اپل دومین نسل از آی‌پد خود را در نمایشگاه سن‌فرانسیسکو به علاقه‌مندان معرفی کرد. به گفته این شرکت، آی‌پد2 از پردازنده سریع‌تر، کارت گرافیک ارتقاء یافته و دو دوربین در جلو و عقب خود بهره می‌گیرد.

ابوالفضل کریمی: اپل در حال حاضر در بازار فروش تبلت‌ها در جهان پیشتاز است، اما به تازگی رقبای تازه‌ای مانند اچ‌پی و سامسونگ یکه‌تازی این شرکت را در معرض خطر قرار داده‌اند.

میزبان این نمایشگاه استیو جابز، رئیس شرکت اپل بود که از ژانویه / دی گذشته به دلیل بیماری اپل را ترک کرد و تحت درمان قرار داشت. به همین دلیل شایعات زیادی مطرح بود که او در مراسم معرفی آی‌پد جدید حضور نخواهد داشت. در سال 2004 بیماری سرطان پروستات در آقای جابز تشخیص داده شد، هرچند که دو سال پیش وی تحت درمان پیوند کبد قرار گرفت. 

آی پد
به گزارش بی‌بی‌سی، بر خلاف شایعات آقای جابز در مراسم رونمایی از آی‌پد شرکت داشت و گفت: «ما مدت‌هاست که روی این محصول کار می‌کنیم و من هرگز نمی‌خواستم امروز را از دست بدهم. آی‌پد جدید ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای نسبت به نسخه قبلی دارد که ما را به جذب بیش‌تر مشتری در بازار امیدوار می‌کند.»

از دست دادن سهم بازار ؟!
تا سپتامبر 2010 / شهریور 1389، آی‌پدهای ساخت شرکت اپل نزدیک به 95 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بودند؛ اما در پایان پاییز، سهم اپل به 75 درصد کاهش پیدا کرد.

از مهم‌ترین دلایل کاهش سهم آی‌پد در بازار تبلت‌ها ارائه شدن رقبای تازه‌ای بودند که اکثرا از سیستم عامل متن باز آندروید ساخت شرکت گوگل بهره می‌بردند. البته در این بین سیستم عامل WebOS شرکت اچ‌ی و ویندوز7 مایکروسافت نیز پا به عرصه گذاشتند و به این ترتیب به شدت رقابت بین شرکت‌های سازنده تبلت‌ها اضافه شد.

آی پد
آدام لیچ تحلیل‌گر Ovum در این باره گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم در سال آینده رقابت اصلی بین دو شرکت باشد و پلت‌فرم‌های ساخت اپل و گوگل در سراسر سال 2011 و فراتر از آن بیش‌ترین سهم بازار را به خود اختصاص دهند. البته ما پیش‌بینی می‌کنیم پلت‌فرم‌های گوگل تا سال 2015 از پلت‌فرم‌های شرکت اپل پیشی گرفته و این دو به ترتیب 36 و 35 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند.»

پردازنده سریع‌تر
اپل اعلام کرده است که آی‌پد 2 نسبت به نسل قبلی سریع‌تر، سبک‌تر و باریک‌تر خواهد بود. این دستگاه جدید از آخرین پردازنده دو هسته‌ای A5 ساخت این شرکت استفاده می‌کنند که ادعا می‌شود نسبت به پردازنده نسل قبلی آی‌پد دو برابر سریع‌تر است.

قرار است فروش آی‌پد 2 در آمریکا از تاریخ 11 مارس/20 اسفند و در 26 کشور دیگر از تاریخ 25 مارس/ 5 فروردین آغاز شود. قیمت دستگاه جدید در آمریکا مانند آی‌پد قبلی بین 499 تا 826 دلار خواهد بود. انتظار می‌رود در کشورهای دیگر نیز وضعیت به همین شکل باشد.

آی پد
بن وود تحلیل گر CCS Insight در این باره می‌گوید: «همین موضوع یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای سازندگان تبلت‌ها خواهد بود. تمام رقبای اپل به سختی تلاش می‌کنند تا خود را به قیمت فروش اپل برسانند. این در حالی است که اگر شرکتی می‌خواهد در بازار تبلت‌ها پیروز شود و آن شرکت اپل نباشد، باید تا حد ممکن قیمت را پائین بیاورد تا بتواند علاقه‌مندان را به سمت خود جلب کند.»

مشکلات واسط کاربری
علاوه بر به روز کردن سخت‌افزارها، اپل چند برنامه جدید هم برای آی‌پد دو ارائه داده که از جمله آن می‌توان به بسته ویرایش فایل‌های ویدیویی iMovie و برنامه‌های سازنده موسیقی، Garage Band اشاره کرد.

اگرچه به گفته جیمز هالند از سایت Electricpig.co.uk، این شرکت هنوز هم برای اصلاح نرم‌افزار آی‌پد2 جای کار دارد. برای مثال هر زمان که آی‌پد می‌خواهد پیامی به شما بدهد، این پیغام کل صفحه نمایش را می‌گیرد و شما باید آن را ببندید تا بتوانید به کار خود ادامه دهید.

اپل هم‌چنین باید بازی‌های خود را ارتقا ببخشد، چرا که آی‌پدها نسل آینده کامپیوترهای شخصی هستند و باید تا حد ممکن از توانایی‌های آن‌ها بهره‌مند باشند. یکی دیگر از نقایص این دستگاه‌ها نیز این است که شما در هر زمان فقط می‌توانید یک کار با آن‌ها انجام دهید و قابلیت چند وظیفگی در آن‌ها ضعیف است.

کاور

کاور هوشمند اپل
اما دیگر ویژگی جالب آی‌پد2، کاور هوشمند اپل است که یکی از جالب‌ترین پوشش‌های محافظتی ساخته شده تاکنون لقب گرفته است. آی‌پد2 نزدیک به 33 درصد از نسب قبلی باریک‌تر است که نشان از تغییر طراحی فوق‌العاده در این دستگاه دارد. این بدان معناست که کاورهای نسل قبلی آی‌پد برای تبلت جدید کارایی نخواهند داشت و اپل باید تا فرا رسیدن 11 مارس که تاریخ عرضه آی‌پد2 است، پوشش محافظ جدیدی برای آن ارائه کند.

به این ترتیب اپل چند هفته فرصت خواهد داشت تا قبل از وارد شدن رقبای دیگر برای عرضه محصولات جانبی آی‌پد2، به تنها فروشنده کاور هوشمند(Smart Cover) با قیمت بین 40 تا 70 دلار در بازار تبدیل شود. البته این اولین بار نیست که اپل یکه‌تاز بازار لوازم جانبی برای محصولاتش می‌شود و قبلا نیز بعد از ارائه آی‌فون 4 و هم‌چنین نسل اول آی‌پدها، این شرکت طعم شیرین سود سرشار از این موضوع را چشیده است.

اما کاور هوشمند جدی‌ترین ورود اپل در بازار لوازم‌های جانبی است. این شرکت حتی یک صفحه وب مجزا برای این محصول در نظر گرفته و یک ویدیوی کامل فقط برای معرفی آن اختصاص داده است. کاور هوشمند یک پوشش مغناطیسی است که کاملا هوشمند عمل می‌کند.

آی پد
زمانی که شما این کاور را از روی دستگاه برمی‌دارید، تبلت به طور خودکار روشن شده و در زمان بازگرداندن کاور، دستگاه دوباره به حالت Sleep می‌رود. طراحی آن به شکلی است که شما می‌توانید آن را به عنوان یک پایه برای نگهداری تبلت روی میز استفاده کرده و یا آن را با یک زاویه خاص روی میز قرار داده و به راحتی تایپ کنید. درون این کاور آهنرباهایی قرار گرفته است که باز و بسته شدن آن کمک بسیاری می‌کند.

طراحی این پوشش به شکلی است که با یک زاویه آی‌پد را در بر می‌گیرد و به این ترتیب تایپ‌ کردن روی صفحه لمسی آی‌پد را ساده‌تر می‌کند. به گفته استیو جابز این پوشش از پلیمر polyurethane ساخته شده که در لباس‌های فضانوردان به کار می‌رود.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرشیتکت IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 1
    آخه چقدر ........تو یه خط مطلب میشه نوشت ؟! استیو جابز سرطان پروستات داره بعد رفته پیوند کبد زده ؟ ! اصلاً استیو جابز سرطان پانکراس داره ! رسالت شما اطلاع رسانی به طور صحیح هست !