به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش نکوداشت یکصدمین سال میلاد آیت الله طالقانی با بیان اینکه بی شک او یکی از بزرگترین مردان تاریخ است، گفت: آیت الله طالقانی یک روحانی مبارز روشنگر، روشن بین، انقلابی و سختکوش بود.
وی اضافه کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی دو روحانی بودند که از بسیاری جهات سرنوشتی شبیه هم پیدا کردند که یکی از آنها آیت الله طالقانی است و دیگری آیت الله مطهری.
حداد عادل اضافه کرد: این دو سالها برای پیروی انقلاب اسلامی و ایجاد حکومت اسلامی در این کشور تلاش کردند اما تقدیر این بود که بعد از پیروزی انقلاب نمانند تا افکار خودشان را در دوران پس از پیروزی دنبال کنند و شهید مطهری هشتاد روز بعد از انقلاب و آیت الله طالقانی حدود هشت ماه پس از انقلاب از میان ما رفتند اما هر دو به آرزوی بزرگ خود یعنی برپایی حکومت دینی در این کشور رسیدند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شناخت ما از شخصیت آیت الله طالقانی باید از فضای بعد از شهریور 1320 صورت بگیرد، گفت: آیت الله طالقانی با یک دانش دینی وارد عرصه طولانی شد که بعد از سقوط رضاخان در ایران پدیده آمده بود و اوضاع اجتماعی و سیاسی آشوب ناک و به سرعت در حال تحول بود.
وی با اشاره به اینکه مردم بعد از 20 سال زندگی در خفخان رضا خانی نفس راحتی را کشیده بودند، تاکید کرد: حزب توده در آن زمان بر پایه الحاد و ظلم زمان رضا خان و با شعارهای علمی بودن مشغول میوه چینی و سرباز گیری بود.
وی ادامه داد: ملی گراها هم در آن زمان سازماندهی و وارد عرصه شده بودند و مذهبی ها هم که در طول 20 سال حکومت رضا خان و پس از مشروطیت در انزوا بودند با تجربه 35 ساله مشروطیت وارد صحنه شدند.
حداد عادل گفت: در چنین شرایطی جوانان تحصیلکرده و دانشگاهی تحت تاثیر تبلیغات نسبت به مذهب خوشبین نیستند و طالقانی که برخواسته از حوزه علمیه قم است در تهران حضور پیدا می کند و تلاش می کند اسلام حقیقی را به نسل جوان و دانشگاهی معرفی کند. گویی وظیفه خود را مبارزه با جهل و خرافات در عرصه دینی می داند.
نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: طالقانی اساس معرفی اسلام را قرآن و نهج البلاغه قرار داد و آن تاکیدی را که بر تفسیر قرآن داشت از این جهت بود که معتقد بود اگر جوانان اسلام را از زبان قرآن بشناسند و بفهمند در برابر بسیاری از شبهات بیمه خواهند شد.
وی اظهار داشت: او نهج البلاغه را سندی برای اسلام سیاسی، قرآنی و اصیل می دانست و با تکیه بر قرآن و نهج البلاغه در برابر ابرهای پرتراکم و تاریک شبهات که در آن دهه مخصوصا از جانب مارکسیست ها فضای فکری را فرا گرفته بود مقابله می کرد.
حداد عادل با بیان اینکه در شخصیت طالقانی تلاش عینی و علمی را برای تجسم دین و سیاست ببنیم تصریح کرد: طالقانی با فکر و زندگی اش اثبات کرد که دین از سیاست جدا نیست و این نقطه مقابل تمام مکاتب مادی و غربگرا بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به حساسیت آیت الله طالقانی نسبت به سرنوشت ملل اسلامی گفت: او نسبت به آنچه که در فلسطین می گذشت حساس بود و حوزه تفکری او محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نبود.
وی اضافه کرد: آیت الله طالقانی در مقابله با مارکسیسم و اندیشه های اسلامی توجه داشت و می خواست این اتهام مدافع سرمایه دار بودن را از دامن اسلام بزداید و در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی مخالف بود به همین دلیل در مبارزات ملی شدن صنعت نفت حضور داشت.
حداد عادل با اشاره به همراه شدن آیت الله طالقانی با بازرگان و صحابی در تاسیس نهضت آزادی گفت: مقصود او این بود که جریانات مذهبی در عرصه سیاست بتوانند در تشکلی مستقل از جبهه ملی که فکر سکولار داشت و به جدایی دین از سیاست مرتبط بود فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: حضور طالقانی به عنوان یک روحانی، ضامن این اندیشه بود و باعث شد عده ای از جوانان که گرایش خالصانه دینی داشتند در یک فضای دینی فعالیت کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: آیت الله طالقانی سالها مرجع تحصیل کردگان متدین بود و مسجد هدایت پایگاهی برای امثال شهید رجایی بود.
وی آیت الله طالقانی را پیشقدم فکر مقدس ارتباط حوزه با دانشگاه دانست و تاکید کرد: او عملا ارتباط بین حوزه و دانشگاه را برقرار کرد و مجموع این خصوصیات و تاسیس نهضت آزادی سبب تشدید خصومت رژیم شاه با او شد به نحوی که زندانهای ایشان از دهه 40 شروع شد و تا سال 57 ادامه یافت.
حداد عادل در ادامه سخنان خود به آغاز نهضت حضرت امام خمینی از سال 41 اشاره کرد و گفت: آغاز نهضت امام باعث تقویت اندیشه های طالقانی شد و یک فضای بسیار مناسب تر برای او پدید آمد. تا اینکه در سال 57 از زندان آغاز شد و نقش موثری در شورای انقلاب داشت. البته به سبب آنکه با ملی گراها و منافقین آشنایی داشت اینها در اطراف او جمع بودند.
وی افزود: از هفته ها قبل از پیروزی انقلاب منزل ایشان به دلایل گوناگون محل رفت و آمد جریان های سیاسی و مذهبی بود و برخی با حسن نیت و برخی برای سوء استفاده با ایشان ارتباط داشتند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طالقانی بزرگتر از آن بود که امام را نشناسد و شجاع تر از آن بود که ایمان امام را درک نکند و همین هم باعث شد که طالقانی تا آخرین لحظه حیات خود با همراهی با امام ادامه دهد و در آخرین خطبه نماز جمعه گفت اگر این انقلاب مورد حمله قرار بگیرد خود من هم وارد مبارزه می شود.
حداد عادل به احترام فراوان حضرت امام برای شخصیت آیت الله طالقانی اشاره کرد و گفت: امروز که جهان اسلام بیدار شده است جای طالقانی و دیگر مبارزان خالی است که ببینند کوشش های او و دیگران چطور از مرزهای ایران فراتر رفته است.
/28
نظر شما