۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
رتبه ۶۲ نوآوری جهان به ایران رسید

ایرنا نوشت: قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاخص جهانی کشور در نوآوری در ابتدای کار دولت یازدهم  ۱۲۰ بود که امروز به ۶۲ رسیده است که این امر مرهون سیاست‌گذاری درست قوه مقننه و حمایت دولت از سیاست‌های وزارت علوم در حوزه علم و فناوری است.

عبدالرضا باقری روز پنجشنبه در همایش "نظام حقوقی دانشگاهها و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعامل با نهادهای اداری، قضایی و نظامی" در مشهد افزود: تعداد واحدهای فناور کشور از سه هزار واحد در سال ۹۲ به هفت هزار و ۸۶۲ واحد فناور رسیده است از این تعداد بیش از هزار و ۶۰۰ واحد به شرکت دانش بنیان تبدیل شده‌اند و این شرکت‌ها امروز در همه استانها حتی استانهای محروم در کار ایجاد اشتغال دانش بنیان مشغولند. 
وی ادامه داد: به منظور حمایت از ایجاد شغلهای دانش بنیان، بودجه پارکهای علم و فناوری هم از هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ با وجود تحریمها و شرایط سختی که داشته ایم به دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.  قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد افراد شاغل در این مراکز که همه در بخش غیردولتی کار می‌کنند در ابتدای دولت ۲۲ هزار نفر بود اما  امروز ۵۷ هزار نفر در مراکز رشد و فناوری و شرکت های دانش بنیان مشغول به کار هستند.
باقری با بیان اینکه این شرکت ها حدود ۷۰ میلیون دلار صادرات دارند افزود: فروش محصولات فناور و شرکت‌های دانش بنیان هم از چهار هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ به افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است و پارکها و مراکز رشد به ازای هر ۴۰۰ میلیون ریال خدماتی که از دولت گرفته اند یک شغل دانش بنیان ایجاد کرده‌اند.
وی ادامه داد: در عرصه علم و فناوری انعطاف در قوانین و مقررات یکی از مهمترین موضوعات در دانشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری است.

کمترین تخلفات مالی در دانشگاهها رخ داده است
قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حساسترین مسوولیتها اداره یک دانشگاه است و اختیارات دانشگاه‌ها در زمینه مالی هم فوق‌العاده است اما با وجود همه اختیارات قانونی بعد از انقلاب از این اختیارات به گونه ای استفاده شده که دستگاه‌های نظارتی صحه می‌گذارند که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تنها دستگاه‌هایی هستند که کمترین تخلف مالی یا اداری در آنها رخ داده است.
باقری افزود: در سالهای اخیری که تخلفات دستگاهها گزارش می‌شود هیچ تخلفی در دانشگاهها رخ نداده و این نشان می‌دهد که دانشگاهها به عنوان مراکز علمی از اختیارات خود به نحو درست و مطلوب استفاده کرده‌اند.
وی ادامه داد: در آیین نامه‌های مالی گفته شده روسای دانشگاهها می‌توانند خارج از شمول مقررات هیات امنا هزینه کنند اما طبق گزارشهای سالانه کمتر از یک درصد روسای دانشگاهها از هزینه های خارج از شمول استفاده کرده‌اند و همه خود را موظف به رعایت قوانین و ضوابط می‌دانند.
قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های بزرگ ما ماموریت ملی و بین المللی دارند و از جمله این که باید با دانشگاه‌های بزرگ ارتباط برقرار کنند و فناوری های جدید آورده و رشته های جدید راه اندازی کنند.
باقری افزود: دانشگاهی که ۳۰ هزار دانشجو دارد و منابع بودجه ای که برای او در نظر گرفته شده کفاف هزینه هایش را نمی کند چگونه باید اداره شود؟ با این منابع مالی که دولت و مجلس در اختیار دانشگاهها قرار می دهند حتما اداره دانشگاهها محقق نمی‌شود پس اگر روسای دانشگاهها اختیار نداشته باشند قدرت اداره دانشگاه را هم نخواهند داشت.
وی ادامه داد: ۳۸ هزار دانشجوی خارجی در بخشهای دولتی وزارت علوم و بهداشت و بخش غیردولتی کشور تحصیل می کنند و از طرفی هر دانشگاه باید در چارچوب ضوابط و مقرارت خود اداره شود و یکی از این سیاستهای وزارت علوم در این دوره تعامل با همه دستگاههایی است که به نوعی در عرصه آموزش عالی مداخله دارند.

قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی کشور یکی از دستگاههایی است که بیشترین توفیق را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور داشته است مثلا در ابتدای انقلاب در استانها پزشک و متخصص کم داشتیم و بعد از دوره کارشناسی دانشجویان به خارج از کشور اعزام می‌شدند اما امروز همه بدنه کارشناسی و کادر علمی دانشگاهها به جز در برخی رشته‌های انگشت شمار و خاص از در داخل کشور تامین می‌شود.
 

۲۳۵۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =