همایش ملی صنعت لبنیات؛ از دردسر قیمت‌گذاری تا مشکلات اخبار جعلی

هفته گذشته همایش ملی صنعت لبنیات با حضور نزدیک به 1000 نفر از کارشناسان، فعالان این صنعت، مدیران بخش دولتی در سه وزارتخانه جهادکشاورزی، صمت و بهداشت در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همایش ملی فعالان صنعت لبنیات، دارای سه بخش اصلی بود. در بخش اول، سخنرانی مدعوین برگزار شد و در بخش دوم، پنل صنعت لبنیات و مسایل بازار از جمله قیمت گذاری و حمایت های بخش دولتی مورد بحث چندجانبه بین فعالان صنعت لبنیات و مسئولان دولتی برگزار شد.

در بخش سوم همایش، پنل سلامت و مصرف لبنیات در جامعه با محور قراردادن شایعاتی که اخیرا درباره سم آفلاتوکسین در لبنیات و افزودن موادی مانند وایتکس و پالم با حضور مسئولان وزارت بهداشت و فعالان حوزه لبنیات برگزار شد.

باکری: صنعت لبنیات نیازمند کمک است

دبیر کل انجمن لبنی ایران در همایش صنعت و لبنیات ایران از مسوولین خواست که در تامین شیر در زنجیره صنعت لبنیات به فعالین این حوزه کمک کنند.

رضا باکری خطاب به حضار گفت:" امروز گرد آمدیم تا شاید گامی موثر در زنجیره تامین شیر برداشته شود." وی در ادامه افزود هیئت وزیران مصوبه ای را در راستا تامین شیر ابلاغ کرده بودند که بنا بر دلایلی توفیقی در اجرا آن نشده است و در نهایت این همایش گامی است برای بیان ضرورت تامین شیر در زنجیره.

باکری در ادامه گفت محصولات صنعت لبنی سالم ترین محصولات شناخته شده در دنیاست و در هر جامعه ای میزان مصرف آن یکی از ویژگی های پیشرفت صنعت آن است. ۱۲۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در این حوزه فعالیت می کنند و در کل ۲ میلیون نفر در زنجیره لبنیات کشور مشغول به کار اند.

وی در ادامه افزود فعالیت در این حوزه کاملا رقابتیه و ۴۰۰ شرکت فعال و نیمه فعال در این حوزه مشغول به کار هستند که کلیه محصولات لبنی جامعه را تامین می کنند و یکی از صنایع لبنی یکی از صنایعی است که موفق شده سرمایه گذاران خارجی را جذب کند و سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی در آن صورت گرفته است.

خوانساری: کاهش درآمد مردم باعث کاهش سرانه مصرف لبنیات شده است

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مورد بخش لبنیات کشور گفت این بخش یکی از موفق ترین صنایع کشور است و در حالی این اتفاق افتاده است که از سال ۹۰ سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور منفی بوده است و بخش کشاورزی و به خصوص لبنیات کارنامه خوبی در این حوزه داشته است و توانسته است نظر سرمایه گذاران خارجی را جلب کند.

وی در ادامه افزود دلیل این اتفاق در وحله اول دخالت کم تر دولت در این حوزه است و  همچنین  رقابتی بودن این صنعت که موجب شده است واحد ها روز به روز خود را ارتقاء دهند و در ادامه نیاز جامعه را نیز نمیتوان فراموش کرد به طوری که مسکن، پوشاک و غذا نیاز های اولیه و ضروری هر جامعه است.

خوانساری در ادامه گفت در دهه ۶۰ بحث وارد کردن گاوهای اصیل یا اصلاح ژنتیکی بسیار داراری اهمیت بود و خوشبختانه در سال ۶۴ هفته ای دو تا پرواز ۷۴۷ گاوهای اصیل را به ایران وارد می کردند و گران ترین اسپرم ها به داخل کشور وارد می شد و دلیل اینکه در حال حاضر صنعت لبنی کشور حرفی برای گفتن دارد تلاش های آن دوران است که روزی ۶۰ الی ۷۰ لیتر شیر از یک گاو گرفته می شود.

وی در ادامه افزود امروز مشکل کمبود مواد لبنی نداریم بلکه مشکل انتخاب داریم چرا که تنوع در این حوزه بسیار بالا است و میانگین مصرف داخلی هر فرد در ایران سالیانه بیشتر از ۷۰ لیتر است و باید تلاش کنیم در آمد بالا برود ولی کاهش درآمد سرانه یکی از اتفاقات مشکل ساز در این حوزه است که باعث می شود ما تمرکز خود را بیشتر در بخش صادرات بگذاریم و مشکلات که بر سر راه صادرات است را برداریم.

وزیر صمت: شایعات، بازار لبنیات را هدف گرفته است

وزیر صمت هم در این همایش گفت: امسال صنعت، ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته است. البته اتفاقاتی مانند جریان کیک (قرص های آلوده) و شیر (آفلاتوکسین) رخ داد. در مجلس توضیح دادم که باید همه این مسایل مراقبت شود. نتیجه این انگیزه چه سازمان یافته باشد چه رقابتهای ناسالم، ضربه به تولید است. دانسته یا شاید نادانسته، برخی افراد انتقاد می کنند تا شاید جلب توجه کنند. اینها نقطه خطر است. یکی از صادرات عمده ما شیرینی و شکلات و لبنیات است که هر دو را نشانه گرفته اند. به دوستان گفتم عمیقتر بررسی کنند.

رضا رحمانی ادامه داد: موردی که وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت با قاطعیت اعلام کرد نه شیر تولیدی ما مشکل دارد و نه کیک تولیدی مشکل دارد. نحوه انعکاس اخبار هم مشکل دارد یعنی نشان می دهد عده ای می خواستند عمدا این مسایل را شیوع دهند تا ایجاد ترس کنند. در کنار جنگ اقتصادی، عملیات روانی و جنگ روانی هم هست. امروز شیر است، فردا ممکن است چیز دیگری باشد.  برخی جاها، مسایل کارشناسی بیان می شود که محل اصلی آن در پژوهشگاه و دانشگاه است، باید بین متخصصان طرح شود که اختلاف آرا دارند. نیاز نیست ذهن مردم را ناایمن کنیم.

کاظمی: دخالت دولت در صنعت لبنیات زیاد و حمایتش کم است

پنل تخصصی بازار لبنیات در همایش ملی صنعت لبنیات ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و برای اولین بار مسئولان دولتی در کنار فعالان صنعت لبنیات و تولیدکنندگان شیر خام نشستند و با همدیگر در حضور نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از فعالان صنعت لبنیات و تولیدکنندگان شیر همفکری و گفتگو کردند.

مرتضی کاظمی مدیر پنل تخصصی بازار لبنیات در ابتدای سخنانش گفت: وزارت صنعت، از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان، دخالت های گسترده ای در صنعت لبنیات از طریق قیمت گذاری اعمال می کنند که باعث مشکلات زیادی شده است. ما روی معضل قیمتگذاری دولت، گفتگوهای مفصلی داشتیم. در همایش امروز دو بحث جدی مطرح شده است، یکی حمایت است و دیگری دخالت. حمایت و دخالت دائما مورد تاکید قرار می گیرد. معمولا اقتصاددانها هم از حمایت و هم از دخالتهای دولت ناراضی اند. در یک حالت، دخالت و حمایت دولت بسیار زیاد است. در حال دیگری، حمایت کم است و دخالت هم کم. در حالتی، دولت حمایت زیادی می کند ولی دخالت کمی دارد و حالت چهارم این است که حمایت ها کم است و دخالتها زیاد.

این اقتصاد دان در ادامه سخنانش گفت: عموما فعالان حوزه صنعت لبنیات دنبال این هستند که دولت حمایت نکند و دخالت هم نکند، یعنی حالت دولت دخالت کم و حمایت کم هم داشته باشد. باید دید چه مقررات و ضوابطی درباره حمایتها و دخالت های دولت در صنعت لبنیات وجود دارد. باید دید ذی نفعان حمایت ها و دخالتها چه کسانی هستند. نکته اینجاست که وقتی در بخش خصوصی کالایی تولید می شود و بازار بسیار رقابتی است، چرا دولت باید در قیمت گذاری دخالت کند؟

سازمان حمایت: انجمن ها در قیمتگذاری محصولات مشارکت دارند

معاون سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در این پنل گفت: متاسفانه این نگرش وجود دارد که تمام تصمیمات دولت درباره قیمتها و سیاستگذاری اقتصادی به عهده یک سازمان و نهاد، است در حالی که اینگونه نیست. سازمان حمایت به عنوان مجری قوانین و اجرا کننده دستورالعملها و ضوابطی است که شورای اقتصاد، ستاد تنظیم بازار و سایر ارگانهای ذیربط، تصویب کرده اند، معرفی می شود. این سازمان به عنوان بخشی از بدنه دولت در بحث قیمتگذاری ورود می کند.

رستمی، در ادامه سخنانش با بیان این که در ۹۹ درصد موارد قیمتگذاری، انجمن ها حضور دارند، گفت: من نمی توانم درباره قیمت شیر حرف بزنم بدون آنکه صورت مالی تولیدکننده دستم نباشد. اتفاقا شاید ما هم راغب نباشیم این کار را کنیم. قیمت گذاری سختترین و پرمسئولیت ترین کار برای کارشناسان است. امروز محاسبات با فردا فرق می کند. وقتی گوشت را با موبایل مقایسه می کنید، دو مقوله جداست. مقایسه نرخ جو و سایر نهاده ها با دیگر کالاها اشتباه است. ممکن است نهاده بیاوریم و به دست فلان دامدار نرسد. این درست است در یک پروسه ۱۹ هزار خریداری و ۸۰۰ فروشنده، نشود ساماندهی درستی کرد. شبکه توزیع اصلا تعریف نشده است ولی قاطعانه می گویم مقایسه ای بین کالاهای مختلف نداریم. بر این اساس، دولت اولویت بندی کرده و می گوید به جو و ذرت ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهم ولی به ماشین و موبایل نمی دهم. بین دو کالاهای غذایی اگر قابلیت نظارتی کمتر باشد، جزء اولویتهای خروج از حمایت دولتی است.

سلیمانی: دولت به دامداران یارانه بدهد

مدیرعامل کاله درباره قیمت گذاری کالاهای لبنی گفت: شخصا دنبال آزادسازی قیمتها و اقتصاد هستیم تا قیمت بر اساس عرضه و تقاضا باشد. تمام فساد بر اساس قیمت های چندگانه است. آنهایی که قیمت گذاری می کنند اساسا اقتصادی نیستند. نظر بنده این است که دولت بر اساس درآمد افراد، مالیات بگیرد و آن را به اقشار کم درآمد پرداخت کند و از قیمتگذاری کالاها صرف نظر کند.

غلامعلی سلیمانی ، گفت: دولت ۴۰ درصد مالیاتی را که باید بگیرد، می گیرد. باید از پردرآمدها بگیرند. چرا باید سوبسید به دامدار خارجی بدهند ولی یارانه به دامدار و کشاورز ایرانی نمی دهند؟ ما به ازای هر لیتر اجزای شیر صادراتی ۱.۶ دلار گیرمان می آید، همان اجزای شیر را وارد می کنیم، ۳.۶ دلار می پردازیم. یعنی ۲ دلار کم می آوریم.

او ادامه داد: بر مبنای عرضه و تقاضا ممکن است ارز امروز ۱۴ هزار تومان شود، فردا ۲۴ هزار تومان بشود. عرضه و تقاضا باید بر مبنای توان ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران باشد. مشکل ما این است که وزیر مالیات نداریم و وزیر صادرات هم نداریم.

قدوسی: قیمتگذاری لبنیات به صنایع آسیب می زند

مدیرعامل صنایع شیر ایران (پگاه) هم در این پنل گفت: توقع ما از سازمان حمایت این است که وقتی می خواهند قیمتگذاری کنند، پاسخ صحیح این است که بحث قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا بتوانیم شاهد کاهش قیمتها در برخی کالاها باشیم. وقتی در قیمتگذاری، تمام مولفه ها لحاظ نمی شود صنعت را آسیب می زنیم. قیمتگذاری لبنیات بر اساس شیر کیلویی ۲۳۹۰ تومان تعیین شده است، در حالی که شاخص های اقتصادی امسال از جمله حقوق و دستمزد، بسته بندی، حامل های انرژی و سایر موارد را بررسی کنید بیش از ۴۰ درصد افزایش هزینه داریم ولی دولت اجازه داده است تنها ۲۴ درصد افزایش قیمت بدهیم. یعنی تولید کننده با زیان ۱۶ درصدی باید کالای لبنی عرضه کند.

عبدالله قدوسی، ادامه داد: شرکت ما اگر صادرات نداشت، امکان نداشت روی پا بایستد. درخواست ما این است کلیه شاخصها را هنگام قیمتگذاری لحاظ کنند تا بتوانیم هزینه و قیمت را طراز کنیم.

رضایی: آزادسازی قیمت لبنیات مقدور نیست

معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی هم در این پنل اعلام کرد: همین الان فرض کنیم دولت تصمیم می گیرد دست خود را از بازار بردارد. یک کامیون سویا حدودا ۵۰ میلیون قیمت دارد. دولت اگر قیمت را آزاد کند، همین امروز کامیون سویا می شود ۱۲۰ میلیون تومان. صنعتگران، چقدر پول دارد برای خرید این کالاها؟ چند نفر الان گفتند چرا وزارتخانه ذرت نمی فروشد و بخش خصوصی می آورد؟ ما فقط برای ذخایر راهبردی ذرت داریم تا اگر اتفاقی در کشور بیفتد، بتوانیم ورود کنیم. ما نمی توانیم رویایی صنعت را به پرتگاه ببریم. آزادسازی، رها سازی است. این که ارز را آزاد کند، قیمت شیر هر چه شد، شد. این که مملکت داری نیست. دخالت هایی که دولت در حوزه وزارت جهادکشاورزی می کند، به معنی حمایت است. به مرور هم باید آزادسازی اتفاق بیفتد. این که به یک باره بگوییم تمام نهاده ها آزاد شود، تولیدکننده و صنعت از کجا پول بیاورد؟

مرتضی رضایی، در ادامه سخنانش گفت: هر دو طرف صنعت، چه گاوداران و چه صنایع لبنی، بحث صندوق حمایت را جدی بگیرند. قبلا اسمش خانه شیر بود که باید کارها دنبال شود. همین امشب ببینید چند دقیقه یا ساعت از برنامه تلویزیون تبلیغ مصرف روغن و شکر است. روغنی که همه گفته اند سرانه مصرف ایران بالاست. نمی توانند بفروشند می گویند امگا ۳ و ویتامین دارد. باید الگوی مصرف لبنیات را افزایش داد. با وضعیتی که الان می بینیم با مازاد تولید لبنیات روبرو هستیم که باید به فکر صادرات یا بهبود سرانه مصرف بود. باید تبلیغات صنعت لبنیات را افزایش داد. ببینید صنعت روغن چه می کند؟ یک صدم آنها تبلیغات نکرده اید.

کاظمی نژاد: باید از لبنیات، «حمایت سبز» شود

معاون توسعه صنایع و بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در این پنل گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشاورزی در سه ماهه اول امسال ۴.۷ در سه ماهه دوم ۵.۷ و میانگین ۵.۵ درصد است. برخی اقتصاددانها تورم برای سال آینده پیش بینی می کنند. بخش اعظم تورم منشا سیاستهای پولی دارند. خواهش می کنیم وقتی چیزهایی را طرح می کنیم که جنبه ناامیدکننده دارد، با احتیاط بیشتر حرف بزنیم. چطور سیاستهای پولی را نادیده می گیریم و تورم پیش بینی می کنیم؟

کاظمی نژاد، در ادامه سخنانش گفت: آیا حمایت فقط قیمتگذاری است؟ قطعا نه. آیا حمایت فقط متعلق به دولت جمهوری اسلامی است؟ کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشترین حمایت از کشاورزی و صنعت غذا دارند. اساسا شیوه حمایت ما غلط است. اساسا حمایت از بخش کشاورزی و غذا به لحاظ مبانی تئوریک، اجتناب ناپذیر است. تاکیدی که دارم این است که شیوه حمایت غلط است. باید به سمت حمایتهای سبز برویم که کمترین اخلال را در بازار ایجاد کند. قیمتگذاری از مواردی است که اخلال در نظام بازار ایجاد می کند. حالا چرا دولت مجبور است این کار را بکند؟ چون یک سری سیاستهای کلان داریم که تا مادامی که اصلاح نشود، مجبوریم این کار را ادامه دهیم.

مقدسی: هر سال برای تعیین قیمت شیر دعوا داریم

عضو هیات مدیره انجمن گاوداران درباره حمایت دولت از این صنعت گفت: ما ۴۰ سال ستاد تنظیم بازار داریم. چرا مسئولان ارشد دولتی این حرفها را نمی شنوند؟ سئوال ما این است که در ۴۰ سال اخیر ستاد تنظیم بازار توانسته بازار را تنظیم کند؟ خیر، بازار این ستاد را تنظیم کرده است. اقتصاد دستوری و تحکمی نیست. ما با مسئولان پیر شدیم. با این همه مشکلات ۴۰ ساله و نرخ های نوسان دار ارز، یک باره نمی شود حمایت را برداشت. اشتباه دولت این بوده که سطح درآمد عمومی جامعه را پایین نگه داشته است. امروز حقوق یک کارمند باید ۱۰۰۰ دلار باشد تا بتواند شیر لیتری ۶ هزار تومانی بخرد. روش قیمت گذاری دولت الان غلط است چون از دریچه مصرف کننده نگاه می کند و فشار را به کشاورز و دامدار می آورد. روش درست قیمت گذاری این است که دولت از مزرعه تا سر سفره را نظارت کند. ۷۰ درصد قیمت شیر خام مربوط به غذای دام است.

مقدسی گفت: ما ادعای ۷ هزار سال تمدن داریم و زشت است هر سال برویم در دولت خواهش و تمنا و دعوا کنیم تا بتوانیم قیمت تمام شده را تصویب کنیم. بیاییم یک فرمول بیاوریم تا همه هزینه ها را لحاظ کنیم. قیمت گذاری به این روش غلط است. به ما می گویند مستندات برای قیمت شیر بدهید. هزینه های گاو مشخص است. بر اساس هزینه ها، قیمت را تعیین کنید. می آیند هزینه ها را بررسی می کنند و بعد می گویند مصرف کننده توان خرید ندارد. به ما می گویند علوفه دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومان می دهیم.

پنل تخصصی سلامت در همایش ملی صنعت لبنیات شیر ایران درباره مشکلات عرضه لبنیات در بین مردم از جمله شایعاتی مانند سم افلاتوکسین، ریختن پالم در لبنیات، واحدهای لبنی سنتی و مشکلات نظیر آن برگزار شد.

چمنی: شایعات، باعث افزایش مصرف لبنیات سنتی و غیربهداشتی شده است

حسین چمنی، کارشناس صنایع شیر به عنوان مدیر پنل در تخصصی سلامت گفت: پرونده مصیب بار صنعت شیر در 15 سال گذشته بیانگر آن است که مشکلات این صنعت بسیار بیشتر شده است. دید ما به شیر و استفاده ما از آن بسیار حائز اهمیت است و ما باید قدردان این نعمت باشیم ولی متاسفانه صنعت شیر در کشور ما از صحنه مجازی صدمات جدی ای دیده است و ما باید دنبال مقصران بگردیم که چه کسانی باید از این صنعت در مقابل اتهامات دفاع می کردند ولی در انجام این کار کوتاهی کردند.

او در ادامه گفت: صنعت شیر ما از سال ها قبل هدف حملات بوده است به عنوان مثال دادن نان های کپکی به دام ها و یا استفاده بیش از حد از مواد استریل و یا نگهدارنده و یا اتهام کم فروشی که مقصر شکل گیری این اتهام دولت بوده است چرا که در بخشنامه ای دولت به صنایع تبدیلی دستور داد که قیمت باید ثابت بماند پس اگر می توانی وزن را کم کن و حجم را کم کن تا قیمت ثابت بماند و یا اتهام وایتکس و اخیرا هم بحث گران فروشی که دامن گیر دامداران و صنایع تبدیلی است و یا این اتهام که سیستم صنعتی تمام مواد مغذی شیر را میگیرد و این تبلیغات باعث می شود سیستم سنتی جایگزین آن بشود.

مفید: شیر پرچرب هیچ ضرری ندارد

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در پاسخ به این پرسش گفت هر کجا که ما اطلاع رسانی درست برای مردم نداشته باشیم اطلاعات نادرست در ذهن مردم جای میگیرد و ما در این بخش اطلاع رسانیمان جامع و کامل نبوده است و و باید فرهنگ سازی تغذیه سالم از مهد کودک ها آغاز شود و تا رده های بالاتر ادامه پیدا کند تا اینکه ذهن ها برای مقابله با این اتهامات آماده باشد.

وحید مفید در ادامه در خصوص این شایعات که شیر کم چرب مصرف کنید زیرا شیر پر چرب برای بدن مضر است گفت: مصرف شیر پر چرب هیچ اثر مضری برای بدن ندارد و حتی ددر خیلی از موارد برای مقابله با سرطان ها و بیماری های قلبی برای بیماران مفید است.

میرزایی: کمپین آموزش تغذیه سالم در راه است

مدیرعامل انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در 4 ماه گذشته کمپین خوبی را تنظیم و آماده کردیم و دیروز با دعوت از مشاور وزیر بهداشت، بسیج همگانی آموزش تغذیه سالم را ارائه کردیم که بعد از کمپین فشار خون وزارت بهداشت، اجرا شود.

دکتر جلال الدین میرزایی رزاز  ادامه داد: در کمپین، صفر تا صد کارها دیده شده است که بخش عمده ای از آن روی صنایع لبنیات متمرکز می شود و 5 تیزر آماده کردیم که قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت. در حوزه تحقیقات و پژوهش هم اعلام آمادگی کرده ایم به عنوان بازوی صنایع لبنی وارد شویم. ما 60 عضو هیات علمی و 1000 دانشجو در مقاطع مختلف از لیسانس تا پست دکترا داریم که می توانیم برای مشکلات، راه حل پیدا کنیم.

شانه ساز: شایعه سم آفلاتوکسین در شیر با هدف زدن وزارت بهداشت بود

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در ادامه این پنل گفت: مخاطب این همایش ها، تنها مردم و تولیدکنندگان لبنیات نیستند، بلکه مسئولان هم مخاطب این همایش ها هستند. در چند دهه گذشته، ما شاهد بیماریهای واگیردار در حوزه غذا بودیم. ورود تولیدکنندگان باعث شده شاهد بیماریها نباشیم و امروز الگوی بیماریها با همت و تلاش تولیدکنندگان تغییر یافته است.

محمدرضا شانه ساز، ادامه داد: امروز همه زیر سئوال هستیم. هدف اصلی از ماجرای آفلاتوکسین این بود که اعتماد مردم نسبت به دولت و دستگاه های نظارتی را از بین ببرد، کما اینکه در ماجرای کیک های آلوده به قرص دیدیم، آسیب جدی به وجود آمد و روی فروش داخل و صادرات، اتفاقات بدی افتاد.

او گفت: ما دو چالش بزرگ در حوزه غذا اخیرا داشتیم و ما سعی کردیم وظیفه حمایتی خود را انجام دهیم. ما در حوزه کیک و کلوچه و شیر انجام وظیفه کردیم. ما جلسه قرارگاه اجرایی دارو و تجهیزات پزشکی را هر هفته برگزار می کنیم. صبح آن روز که ماجرای آفلاتوکسین منتشر شد، دیدم وزیر بسیار عصبی بود و بلافاصله به رئیس صدا و سیما اعتراض کرد و به دانشگاهی که این فرد را معرفی کرده بود برخورد کرد. با فردی که این حرفها را زده بود برخورد صورت گرفت.

معاون وزیر بهداشت گفت: تا می آید حقیقت کفش های خود را بپوشد و از خانه بیرون برود، دروغ، نیمی از جهان را طی کرده است. این خصوصیت جامعه رسانه ای است. سرعت بالای اخبار معضل برای دولتها در مسایل مختلف از جمله اقتصادی و اجتماعی و سلامت شده است. این مشکل، هیچ راهی جز شفافیت و افزایش سواد رسانه ای بین مردم ندارد. باید بین مردم صحبت شود و چاره ای جز این نداریم که از رسانه استفاده کنیم. آلودگی وقتی وارد ظرف پاک آب می شود، تصفیه خیلی انرژی می برد.

خادم: مصرف لبنیات هدف شایعه سازی قرار گرفته است

مدیربازرگانی شرکت پارس کرون در ادامه این پنل گفت: ما با عارضه شایعه پراکنی در صنعت لبنیات و قضاوتهای نابجا روبرو هستیم. برای اینکه عارضه را درست درک کنیم باید ببینیم خودمان چه هستیم و چه داریم؟ یک صنعت لبنیات داریم که در دنیا یکی از صنایع موفق است. متخصصان، ماشین آلات و کارخانجات خیلی خوبی داریم.صنعت دامداری ما روبه رشد است. 8 تا 10 میلیون تن تولید شیر داریم ولی ترکیه 22 میلیون تن تولید دارد و انگستان بیش از 40 میلیون تن تولید می کند. پس تولید ما بالا نیست. 80 صادرات ما به عراق می رود یعنی 20 درصد صادرات به کشورهای دیگر می رود، یعنی به لحاظ بازاریابی و فروش نتوانسته ایم بازارهای صادراتی را قانع کنیم از ما بخرند. ما آنجا مشکل داریم.

مهران خادم گفت: چرا سرانه مصرف شیر کم است؟ چون نتوانسته ایم مردم را قانع کنیم شیر بخورند. چرا مردم قانع نمی شوند؟ چرا مردم نوشابه می خورند ولی شیر نمی خورند؟ همه می گویند شیر بهتر از نوشابه است، چرا پس نمی خورند؟ شما باید فرآیند پیوسته ای برای بهبود کیفیت به مردم معرفی کنیم. مدل کلی ما از مزرعه تا سفره چیست؟ فرآیند کلی را مدل سازی نکرده ایم. کارخانجات بسیار پیشرفته داریم ولی ماده اولیه نداریم. از آن سمت دامدار که شیر با کیفیت دارد، هزینه این کیفیت را نمی گیرد. شیر بی دلیل باکیفیت نمی شود. امروز قیمت شیر مصوب می شود و برای همه شیرها یکی است. مزیت شیر باید برای مصرف کننده اثبات شود. لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنیم. در ایرلند از پایه، تمام سیستم کنترل می شود. از روی خاک تا سفره، مدل کنترل می شود. این باید در قالب یک مدل، از دامداری تا انستیتو تغذیه و وزارت بهداشت، کنترل شود. همه چیز آن در اینترنت است. روی اقتصاد، سلامت و محیط زیست باید کنترل داشته باشیم.

کریمی: ما مردم «شیرنخور» هستیم

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: مردم ما شیر نخور هستند. وقتی طفل از شیر مادر گرفته می شود، بایستی این فرهنگ در منزل به بچه یاد داده شود و بچه به شیرخوردن عادت کند. آگاهی دادن باید در مقاطع مختلف ادامه داشته باشد. به صرف اینکه کسی تحصیلات دانشگاهی دارد و باید بداند شیر ماده مغذی است، نباید اکتفا کرد. افرادی هستند که مردم حرف آنها را خیلی می شنوند. مردم جهان سوم حرف بعضی ها را بهتر می شنوند. وقتی پزشک متخصص اطفال به مادر جوان می گوید از شیر پاستوریزه یا استرلیزه استفاده نکند، یا شیر پاستوریزه را بجوشان، نباید توقع دیگری داشت. می دانیم مادر حرف پزشک را گوش می دهد. نظر من آگاهی دادن از بدو طفولیت تا مقاطع تحصیلی بالا است.

دکتر گیتی کریمی ادامه داد: درس بهداشت مواد غذایی قبلا به پزشکان داده می شد ولی الان دیگر حذف شده است. در این درس، موارد ابتدایی صنعت لبنیات و سایر اقلام غذایی مانند گوشت بود. به پزشکان یاد می دادند پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون چیست. پزشکی که فارغ التحصیل می شد می توانست موضوع لبنیات را برای بیماران توجیه کند. مردم ما آگاهی خوردن شیر مایع را ندارند.

۲۲۳۲۳۱

کد خبر 1348009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =