۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
هزار توی میانجیگری

ایرنا نوشت: سفر "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر به تهران با تفسیر و تحلیل های متعددی از سوی برخی رسانه های عرب زبان همراه بود، با این محور که شیخ تمیم حامل پیام مهمی برای ایران بوده و در تلاش برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن است.

شیخ تمیم بن حمد دیروز (یکشنبه) برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2013، راهی ایران شد و با آیت الله "علی خامنه ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و "حسن روحانی" رئیس جمهوری دیدار کرد.

 

در همین ارتباط روزنامه "رای الیوم" با اشاره به دیدار امیر قطر و رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت: این دیدار نشان می دهد شیخ تمیم بن حمد حامل پیام مهمی بود که با تمام پیام های قبلی آمریکا تفاوت داشت.

این روزنامه نوشت که رهبر معظم ایران الزاما با همه هیئت هایی که در تهران حضور می یابند، دیدار نمی کند.

رای الیوم سپس این سوال را مطرح کرد که آیا حضور هیئت عالی رتبه سوری در تهران پس از سفر به مسکو و نیز اندکی قبل از آن سفر "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به دمشق، همگی تصادفی است و یا نشانه برخی تغییرات در منطقه است.

روزنامه "القبس" کویت نیز در مطلبی با عنوان " قطر در تکاپوی مثبت به سمت ایران" نوشت: تحلیل ها و سوال های بسیاری در مورد سفر ناگهانی امیر قطر و زمان این سفر و اهداف آن مطرح شده است، از جمله اینکه آیا هدف از سفر وی آن هم چند روز پس از شدت مواضع خطرناک بین دو ایران و آمریکا میانجیگری جدید بین دو طرف است.

به نوشته این روزنامه، تحلیلگران و کارشناسان بعید نمی دانند، قطر در تکاپوی احیای روند مذکراه بین واشنگتن و تهران باشد، به ویژه اینکه شیخ تمیم چند ساعت قبل از بمباران دو پایگاه آمریکایی در عراق از سوی ایران، با "دونالد ترامپ" تماس تلفنی داشت.

القبس افزود که با این حال فرصت آغاز میانجیگری سریع بین آمریکا و ایران در پی تنش اخیر، ضعیف به نظر می رسد و بر این اساس برخی کارشناسان، سفر امیر قطر به تهران را در چارچوب تلاش برای توضیح تحولات روزهای اخیر می دانند، به ویژه اینکه رسانه های ایرانی و غربی اشاره هایی به این موضوع داشتند که ترور سردار سپهبد "قاسم سلیمانی" از پایگاه "العدید" در قطر مدیریت شد.

در همین ارتباط "جابر الحرمی" چهره رسانه ای قطری به روزنامه القبس گفت که سفر شیخ تمیم به تهران در چارچوب تلاش های اخیر دوحه برای متوقف کردن شدت مواضع آمریکا و ایران و کاهش تنش در منطقه جا دارد.

به گفته او، تلاش ها و یا میانجیگری قطر از زمانی آغاز شد که شاهد شدت مواضع بین آمریکا و ایران بودیم، به همین دلیل دوحه در تلاش برای جلوگیری از سوق یافتن دو طرف به سمت بحران های جدید است.

الحرمی افزود که هرگونه رویارویی نظامی برای منطقه بهای سنگینی خواهد داشت و بر این اساس می توان به دلیل و انگیزه های قطر برای میانجیگری پی برد و آن را تفسیر کرد، همانطور که وزیر خارجه این کشور یک روز پس از ترور سردار سپهبد سلیمانی به منظور متوقف کردن هرگونه شدت مواضع بین آمریکا و ایران، راهی تهران شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1341944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =