نامزد جنجالی نخست وزیری عراق: اگر انتخاب شوم، آماده‌ام تابعیت انگلیس را لغو کنم

ایسنا نوشت: کاندیدای نخست وزیری عراق با اشاره به اینکه از فراکسیون‌های سیاسی درخواست نکرده او را برای نخست وزیری معرفی کنند، تاکید کرد، در صورت انتخاب برای پست نخست وزیری، تابعیت دوم خود را لغو می‌کند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، محمد توفیق علاوی، کاندیدای نخست وزیری عراق با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک اعلام کرد: نام من به عنوان کاندیدای نخست وزیری عراق اعلام شده است و متوجه شدم مردم مخالف چهره‌های دو تابعیتی برای انتصاب در این پست هستند، بیشتر مردم علاوی را به طور کامل نمی‌شناسند و دوست دارم در اینجا به کسانی که من را نمی‌شناسند اعلام کنم من جزو افرادی که به عهدشان وفا نمی‌کنند، نیستم و عدم پایبندی به آن را از معایب ایمان می‌دانم و از خدا می‌خواهم روزی که از دایره ایمان خارج شدم و به راه گمراهی و سرنوشت بد قدم گذاشتم من را زنده نگه ندارد به همین دلیل تعهد می‌دهم اگر برای پست نخست وزیری تعیین شوم از تابعیت دوم خودم (تابعیت انگلیسی) دست می‌کشم.

علاوی در ادامه نوشت: از هیچ حزب یا فراکسیون سیاسی نمی‌خواهم من را به عنوان کاندیدای پست نخست وزیری معرفی کنند، اما از آنها می‌خواهم مانع از کاندیداتوری‌ام نشوند و به خواست عراقی‌ها و نمایندگان آنها در میدان‌های تحصن پاسخ دهند و مانعی در راه تشکیل کابینه نشوند، کابینه‌ای که هرگز سهمیه‌بندی و حزبی نبوده بلکه متشکل از چهره‌های مستقل و شایسته خواهد بود. از خدا می‌خواهم به ما کمک کند بتوانیم از این بحران خارج شده و به ساحل صلح، ثبات، پیشرفت و شکوفایی برسیم.

علی الحمیداوی، نماینده فراکسیون الحکمه در پارلمان عراق نیز در بیانیه مطبوعاتی از برهم صالح، رییس جمهور عراق خواست هرکسی را که برای نخست وزیری مناسب می‌بیند تعیین کند.

الحمیداوی گفت: در این روزهای سخت و شرایط استثنایی کشور و با وجود تظاهرات‌ و تحصن‌های هر روزه برای تحقق حقوق مردم، ما به عنوان نمایندگان آنها در پارلمان از رییس جمهور می‌خواهیم مطابق با قانون اساسی عمل کرده و با انتخاب فردی مناسب، موضع‌گیری قاطعانه و شجاعانه‌ای را در پیش بگیرد و فردی مستقل و غیرجنجالی که توان مدیریت کشور و بیرون آوردن آن از این گرداب خطرناک و درگیری‌های منطقه‌ای را داشته باشد و شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در چارچوب زمانی مشخص شده فراهم کند، انتخاب کند.

این نماینده پارلمان عراق افزود: انتخاب کاندیدایی شایسته تصمیمی است که مردم به آن احترام گذاشته و از آن تقدیر خواهند کرد و این اقدام آغازی به سوی تسریع در تشکیل دولتی برای رفع خواسته‌های معترضان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: ما عامل زمان را در تسریع تعیین فردی ملی، مستقل و غیرجنجالی با اهمیت و آن را گام اول در مسیر تحقق اصلاحات مورد نظر می‌دانیم.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش العصائب اهل حق با انتشار توییتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت دو شرط اساسی برای معرفی کاندیدای نخست وزیری خواست اسامی که این دو شرط را ندارند، معرفی نشوند.

خزعلی توییت کرد: براین باور هستیم شرط استقلال در کنار نداشتن تابعیت کشور دوم دو شرط اصلی است که همه مردم عراق درباره آن اتفاق‌نظر دارند و این موضع‌گیری اولیه و قطعی ما در این زمینه است و از همه می‌خواهیم به خواست مردم احترام بگذارند.

نوری مالکی، رییس ائتلاف دولت قانون در بیانیه مطبوعاتی درباره اخبار منتشر شده در زمینه‌ اعتراض‌اش به یکی از کاندیداها توضیح داد: قاطعانه این اخبار را تکذیب و تایید می‌کنیم هیچ گونه توافقی میان فراکسیون‌های سیاسی به دست نیامده و گروه‌های سیاسی هنوز در حال بررسی اسامی کاندیداها جهت انتخاب کاندیدای برتر هستند.

نوری مالکی افزود: بار دیگر تاکید می‌کنیم ما از هیچ کاندیدای ویژه‌ای همان‌گونه که قبلا هم گفتیم حمایت نمی‌کنیم اما لازم می‌دانیم کاندیدای نخست وزیری از ویژگی‌هایی برای برعهده گرفتن این مسئولیت از جمله شایستگی، استقلال رای، عدم وابستگی به طرف‌های سیاسی داخلی یا خارجی، کارنامه شفاف، حمایت قاطعانه از وحدت و حاکمیت کشور و مطابقت با شروط تعیین شده از سوی مرجعیت و خواسته‌های تظاهرکنندگان برخوردار باشد و در حال حاضر نیز تاکید می‌کنیم از هر کسی که گروه‌های سیاسی و اجتماعی در مورد آن توافق کنند حمایت می‌کنیم.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1347805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =