۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
چرا حفظ برجام از امضای آن مهم تر بود؟

کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت و گویی به تشریح فرصت های از دست رفته ایران در برجام می پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا سلطانی درباره فرصت های از دست رفته ایران در توافق هسته ای گفت:  من معتقدم حفظ برجام از امضای برجام مهم‌تر بوده است.  متاسفانه در دوره اجرای برجام ما نتوانستیم از فرصت‌های آن استفاده کنیم. چون حفاظت از برجام خودش نیازمند سه بسته بود؛ یکی بسته سیاسی داخلی که در قالب اجماع ملی برای حفاظت از برجام صورت می‌گرفت. بر سر برجام وحدت نظر و اجماع ملی شکل نگرفت.  مورد دوم این بود که یک بسته اقتصادی تعریف می‌کردیم که بتوانیم از برجام چه در دوره اوباما و چه در دوره یک سال و نیم ترامپ به سرعت از آن استفاده کنیم به خصوص سرمایه‌های خارجی و بسته سوم بسته سیاست‌های خارجی منطقه‌ای بود که باید در آن به گونه‌ای عمل می‌کردیم که چالش‌ها و تنش‌های منطقه‌ایمان را به کم‌ترین حالت ممکن می‌رساندیم و حل می کردیم. یعنی مانع از این می شدیم که کشورهای منطقه در مقابل برجام گام بردارند و باعث تضغیف برجام شوند و به نوعی فرصت را در اختیار آمریکا و ترامپ قرار دهند که بخواهد به این راحتی از برجام خارج شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که انجام این فضاسازی ها ممکن بود شرایط را بیش از پیش سخت تر کند گفت:  الزاما به معنای دست برداشتن نبود و می‌شد به گونه‌ای با تدبیر حرکت کرد تا این اتفاق بیفتد به هرحال زمانی که شما وارد یه ماجرا و یک راهی شدید و تن به انجام آن کار دادید باید تمام ملاحظات و الزامات آن کار را رعایت کنید. به عبارتی یا نباید از ابتدا وارد آن ماجرا می‌شدید یا زمانی که وارد آن شدید باید تمام الزامات آن برای حفظ موضوع را رعایت کنید. برجام یک فرصتی برای ما ایجاد کرد که بتوانیم در حوزه اقتصاد قوی شویم اما حداقل در حوزه اقتصادی ما از این فرصت استفاده نکردیم و اقتصاد ما نه تنها قوی نشد بلکه آسیب‌پذیرتر هم شد چون یک شوک عظیم به اقتصاد وارد شد . در حال حاضر ایران اعلام کرده که به شرط برداشته شدن تحریم ها  آماده مذاکره با آمریکا است . در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم شرطی که آقای روحانی گذاشته بود این بود که ما با آمریکا مذاکره می‌کنیم به شرطی که همه تحریم‌ها برداشته شود. این در حالیست که قبل از خروج آمریکا از برجام ، ترامپ بر سر برجام خواستار مذاکره بود که با مخالفت ایران مواجه شد. ایران در شرایطی اعلام کرده با آمریکا مذاکره می کند که تحریم های شدیدی را تجربه می کند و از 2 سال پیش به لحاظ اقتصادی آسیب پذیر شده است.  

کارشناس اقتصاد سیاسی درباره شدت گرفتن تحولات برجام در سه ماهه اخیر نیز گفت: برجام بعد از خروج آمریکا دچار یک اعوجاج سیاسی شد. آمریکا به دنبال لغو کامل آن و جایگزینی با توافق جدید بوده است. 3 کشور اروپایی به دنبال حفظ برجام در کنار امضای یک توافق دیگر . ایران هم فقط سیاست حفظ برجام بدون توافقی دیگر را دنبال کرده است. چین و روسیه نیز عملا منفعل بوده اند. چند عامل باعث شد که تحولات 3 ماه گذشته با خاصیت افزایش تنش شدت گیرد. از بین رفتن انگیزه دولت های میانجی بعد از ناکامی در ایجاد زمینه مذاکره میان ایران و آمریکا در اجلاس سالانه اخیر سازمان ملل، درگیری ترامپ با انتخابات 2020 و مهمتر از آن استیضاح که باعث عدم تمرکز روی ایران و برجام شد. این عوامل باعث خارج شدن مدیریت بحران از کنترل شد.

مشروح این گفت و گو را  (ایـــــنـــــجـــــا)  بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =