۲۷ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
عوارض آزادراه تهران - شمال چقدر است؟

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در بازدید از پروژه آزادراه تهران - شمال گفت: در ساخت این آزاد راه از تاسیسات بسیار پیشرفته استفاده شده و هزینه تاسیسات این پروژه به اندازه ساخت برخی بزرگراه هاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیر محمود غفاری معاون برنامه ربزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در بازدید از پروژه آزادراه تهران - شمال با بیان این که این پروژه نماد مهندسی جدید و پیشرفته محسوب می شود و فصل جدیدی از مهندسی را در صنعت راهسازی کشور گشوده است، گفت: این پروژه علاوه بر این که مسیر را کوتاه می کند، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و ایمنی را افزایش می دهد. به لحاظ توریستی نیز در خور توجه است و توریست ها می توانند از یک سازه مهندسی فوق پیشرفته بازدید کنند.

او با اشاره به این که این پروژه را می توان یک پروژه ابنیه ای نامید، توضیح داد: تقریبا نیمی از این پروژه تونل است که بلندترین آن ها تالون با طول تقریبی ۵ کیلومتر و یک طبقه کاذب اجرا شده و تاسیسات پیشرفته ای دارد.

غفاری با بیان این که هزینه تاسیسات این پروژه بسیار بالاست، عنوان کرد: هزینه تاسیسات این پروژه به اندازه ساخت برخی بزرگراه هاست. اگر فرض کنید، ساخت هر کیلومتر آزادراه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد، هزینه تاسیسات قطعه یک آزادراه تهران شمال ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه به عوارض آزادراه نیز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که منابع مالی دولت محدود بوده و دولت ها به شکل طبیعی از مشارکت بخش خصوصی استفاده می کنند. بخش خصوصی نیز به دنبال امنیت و ارتقا سرمایه اش است. این را هم باید در نظر داشت آنچه در بودجه عمومی کشور آورده شده متعلق به همه مردم کشور است بنابراین هرکسی می خواهد از امکانات بخش خصوصی استفاده کند باید هزینه آن را بپردازد.

غفاری ادامه داد: پیش بینی می شود در هر شبانه روز حدود ۱۲ هزار تردد در این آزاد راه انجام شود و در خوش بینانه ترین حالت ۵ درصد مردم از آن استفاده مستمر داشته باشند و ۲۰ درصد به شکل عبوری از آن استفاده کنند. 

وی ادامه داد: بنابراین باید تلاش کنیم ضمن این که حداکثر ملاحظات را داشته باشیم، عوارض واقعی برای آن منظور کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تاخیر در افتتاح بزرگراه که قرار بود در دهه فجر انجام شود، اظهار کرد: در کارهای مهندسی پیچیده شبیه قطعه یک بزرگراه تهران - شمال برخی اتفاقات پیش بینی نشده وجود دارد. در این خصوص بحث انتقال آب را داشتیم که وزارت نیرو باید انجام می داد و این کار با تاخیر انجام شد. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد پروژه زمانی افتتاح شود که از ایمنی کامل برخوردار باشد. به این دلایل افتتاح پروژه به تاخیر افتاد و تلاش داریم طی هفته های آتی قطعه یک آزادراه تهران شمال را به بهره برداری برسانیم.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =