بوی بد تهران؛ یک معما و چند مجهول

بوی نامطبوع در برخی نقاط تهران، چند روزی ظاهر می‌شود، مردم را کلافه می‌کند و بعد تمام می‌شود. همانطور که بی‌خبر آمده بود بی‌خبر می‌رود. این اتفاقی است که در ماه‌های گذشته چند بار تکرار شده و مسئولان در فهمیدن علت آن، اختلاف‌نظر دارند.

به گزارش خبرآنلاین، از رئیس سازمان پدافند غیرعامل تا استانداری و شهرداری تهران درباره علت بوی نامطبوع تهران، اظهارنظر کرده اند. دیگر حالا مردم نیستند که نمی دانند واقعا علت این بوی بد چیست، بلکه مسئولان هم ظاهرا در برآورد ماجرای بوی نامطبوع تهران، حرف شان یکی نیست و با هم اختلاف دارند.

 حدود اوایل دی ماه سال گذشته اولین طغیان بوی بد در تهران، مردم را آزرد و آخرین بار هم هفته گذشته، بار دیگر تهرانی ها از بوی بد برخاسته در پایتخت، کلافه شدند و حالا تقریبا هر روز یک جای پایتخت گرفتار این بوی بد است.  بویی که منشا مشخصی ندارد و مسئولانی که می گویند منشا آن را یافته اند، نتوانستند مسئولان دیگر را برای حرف خود قانع کنند.

گزارشی که اخیرا شهرداری تهران منتشر کرده به صورت رسمی کانون گوگردی در محله شادآباد واقع در جنوب غرب تهران را به عنوان مرکز بوی نامطبوع معرفی کرده است. البته استانداری تهران با این نظریه موافق نیست و می گوید منشا بوی نامطبوع تهران را باید در فاضلاب و زباله جستجو کرد. محمد تقی زاده، معاون عمرانی استانداری تهران، در حاشیه بهره برداری از سه طرح زیست محیطی شهرستان ری اظهار داشت: جلسه های متعددی با حضور همه دستگاه های مرتبط با بوی نامطبوع تهران برگزار و در نهایت عامل این بو؛ سه مجتمع پردازش پسماند آراد کوه، مجموعه دام گستر و فاضلاب شهری که در جنوب تهران وجود دارد شناسایی و تشخیص داده شد.

این سخنان بلافاصله با واکنش شهرداری تهران روبرو شده و مدیرعامل سازمان پسماند تهران در پاسخ گفته است بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به تحقیقات انجام شده در راستای شناسایی عامل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد انتشار بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد زیرا این امر امکان پذیر نیست که آراد کوه در فاصله ٣۵ کیلومتری تهران عامل انتشار این بو باشد در حالی که در نقاط متعددی از این مسیر بوی نامطبوع استشمام نمی‌شود.

علیپور با اشاره به اینورژن (وارونگی هوا) و سردی هوا به هنگام انتشار بوی نامطبوع، عنوان کرد: تحقیقات حاکی از آن است که به هنگام انتشار این بو شاهد افزایش ٣٠ برابری حجم گوگرد، سرعت باد کم و استفاده از گاز مازوت هستیم، البته بدان معنا نیست که ما اقداماتی را در حوزه پسماند و در جهت به روزآوری عملکرد انجام ندهیم. ما نیز با اجرای طرح کاپ در راستای کاهش آلودگی هوا، آب و خاک اقدام خواهیم کرد.

یک مسئول دیگر در شهرداری تهران هم گفته ۴ کانون برای بوی نامطبوع در تهران قابل شناسایی است. رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد بررسی‌های انجام شده برای منشاء بوی نامطبوع در پایتخت گفت: برابر بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های موجود چهار نقطه احتمالی برای منشاء بوی نامطبوع در پایتخت اعلام شده است و البته بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. 

وی در مورد این چهار نقطه تصریح کرد:‌ یک نقطه تصفیه خانه فاضلاب در جنوب شهر ری است، مورد دیگر پالایشگاه، دیگری آرادکوه و آخرین نقطه نیز  دامداری‌های پایین آراد کوه است. البته این نقاط هنوز قطعی نشده است و احتمال دارد که نقاط دیگری هم باشد که به نظر من برخی از صنایع هم می‌توانند منشاء این بو باشند.

اینطور که پیداست جریان سومی هم در بین مسئولان وجود دارد که معتقد است برخی از مدیران از منشا و دلیل بوی نامطبوع تهران آگاهند ولی کتمان حقیقت می کنند. نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این باره معتقد است: سال گذشته نیز اقداماتی را در این خصوص انجام دادیم و برای خود من مسجل شد که یک سازمانی کتمان حقیقت می‌کند که البته کارشناسان مربوطه نظر دیگری داشتند اما ما گزارش مربوط به آن را به دستگاه‌های مربوطه دادیم و هنوز هم منشاء آن مشخص نشده است.

منظرگاه دیگری هم می گوید انتشار بوی نامطبوع در تهران شاید عمدی باشد!  فعلا همه چیز در ابهام است و شاید به همین خاطر است معاون عمرانی استانداری تهران گفته تشخیص منبع یا منابع بوی نامطبوع تهران ادامه دارد و کار هنوز تمام نشده است. محمد تقی‌زاده در تشریح جزئیات دومین جلسه بررسی منبع یا منابع انتشار بوی نامطبوع تهران گفت: مقرر شد سه دستگاه شهرداری تهران، آبفا و محیط زیست بررسی‌هایی را در این زمینه انجام دهند. جلسات بررسی منبع یا منابع انتشار بوی نامطبوع تهران به صورت هفتگی تا جمع‌بندی قطعی ادامه خواهد داشت.

چیزی که تاکنون مشخص شده، ترکیبات شیمیایی بوی نامطبوع تهران است که ظاهرا، در همه طغیان های بو، یکسان به نظر می رسد. مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در این باره گفته: ما فهمیدیم در شرایط اینورژن، کارخانه سیمان ری، چندین هفته مازوت می‌سوزاند؛ پالایشگاه ری از سوخت مازوت، نیروگاه بعثت در خزانه بخارایی و نیروگاه باقرشهر در ری از گازوییل استفاده می‌کردند.

به گفته انصاری در شرایط وارونگی دما، سوخت سنگین می‌تواند هم دی اکسید گوگرد و هم ذرات معلق تولید کند که بسیار مضر است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود. یافته های دیگری که با استفاده از نمونه گیری هوای بوی ناک تهران به دست آمده نشان می دهد سه گاز گوگرد دی‌اکسید، سولفید هیدروژن و آمونیاک علت پخش بوی نامطبوع در تهران هستند.

ولی مشخص نیست این آلاینده ها با چه ساز و کاری وارد هوای تهران شده اند. هر چه که علت انتشار بوی نامطبوع است، باید گفت خوب توانسته خود را مخفی کند. چون همه دربه در به دنبال عامل انتشار بو هستند و فعلا علت اصلی انتشار بوی نامطبوع در تهران مشخص نشده است!

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =