۱ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
مرز حیاتی در بازار سکه

دنیای اقتصاد نوشت : در آخرین روز هفته، سکه و دلار راه متفاوتی را در پیش گرفتند؛ روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴۵ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند تا روی کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان دهد. در بازار موازی، دلار راه کاهشی را در پیش گرفت و با ۳۰ تومان افت به بهای ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. حرکت معکوس سکه و دلار، این وضعیت را برای معامله‌گران بیشتر آشکار کرد که دو دارایی پرطرفدار بازار در دو مسیر متفاوت قرار دارند؛ چرا که در طول هفته نیز به‌رغم هم مسیر بودن، سرعت رشد فلز گرانبهای داخلی چشمگیرتر از شاخص ارزی بود.

این موضوع از طریق بررسی بازدهی هفتگی هر دو نیز قابل بررسی است؛ سکه در هفته‌ای که گذشت، بیش از ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه رشد دلار تنها به نزدیکی یک درصد می‌رسید.در این میان آنچه برای معامله‌گران بازار سکه بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد، واکنش این فلز گرانبها به مرز ۵ میلیونی در هفته جاری است. سکه به مرز حیاتی ۵ میلیونی نزدیک شده، ولی هر زمان از آن عبور کرده، در نهایت طی چند روز به کانال پایین‌تر بازگشته است.

در بازار سکه با توجه به افرایش نوسانات، دیدگاه‌ها نیز تندتر شده است و می‌توان معامله‌گران بازار را به دو دسته کاملا افزایشی و کاملا کاهشی تقسیم کرد؛ یعنی یک عده در بازار باور دارند، در هفته جاری بازار به‌طور قطع از مرز ۵ میلیونی نه تنها عبور خواهد کرد، بلکه به رشد خود ادامه خواهد داد و به سوی سقف‌های تاریخی بالای ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد؛ در مقابل دسته‌ای با قاطعیت عنوان می‌کنند در خوش‌بینانه‌ترین حالت افزایشی، این فلز گرانبها از مرز ۵ میلیونی عبور می‌کند؛ ولی به سرعت به سوی قیمت‌های پایین تر بازخواهد گشت.  دسته اول عمدتا به ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی اشاره می‌کنند.

در کنار این، باور دارند تقاضای احتیاطی وارد بازار سکه شده است که سمت عرضه توانایی پاسخگویی به آن را ندارد. بر اساس باور این گروه، ارزش ذاتی سکه هم اکنون به راحتی به بیش از ۵ میلیون تومان می‌رسد و طبیعی است که قیمت بازار نیز سعی کند خود را به ارزش ذاتی نزدیک کند.

در کنار این، از نظر آنها با توجه به محدودیت‌هایی که در بازار ارز برای خرید وجود دارد، برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند به بازار سکه رجوع کنند. به گفته آنها، برخی بازیگران چنین ذهنیتی دارند که خرید ارز ممکن است شامل مالیات شود و معامله‌گران هم تصور می‌کنند، دولت نسبت به خرید دلار حساس‌تر از سکه است، در نتیجه تمایل پیدا می‌کنند، سرمایه خود را به بازار کم‌ریسک‌تر سکه تبدیل کنند. از آن سو در سمت عرضه، بازارساز به‌طور فعالانه از طریق صرافی‌های خود اقدام به عرضه ارز می‌کند؛ حال آنکه در بازار سکه، بازارساز به نظر می‌رسد حداقل چون بازار ارز حضور فعالانه‌ای ندارد.

در مقابل کاهشی‌ها عنوان می‌کنند، ماه‌هاست که سکه کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و این مساله جدیدی دربازار نیست. از نظر آنها، این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا حتی ظرفیت آن را نداشته است که سکه را به قیمت ذاتی خود نزدیک کند و با توجه به این موضوع از ضعف تقاضا صحبت می‌کنند. در کنار این، آنها باور دارند بازارساز به‌طور معمول از کانال دلار، قیمت سکه را نیز مدیریت خواهد کرد؛ در واقع آنها انتظار دارند، اگر طلای جهانی کاهشی نشد، بازارساز از طریق عرضه دلار به قیمت سکه نیز فشار وارد کند.

سکه و طلا

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1343389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =