داستان تکراری اجاره دادن شناسنامه‌ها در روز رأی‌گیری /شورای ائتلاف فکری به حال پول‌های کثیف کرده است؟

یک فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: در دوره‌های قبلی انتخابات شاهد جابه‌جایی افراد برای رای‌آوری بیشتر بودیم. حتی در استان تهران شناسنامه اجاره داده می‌شد.

به گزارش خبرآنلاین، اجرایی شدن قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در این دوره از انتخابات مجلس از آن جهت قابل توجه است که بحث ورود پول‌های کثیف در جریان برگزاری انتخابات مجلس در ادوار گذشته همواره موضوع قابل توجهی بوده است. اینبار اما در روزهای پایانی منتهی به برگزاری انتخابات، این قانون رسما توسط مجلس تصویب و از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است. حال باید دید این قانون تا چه اندازه می‌تواند در کم کردن تخلفات مالی - انتخاباتی کاندیداها تاثیرگذار باشد و مانع از هزینه‌کردهای بی‌رویه و بدون نظارت در جریان انتخابات شود.

سیدمهدی هاشمی، فعال سیاسی اصولگرا و از مدیران دولت احمدی نژاد که خود نیز کاندیدای این دور از انتخابات است، ورود این پول‌های کثیف به انتخابات‌های گذشته را تایید می‌کند و از اجاره شناسنامه و جابه‌جایی افراد برای رای دادن خبر می‌دهد.

سیدمهدی هاشمی درباره اجرایی شدن قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در این دوره از انتخابات مجلس به خبرآنلاین گفت: یکی از اقدام خوبی که این مجلس با همه مشکلاتی که داشته، انجام داده، برداشتن گامی در جهت حل این معضل بوده است هرچند میزان اجرایی شدن و موثر بودن آن بحث دیگری است اما همین که الزامی به رعایت و ایجاد تعادل در هزینه‌کردها به وجود بیاید بسیارخوب است باید منتظر ماند و دید بازخورد این قانون رضایت عمومی را در پی دارد یا خیر.

سرپرست وزارت کشور در دولت احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره منبع هزینه‌کردهای شورای ائتلاف و مجموعه اصولگرایان، اظهار داشتتا لیست‌ها قطعی و نهایی نشود، برآورد هزینه‌ها و نحوه هزینه‌کردها هم مشخص نمی‌شود. و البته اطلاعی از اینکه درباره هزینه کردهای انتخاباتی در شورای ائتلاف بحثی شده یا نه ندارم.

هاشمی با تاکید براینکه باید جلوی ورود پول های کثیف به انتخابات از سوی هر جناحی گرفته شود، گفت: همیشه در همه طیف‌ها ضعف و قوت وجود داشته اما این مسئله بیشتر در بعضی شهرها مشهود است. این موضوع به دلایل متعدد کمتر در شهرهایی که بیشتر مورد نظارت هستند رخ میدهد هرچند امیدواریم در این انتخابات نظارت کافی اعمال شود تا جلوی ورود پول‌های کثیف به جریان انتخابات هم گرفته شود اما به طور کلی می‌توان از روی آمار و اطلاعات نظارت بهتری اعمال کنیم.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: بهرحال در یک حوزه انتخابیه تعداد افراد واجدالشرایط و میزانی که به طور معمول مشارکت دارند مشخص است و لذا اگر در میزان این حضور تغییر معناداری صورت می گیرد نباید بی تفاوت از کنارش عبور کرد و بررسی کرد که این تغییر به چه علت بوده است.  

هاشمی تاکید کرد: حتی در دوره‌های قبل شاهد جابه‌جایی افراد برای رای‌آوری بیشتر  بودیم یا در استان تهران شناسنامه اجاره داده می‌شد. در این بین نقش رسانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی برای هوشیاری بیشتر به شدت قابل توجه است. امیدواریم در این دوره این مشکلات به شدت کمتر از قبل باشد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1350929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =