در مرکز فضایی ماهدشت چه می‌گذرد؟

ایسنا نوشت: رئیس مرکز فضایی ماهدشت با بیان اینکه تا دو سال دیگر تحول عمده‌ای در صنعت فضایی ایران رخ می‌دهد که به زودی اطلاعات بیشتری از آن منتشر می‌شود؛ گفت: مرکز فضایی ماهدشت در مشاهده و رصد انواع اجرام آسمانی، زباله‌های فضایی، ماهواره‌ها و پهپادها، کهکشان‌ها، سیارات و سایر اجرام آسمانی دارای برنامه مدونی است.

طاهرزاده در خصوص مرکز فضایی ماهدشت گفت: مرکز فضایی ماهدشت در سال ۱۳۵۴ در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی تهران تحت شرایط خاص تاسیس شد؛ نزدیکی به پایتخت و مرکز کشور یکی از این شرایط ویژه بود.
وی در ادامه افزود: در مرکز فضایی ماهدشت فعالیت‌هایی مثل دریافت اطلاعات از ماهواره لندست انجام می‌شود؛ ماهواره‌ها کاربردهای متفاوت و متنوعی مانند دریافت تصویر و اطلاعات از زمین، موقعیت‌یابی، ارتباطات رادیو و تلویزیونی و ارتباطات ماهواره‌ای و مخابراتی دارند.
مرکز فضایی ماهدشت مجموعه‌ای منحصر به فرد است
طاهر زاده مرکز فضایی ماهدشت را قطب فضایی کشور دانست و اظهار کرد: مرکز فضایی ماهدشت وظیفه دریافت و پردازش اطلاعات ماهواره‌ای را بر عهده دارد و قطب فضایی و اجرائی  کشور محسوب می‌شود؛ مرکز فضایی ماهدشت در ابتدای تاسیس فقط گیرنده اطلاعات  ماهواره‌ای بود اما در حال حاضر از این سطح تغییر کرده و مجهز به رصد خانه‌های پیشرفته و نیمه پیشرفته، مرکز پایش،آزمایشگاه ملی سنجش از دور کشور و مرکز داده‌های فضایی هستیم، بقیه مراکز فضایی در کشور هم فعالیت‌هایی در این خصوص انجام می‌دهند اما مجموعه فضایی ماهدشت  مجموعه‌ای منحصر به فرد و کامل در سطح کشور است.
وی در ادامه افزود: در بخش‌های مختلف و متفاوت حوزه ماهواره‌ای پایش زمین مانند مدیریت بحران، منابع طبیعی، هواشناسی وکشاورزی  فعالیت‌های خوبی با حضور متخصصین این امر در سامانه پایش انجام می‌شود که با دریافت اطلاعات  به صورت  مرتب و دوره‌ای برای مواردی مانند خشکسالی، نشست زمین و زلزله انجام می‌شود.
بررسی خشکسالی، سیل، زلزله و نشست زمین در مرکز فضایی ماهدشت
رئیس مرکز فضایی ماهدشت ادامه داد: برای مثال  متخصصین، خشکسالی را به صورت فصلی، فرونشست زمین را به صورت دوره‌های شش ماهه تا یک ساله و زلزله و سیل را به صورت موردی مورد پایش و بررسی قرار داده و  نتایج آن بر روی سایت مرکز فضایی قرار می‌گیرد، این اطلاعات نیز به شدت اطلاعات کاربردی هستند.
 طاهرزاده در ادامه از بهره‌برداری مرکز اطلاعات مکانی و فضایی تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: این مرکز اطلاعات  به صورت مرکز اطلاعات مکانی و ماهواره‌ای و یا دیتاسنتر  ذخیره است که بهره‌برداری آن حدود سه ماه آینده خواهد بود تا کاربران کشور، منطقه و یا حتی در سطح بین المللی از این اطلاعات استفاده کنند، در ضمن این مرکز استاندارد ۲۰۱۸ را نیز دارا است.
زباله‌های فضایی را در مرکز ماهدشت رصد می‌کنیم
رئیس مرکز فضایی ماهدشت در خصوص رصدخانه‌های این مرکز گفت: رصدخانه‌های این مرکز به دو دسته حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای تقسیم می‌شود که دفترخانه حرفه‌ای این مرکز جزئی از شبکه‌  رصدخانه‌های اپسکو یا همکاری‌های بین المللی آسیا و اقیانوسیه است که در مشاهده و رصد انواع اجرام آسمانی، زباله‌های فضایی، ماهواره‌ها و پهپادها، کهکشان‌ها، سیارات و سایر اجرام آسمانی دارای برنامه مدونی است.
تا دو سال دیگر تحول بزرگی در صنعت فضایی ایران رخ می‌دهد
 طاهرزاده در ادامه ایران را جزو ۱۰ کشور  دارای توان پرتاب ماهواره دانست و گفت: جایگاه ایران در خصوص تکنولوژیی جایگاه بالایی نیست اما رو به رشد است با این حال ایران در بین ۱۰ کشور  دارای فناوری ساخت و پرتاب  ماهواره است، البته ما به دنبال بومی سازی این تکنولوژی و فرا رفتن از ساخت و پرتاب ماهواره به مدار و پیشروی در کشور هستیم.
 وی در پایان از برنامه ایران برای پرتاب ماهواره‌ای مدار بلند  خبر داد و گفت:  یک تا دو سال آینده برنامه  و اتفاقات خوبی در صنعت فضایی کشور روی خواهد داد که یکی از آنها ارسال  ماهواره مدار بلند به جو است که  به زودی اطلاعات بیشتری از آن منتشر خواهد شد،  دسترسی به تکنولوژی ماهواره‌های مدار بلند تحول عمده‌ای در صنعت فضایی کشور است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =