رسول جعفریان، مطلبی درباره آیت الله طالقانی نوشته و به جریان های مختلفی که بر شکل گیری شخصیت و افکار وی تاثیر گذاشتند پرداخته است.

جعفریان نوشته است : آیت الله طالقانی بر آمده از چند جریان متفاوت با تجربه‌های مختلف است که همه آنها در شکل گیری شخصیت وی به ویژه در بعد هدایت و رهبری مؤثر بوده و از وی شخصیتی همه جانبه در تأثیر گزاری روی دیگران استفاده کرده است.

وی تجربه ها و جریان های زیر را مرتبط با شکل گیری شخصیت متفاوت آیت الله طالقانی دانسته و در ادامه به تشریح آنها پرداخته است :
1.تربیت در یک خانواده روحانی با ویژگی‌های پس از مشروطه
2. ارتباط با جریان روشنفکری قم در مدرسه رضویه
3. تأثیر پذیری از جریان فکری روحانیون مشروطه خواه تهران مانند خرقانی
4. برخورد با فدائیان اسلام
5. رفاقت با نهضت آزادی
6. سیاست ضد پهلوی و تأکید بر امر «مبارزه»
7. شخصیتی همه جانبه و محبوب و مؤثر روی ملیون

جعفریان درباره رفاقت با نهضت آزادی عنوان کرده است : رفاقت آیت الله طالقانی با دکتر مصدق، جبهه ملی، و سپس اعضای متدین و مذهبی آن، یعنی شاخه نهضت آزادی سبب شد تا وی با افکار آزادیخواهانه از نوع لیبرالیستی آن آشنا شود. در تمام سال های پس از 1340 تا انقلاب این دو در کنار یکدیگر بودند. طی سال هایی که آنها آزاد بودند و در مسجد هدایت، کمتر شبی بود که مهدی بازرگان در نماز آقای طالقانی شرکت نکند.

وی همچنین درباره ویژگی اخلاقی آیت الله طالقانی نوشته است : یک نکته مهم در این شخصیت همه جانبه ای که داشت این بود که محبوب همه قشرها و طوایف بود. این نکته را ساواک با دقت دریافته بود و چنان که در یکی از اسناد آمده است، طرفداران آیت الله طالقانی را به چند بخش تقسیم می کند: سران نهضت آزادی، دانشجویان و دانش آموزان، جامعه مهندسین، افراد اداری و فرهنگی، تجار و بازاریان. در واقع آیت الله طالقانی از هر کدام از نحله‌هایی که در طول ده ها سال با آنان مراوده داشت، عناصر و مؤلفه‌هایی را برگزیده و در اندیشه خود جای داده بود. این امر در کنار اخلاق او، اخلاص و به ویژه شجاعت وی شخصیتی محبوب به وی داده بود. او قدرت هضم رفتارهای مختلف را داشت و به دلیل آن که خود از روحانیت بود و در قم هم ریشه داشت، با نهضت روحانیت همراهی کرد.

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

کد خبر 135133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی آقا IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    3 0
    کمتر کسی را می توان یافت که شحاعت و اخلاق و اخلاص را یکجا داشته باشد.
  • روح الله IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    2 0
    لطفا بصورت فوري فوري نام وبلاگ آقاي جعفريان را برام ميل بفرماييد.