علاوی باز هم نخست‌وزیری را حق طبیعی العراقیه خواند.

ایاد ‌علاوی، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف العراقیه درباره سخنان روزهای اخیر مسعود بارزانی که گفته بود کردها خط قرمزی برای نخست‌وزیری دوباره نوری المالکی ندارند به خبرگزاری ایتالیا گفت: این حق برای همه محفوظ است که بر اساس استحقاق‌های قانونی و برای حفظ منافع ملی از هر گروه و یا شخصی حمایت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری آکی، ایاد علاوی در این باره افزود: فکر نمی‌کنم منظور برادران کرد به ویژه مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان به این گونه باشد که با حمایت از یک طرف با طرف دیگر مخالفت خواهند کرد.
رئیس ائتلاف العراقیه ادامه داد: از هرگونه ارتباط شفاف میان طرف‌های عراقی که برای مصلحت عراق مفید باشد، حمایت می‌کنیم.
علاوی درباره راه‌حل‌های برون رفت از بحران کنونی مروبوط به تشکیل دولت عراق گفت: آمادگی دارم برای حل بحران کنونی از سمت نخست‌وزیری که حق طبیعی ائتلاف العراقیه محسوب می‌شود به نفع کاندیدای دیگری در همین ائتلاف کنار بکشم.
علاوی یادآور شد: العراقیه پیروز انتخابات پارلمانی عراق است و نمی‌فهمم که چرا باید ائتلاف پیروز در انتخابات در مقابل ائتلاف دوم در انتخابات (دولت قانون) کوتاه بیاید تا آنها نخست‌وزیری را در اختیار بگیرند. احتمالا این نوع جدیدی از دموکراسی با فلسفه‌ای نو است که در آزمایشگاه عراق در حال تجربه شدن است.

علاوی با تائید اعلام آمادگی کشورهای عربی برای حمایت و سرمایه‌گذاری در عراق در صورت نخست‌وزیری وی دردولت آتی، گفت: کشورهای عربی اعلام آمادگی کرده‌اند در صورتی که دولت آتی عراق نماینده تمام عراقی‌ها و تامین‌کننده امنیت، ثبات و آشتی و تفاهم ملی باشد آمادگی لازم را برای سرمایه‌گذاری در عراق دارند.
مذاکرات دو ائتلاف العراقیه و دولت قانون بر سر نخست‌وزیری دولت ائتلافی دوطرف همچنان ادامه دارد.
در همین حال روز گذشته روزنامه «الصباح» عراق خبر داد که نوری المالکی برای همراه کردن علاوی و ائتلاف وی با خود در یکی از نامه‌های ارسال شده به ائتلاف العراقیه اعلام کرده است در صورتی ‌که این ائتلاف با نخست‌وزیری مجدد وی برای یک دوره دیگر در دولت آتی موافقت کند، هر پست و منصبی را که ایاد علاوی و ائتلاف او بخواهد در توافق‌های جاری تقسیم قدرت به آنها می‌دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =