جان باختن ۵۰۵ نفر در سوانح جاده‌ای در آذربایجان شرقی

ایسنا نوشت: سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی تصادفات منجر به فوت نسبت به ۹ ماهه سال گذشته در استان، گفت: طی ۹ ماهه سال‌جاری، ۴۰۴ فقره تصادف فوتی در استان رخ داده که در اثر این تصادفات، ۵۰۵ نفر جان باخته‌اند.

سرهنگ رضا کریمی‌نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری، با تشریح آمار در ۹ ماهه سال‌جاری، اظهار کرد: طی این مدت، ۴۶۴۰ فقره تصادف جرحی در استان رخ داده که در نتیجه آن، ۷۹۲۵ نفر مجروح شدند، تصادفات جرحی نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، یک درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: طی ۹ ماه سال جاری، از  ۵۰۵ نفر فوتی در تصادفات، ۲۷۲ نفر در صحنه‌ی تصادف، ۱۸۵ نفر در بیمارستان و ۴۸ نفر در مسیر بیمارستان فوت کردند.

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۳۹۳ نفر از جانباختگان مرد بوده و ۱۱۲ نفر نیز زن بوده است، افزود: ۳۶ درصد فوت شدگان نیز راننده، ۳۶ درصد سرنشین، ۱۸ درصد نیز راکب و ترک نشین  و ۱۰ درصد نیز عابر پیاده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۹ درصد تصادفات در راه‌های اصلی، ۱۸ درصد در راه‌های روستایی، ۱۴ درصد در راه‌های فرعی و ۹ درصد نیز در آزاد راه‌های استان رخ داده است.

سرهنگ کریمی نژاد با اشاره به علل اصلی تصادفات جاده‌ای استان، گفت: عدم توجه کافی به جلو(۲۷ درصد)، انحراف به چپ(۲۶ درصد) و تخطی از سرعت مطمئنه(۲۰ درصد) سه عامل اصلی تصادفات جاده‌ای استان است.

وی یادآور شد: گروه خودرویی "پژو، وانت، پراید و موتورسیکلت"، بیشترین نقش در تصادفات استان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: ۱۶ عصر تا ۲۰ شب، بیشترین زمان وقوع تصادف در استان است، چرا که در این بازه‌ی زمانی حجم ترافیک جاده‌ای افزایش پیدا کرده و زمان خطای انسانی در این بازه زمانی بسیار زیاد می‌شود.

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان این‌که سال گذشته، ۱۷ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باخته‌ و ۳۱۰ هزار نفر در اثر تصادفات مجروح شدند، اظهار کرد: تصادفات هشت درصد از تولید ناخالص کشور را هدر می‌دهد، چراکه با کشته شدن یک نفر در تصادفات، ۵.۲ درصد میلیارد تومان هزینه در جامعه ایجاد می‌شود.

وی با بیان این‌که سال گذشته اثر بخشی قیمت بنزین در راستای کاهش تصادفات سه درصد بوده است، بیان کرد: امسال نیز پیش بینی می‌شود گرانی بنزین اثر بخشی خاصی در راستای کاهش تصادفات نداشته باشد، چراکه مردم خود را با این موضوع وفق می‌دهند.

وی با بیان این‌که طی ۱۰ ماه سال جاری، ۶۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق افتاده است، گفت:  اکثر این تصادفات، به دلیل وجود ساخت و سازهای غیر مجاز و هم‌خوانی نداشتن سرعت شهری با جاده‌ای بوده است، از این‌رو پلیس دستور العملی در راستای کاهش تصادفات در این محدوده برنامه ریزی کرده است.

سرهنگ کریمی نژاد با بیان این‌که ۴۰ درصد متوفیان تصادفات در استان روستانشین هستند، گفت: باید فرهنگ سازی‌های لازم و ارتقای فرهنگ رانندگی  در این زمینه عملیاتی شود، اکثر کسانی که روزانه از مناطق روستایی به شهر تردد میکنند، در مسیر به علت نداشتن تسلط و آگاهی کافی دچار تصادف می‌شوند.

وی از اجرای کمپین ایمنی آموزش همگانی در استان خبر داد و ادامه داد: ضرورت اطلاع رسانی و آموزش همگانی در راستای ایمنی و کاهش تصادفات بسیار احساس می‌شود.

وی با بیان این‌که ۲۳۶ کیلومتر آزادراه در استان وجود دارد، گفت: ۵۶۷ کیلومتر بزرگراه، ۸۷۲ کیلومتر جاده اصلی و ۱۸۹۵ کیلومتر جاده‌های فرعی، ۱۴۴۱ کیلومتر نیز شامل جاده‌های روستایی استان می‌شود.

۱۳۲ نقطه‌ی حادثه خیز در استان شناسایی شده است

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی  با بیان این‌که تاکنون ۱۳۲ نقطه‌ی حادثه خیز در استان شناسایی شده است، گفت: از این تعداد، ۶۳ نقطه جهت اصلاح در اولویت قرار دارد و طرح‌های خوبی برای اصلاح آن نقاط ارائه شده است، اکنون ۲۰ نقطه از ۶۳ نقطه اصلاح شده و در مجموع، ۱۱۲ نقطه‌ی حادثه خیز باقی مانده است.

وی ادامه داد: با حذف ۶۳ نقطه‌ی حادثه خیز از جاده‌های استان به طور کامل، ۴۰درصد از حادثه‌های رانندگی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به نصب ۲۴ دوربین نظارت تصویری در جاده‌های استان، افزود: وضعیت ترافیکی و وضعیت جوی محورها از طریق این دوربین‌ها ثبت می‌شود و تصویر کامل وضعیت گردنه‌ها و نقطه‌های حساس استان را می‌توان از طریق دوربین‌ها مشاهده کرد.

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان این‌که نرخ تردد در محورهای مواصلاتی استان در مقایسه با آمار کشوری بیشتر است، بیان کرد: طی ۱۰ ماه سال جاری، آمار تردد در محورهای مواصلاتی استان نسبت به سال گذشته، چهار درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ تردد در کشور ۳.۷ درصد است ولی در آذربایجان شرقی ۵.۵ درصد گزارش شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1344944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =