بررسی می‌شوند. کتاب‌های برگزیده در ژانرهایی متفاوت از وحشت گرفته تا فانتزی، علمی‌تخیلی و جنایی، خلق شده‌اند.

داوری جایزه نوفه در بخش‌های دیگر یعنی جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوجوان و فصل اول (ویژه‌ آثار منتشرنشده) همچنان ادامه دارد و برگزیدگان نهایی جایزه نوفه طی مراسمی اعلام می‌شوند.

جایزه نوفه یک جایزه‌ ادبی مستقل است که در سال ۱۳۹۶ به منظور اعتلای نشر ادبیات گمانه‌زن و تشویق هرچه بیشتر ناشران و نویسندگان برای تألیف آثار گمانه‌زن، با همکاری نشر پیدایش و مجله سپید در ژانرهایی متفاوت از وحشت گرفته تا فانتزی، علمی‌تخیلی و جنایی پایه‌گذاری و نخستین دوره آن در سال ۱۳۹۷ برگزار شد. در نخستین دوره جایزه نوفه و در بخش اصلی جایزه، کتاب ما و را: سلسله جنایات بین کهکشانی نوشتهمحمدرضا ایدرم از نشر پیدایش، کتاب برگزیده انتخاب شد.

درباره ادبیات گمانه‌زن

ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fictionاست، این عنوان توصیف کننده تمام سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند (ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت، زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند).

رابرت هاین‌لاین (۱۹۰۷ تا ۱۹۸۸)‌ نویسنده مشهور علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرده است و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان واقع‌گرا پایبند نیستند و تخیل را هسته مرکزی خود قرار می‌دهند. داستان‌هایی که به طور معمول به اسم ادبیات ژانری شناخته می‌شوند و پیش از این کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1341932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =