نباید بانک مرکزی را برای کاهش تورم زیر فشار گذاشت/ تورم پایین گذاره نولیبرالیسم است

مهر نوشت: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباید مدام بانک مرکزی را به کنترل تورم ملزم کرد، گفت: بانک مرکزی باید نظارت کند تا پول خلق شده در بانک ها صرف تشکیل سرمایه شود.

حسین درودیان در نشست ارزیابی طرح بانکداری مجلس که امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اظهار داشت: بانک‌های مرکزی نوعاً نجات دهنده بانک‌های خصوصی بودند به عبارتی بانک‌های مرکزی بعد از بحران‌هایی که برای بانک‌های خصوصی شکل گرفت، ایجاد شدند. در واقع کارکرد بانک مرکزی ثبات و ایجاد آرامش در اقتصاد است. نباید فراموش کرد که هدف اقتصاد با ایجاد نهادهای مهم اقتصادی دستیابی به رشد و توسعه و اشتغال پایدار است و اگر اقتصادی به این اهداف برسد یعنی به خوبی عمل کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدف‌گذاری تورم پایین یک گذاره از نئولیبرالیسم است، افزود: بهترین راهبرد در حوزه تولید، خروج دولت از اقتصاد و بانک مرکزی است. بنابراین اگر اقتصاد باثبات شود خودش مسیر رشد و توسعه را پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید نظام ارزی شناور مدیریت شده در قانون تعریف شود، گفت: این ساختار قانونی فقط برای ساختار کنترل تورم در نظر گرفته شده است. به عبارتی درج این موارد در قانون برای این است که کاری انجام نشود. اگر قرار است کاری شود رهبری بالا در سطح مدیریت بانک مرکزی را می‌خواهد و ابزار کنترل تورم دست بانک مرکزی نیست.

این مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید مدام بانک مرکزی را به کنترل تورم ملزم کرد تا در نهایت تشدید رکود را داشته باشیم، اظهار داشت: اینکه رسالت توسعه‌ای بانک مرکزی را در تورم محدود کنیم غلط است. ساختار طراحی شده در طرح بانکداری مجلس به نفع اولویت بندی تورم تعریف شده است که این می‌تواند تشدید رکود را به همراه داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا ابزارهای لازم برای تحقق اهداف بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری وجود دارد یا خیر، گفت: از حیث ابزارهای سیاستی که در طرح آمده برخی از ابزارها قید شده و برخی نیز به بانک مرکزی واگذار شده است. همچنین دست بانک مرکزی برای تحقق اهدافش باز است البته نحوه چینش مسئولان در شوراهای تصمیم گیری مهم است که هم اکنون قدرت تصمیم گیری و عمل را در بانک مرکزی محدود کرده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: مهمترین فعالیت بانک مرکزی به طور خاص در ایران باید این باشد که زمانی که بانک‌ها خلق پول می‌کنند تضمین دهد این پول صرف تشکیل سرمایه می‌شود در غیر این صورت این پول خلق شده، اختلال در اقتصاد ایجاد خواهد شد.

درودیان گفت: اگر بانک مرکزی هدف توسعه‌ای و رشد را دنبال کند می‌تواند به سایر اهداف هم برسد. اما باید مدیریت کند تا پول جدید صرف تشکیل سرمایه شود و اگر این اتفاق بیفتد تورم هم کنترل خواهد شد.

۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1346524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =